De aankondiging deed de grote zaal op eDay opveren: iemand kwam namens Facebook praten over openheid en transparantie. Al snel zakte een groot deel van de zaal weer terug, sceptisch of wellicht met een begrijpelijke dosis onbegrip. Want toegegeven, tussen alle sprekers over businessmodellen, venture capitalist en online trends is David Recordon een vreemde eend. Toch voldeed hij volledig aan zijn luidruchtige introductie: Recordon vertelde uitvoerig over het open karakter van het sociale netwerk maar dan dus vooral over de techniek. En dat had wellicht niet iedereen verwacht.
De publieke opinie over het sociaal netwerk lopen uiteen, maar over het algemeen is men het unaniem eens dat “privacy”, “openheid” en “Facebook” vaak niet in een postieve zin bij elkaar staan. Wie echter met andere ogen naar de blog kijkt weet dat Facebook op technisch vlak een uiterst open platform is. Het platform kon bij oprichting wegens no-budget alleen gebouwd worden op Open Source-standaarden en plukt daar nog dagelijks de vruchten van. Daarnaast opende Facebook al in 2006 de deuren voor developers, door hen via een speciale API toegang te geven. Dat groeide uiteindelijk uit tot Facebook Platform, een unieke community voor developers.
Intussen groeide het ledenaantal van Facebook naar 500 miljoen leden, die tesamen elke maand zo’n 700 miljard minuten doorbrengen op het platform. Die demografische informatie, inclusief de 30 miljard stukken content die worden gedeeld op het platform, zorgen voor een imposante dataset voor developers. Om die ontwikkelaars (meer dan 1 miljard intussen te ondersteunen kwam Facebook begin 2010 met Open Graph. Deze uitgebreide API moet er voor zorgen dat developers zich bezig kunnen houden met het ontwikkelen van creatieve “social experiences”, in plaats van het steeds moeten doorgronden van een platform.
De naam heeft Recordon snel uitgelegd: “Facebook thinks of social networks as graphs, if you look at the connections between people, you see a clear graph”. Maar daar houdt het in de filosofie van Facebook niet op, want ook websites zijn met elkaar verbonden in een soort van “graph”. En dus werd Open Graph ook ingericht voor communicatie met sites buiten Facebook: “Open Graph is bridging gaps and linking graphs between Facebook and other sites.” Daarmee de lijn tussen websites en platformen vervagend.
En daar was het bruggetje snel gemaakt: Facebook is druk bezig om er voor te zorgen dat sociale interactie niet langer meer alleen plaatsvind binnen het platform op het web. Nee, de conversatie verloopt naadloos via mobiel, desktop-software, gameconsoles en web. Deze trend, “Social Anywhere” gedoopt, vraagt op diverse manieren op een bepaalde manier van openheid. Openheid van mensen, openheid van data en openheid van techniek. Voorbeelden daarvan druppelen langzaam maar zeker door in ons leven; zoals het “sociale adresboek” op een mobiel of het taggen van foto’s op je sociale netwerk. Allemaal voorbeelden van openheid van data, waarbij mensen zelf wel de baas blijven over hun gegevens. En juist dat laatste versterkt juist de drang om te delen, volgens Recordon: “We noticed that when people have control, they will share more“.
Openheid van techniek is wellicht wel het allerbelangrijkste aspect, zo proef je uit Recordon’s woorden: “if you’re building an app these days and you’re not using open source somewhere, you’re doing it wrong!“. Logisch, Recordon is als techneut en mede-ontwikkelaar van een aantal grote open standaarden licht bevooroordeeld. Wanneer Recordon vervolgens enthousiast wat dieper in gaat op de techniek achter de Open Graph API, insights geeft over de gebruikte Open Source-software op de servers van Facebook en poogt uit te leggen waarom oAuth gebruik maakt van SSL, zakt het grootste deel van hen die de aandacht nog wel op de 24-jarige Amerikaan hadden gericht terug in hun stoel.
Toch sluit Recordon af met een paar rake tips: “As an organisation, move fast and break things. Make a huge impact with small teams. And most important: be bold and innovate.“
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024