Events16.09.2010

eDay: SocialIJs de Twitterende IJscoman


eday-socialijs-de-twitterende-ijscoman.jpg
eday-socialijs-de-twitterende-ijscoman.jpg

Naast internationale keynote sprekers zijn er voldoende andere interessante presentaties op eDay. Zo was ik aanwezig bij de presentatie van Marten Schuurman, student Small Business en Retail Management en de Twitterende ijscoman. In januari 2010 startte hij Socialijs, waarbij hij Twitter, Hyves, Facebook en Foursquare inzet om onder andere zijn locatie bekend te maken.

Marten vind ik het bewijs dat social media voor elke ondernemer geschikt is, mits je het correct toepast. Hij begon met het inchecken via Foursquare, om zijn locatie bekend te maken en voorzag de Mayor van gratis ijs. Via zijn website kondigt hij zijn locaties aan. De lancering was op Koninginnedag jongsleden en iedereen was dan ook benieuwd naar de resultaten.

In een warme oude Amerikaanse schoolbus voor op het terrein bij de Van Nelle fabriek hield Marten zijn presentatie over zijn ervaringen als ijscoman. Op een paasochtend zag hij een ijscoman voorbij fietsen en zo ontstond het idee, om zelf ijs te gaan verkopen. Maar niet op de traditionele manier, maar op de ‘Web 2.0’ manier. Zijn drijfveren waren lol, avontuur en toch wel het starten van een groot experiment. 

Door een social media newsrelease en een artikel op Marketingfacts is het balletje gaan rollen. Hier heeft hij veel reacties op gekregen. Marten besloot om pro-actief zijn klanten te gaan benaderen en stuurde op de warme ‘zomerdag’ 23 juni 2010 een Tweet via zijn account. De tweet luidde: Wie heeft  er zin in ijs? Door deze tweet werd Marten overspoeld met reacties van zijn volgers en zat hij de rest van de dag op zijn fiets om ijs te verkopen. Werknemers van CNV en Rijkswaterstaat pikte deze tweet op en regelde een groep  klanten voor de Twitterende ijscoman. 

Na deze en nog veel meer acties, werd Marten landelijk nieuws. Verschillende partijen klopte bij hem aan, waaronder NOS Headlines, 3FM, NRC Next, Financieel Dagblad, het AD, de Telegraaf, Misset Horeca en Out of Home shops. Het mooiste was dat dit niet op 1 dag gebeurde, maar gelijkmatig waardoor Marten optimaal van deze publiciteit kon profiteren.

Tijdens zijn campagne heeft hij Hyves, Foursquare en Twitter voornamelijk ingezet. De resultaten waren wisselend en het meeste heeft hij uit Twitter gehaald. In 30 dagen heeft hij 2378 ijsjes verkocht en 5.000 euro verdiend. 20% Van de verkoop kon Marten direct herleiden uit social media.

Marten gaat nu weer gewoon de schoolbanken in en gaat waarschijnlijk volgend jaar weer ijs verkopen!

Meer eDay kijk op de website, backchannel of de livestream van Blueshots.

...

Verder lezen over Twitter

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Er zijn veel veranderingen doorgevoerd sinds X geen Twitter meer is. De nieuwste verandering is dat mensen die je hebt geblokkeerd nu toch je posts kunnen lezen.

Social Media04.11.2024

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

T150 klaar in 3:25. Te veel tijd gespendeerd aan het afmaken van minions in plaats van elites. Had potentie om onder de 3 minuten te eindigen.

Social Media26.10.2024

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Wraakporno richt de meeste schade aan in de eerste 48 uur. Dat is problematisch, want zo snel kun je het vaak niet offline laten halen.

Social Media09.10.2024

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien

Elon Musk steekt niet onder stoelen of banken dat hij de blokkeerknop op X maar niks vindt: de eerste stap richting de exit is gezet.

Social Media24.09.2024

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien