Dutchcowboys is de hele dag aanwezig op Emerce eDay 2010 en doet verslag. De dag werd geopend door Douglas Rushkoff en daarop volgend was Fabrice Grinda aan de beurt. In de aanloop naar eDay 2010 schreef Dutchcowgirl Noesjka Klene al een leuk artikel over meesterdief Fabrice Grinda. Grinda startte in 1998 zijn eerste internetbedrijf en verkocht zijn 2e bedrijf Zingy voor 80 miljoen dollar. Op dit moment is hij eigenaar van OLX Inc.
Plezier en passie zijn altijd een goede motivator om een bedrijf te beginnen. Grinda trakteerde de groep op eDay op zijn 9 selectiecriteria en zijn visie op het goed jatten van ideeën. Want dat kan hij als de beste!
Fabrice begon zijn keynote met een mooi statement: ‘Eens een dief, altijd een dief!’. Zijn motivatie is niet het geld, maar producten of diensten verzinnen die meerwaarde opleveren voor zijn gebruikers. Daarin werkt hij eigenlijk met 9 zakelijke selectiecriteria. Veel criteria waren logisch, zoals een goed businessmodel, instappen in een groeiende markt en een serieuze competitie vormen voor je concurrent.
Maar hij noemde wel criteria waar je van te voren niet zo snel over na zou denk, maar wel essentieel zijn. Hij adviseerde de zaal om in een markt te stappen met een omvang van minimaal 1 miljard en het ontwikkelen van een schaalbaar idee. Vooral de eerste uitspraak vond ik fascinerend, omdat niet elke markt echt een omvang van 1 miljard heeft. Volgens hem is de belangrijkste factor nog steeds plezier, doe iets wat je leuk vindt.
Sketchnote by @Marjolijn
Dat doet hij nu ook met zijn nieuwe bedrijf OLX. Hij is geïnspireerd door Marktplaats en noemt OLX ook wel de Marktplaats van de wereld. Je kunt als gebruiker gratis advertenties plaatsen en hij moet het van zijn advertenties hebben. Hij gaf het voorbeeld van een man die net uit de gevangenis kwam en nergens een lening kreeg om een bedrijf te beginnen. Fabrice leende hem geld en zodoende heeft de beste man een bedrijf weten op te bouwen, en kon zelfs personeel aannemen. De moraal van dit verhaal is dat iedereen een entrepreneur kan worden!
Met een toch wat lege zaal, vond ik Fabrice zijn presentatie goed onderbouwd en absoluut niet saai. Hij heeft ons toch laten zien dat je niet altijd maar creatief hoeft te zijn om succesvol te worden. Een goed idee van een continent naar een ander continent overbrengen, is volgens Fabrice een garantie voor succes.
Verder lezen over Emerce
Events20.06.2023
Dit was Emerce Digital Marketing Live! 2023
Een recap van een van de grootste digitale marketing evenementen van de BeneluxOnline06.02.2018
Retail Nederland let op, conversational commerce komt er aan!
Events21.05.2015
Emerce eTravel met Roomlr, Expedia, Generator en Facebook
Events15.04.2015
Verhoog je conversie met de inzet van gebruikersfeedback
Events15.04.2015
Het tijdperk van digitale verleiding
Events26.11.2014
Emerce Engage 11 december in Amsterdam
Events14.06.2014
Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger
Events27.11.2013