Jöran Maaswinkel is cameraman/editor/regisseur en freelance fotograaf. Meestal is hij achter de schermen te vinden om andere beter in de spotlights te krijgen. Zijn passie ligt bij beelden, bewegende of stilstaande zolang ze maar aanspreken. Daarnaast is hij zeer geïnteresseerd in nieuwe- en social media.
Gisteren werd op het Mediapark Jaarcongres onder andere gesproken over 3D TV. Er werd zelfs de oprichting van een platform 3DNL aangekondigd. Een platform waar fabrikanten, producenten, postproductie bedrijven, distributeurs en andere geïnteresseerden zich bij kunnen aansluiten om de ontwikkeling op het gebied van 3D TV en andere producties in Nederland te stimuleren en de kennis te verbeteren.
Er zijn al wat proefuitzendingen gedaan zoals: het Verkiezingsgala en Roland Garros, al was die laatste niet op het open net te zien omdat Eurosport het niet toestond om in 3D uit te zenden op hun ‘open’ 3D kanaal. Met name Astra, Ziggo en Panasonic lijken er veel aan gelegen om van 3DTV een succes te maken. Opvallen is te zien dat in het lijstje van deelnemende partijen vooral veel commerciële omroepen staan. Waar de Publieke Omroep met name op internet een voorsprong lijkt te hebben, is SBS erg stellig in het feit dat ze voorloper willen zijn met 3D. Ruud de Langen van Mindeshare denkt daar anders over. Die gelooft niet dat SBS dit jaar nog met een 3D kanaal gaat komen.
Dat niet alle Publieke Omroepen (voorlopig) 3D aan zich voorbij laat gaan bewijst de EO. Gerard den Hertog (Hoofd productiebureau EO) en Henk van Meerkerk (Hoofd regie, Eyeworks Sport) vertelde kort over de 3D opnames die gemaakt zijn van de EO jongeren dag. De afwerking en uitzending daarvan moeten nog plaats vinden maar de ervaring en de reacties die de heren ontvingen waren naar eigenzeggen behoorlijk positief.
Naast de oprichting van 3DNL was er ook een interessante presentatie van Phil Lelyveld. Hij is de oprichter en manager van het Consumer 3D Experience Lab, dat gefinancierd wordt door de CTO’s van zes Hollywood studio’s. Ze onderzoeken de toekomst van 3D toepassingen in huis, bioscoop en in het openbaar.
Het is interessant dat Lelyveld onderzoek doet naar de negatieve effecten van 3D op grote schaal. Hierdoor kwamen ze er nu al achter dat 3D vanaf het scherm de diepte in (van je af dus) minder last van hoofdpijn oplevert dan 3D die naar je toekomt.
Ook interessant was een experiment met een groep van 40 studenten waar van er 20 les kregen via 3D beelden en de andere 20 niet. Het resultaat: de leerlingen die in 3D les hadden gehad leverde een beter prestatie dan de studenten die in 2D les hadden gehad. Enig nadeel bij deze manier van lesgeven was dat de leraar moeite had met het overschakelen van 2D naar 3D.
Lelyveld had ook nog een ruwe berekening over wat 3D nu meer kost dan 2D in de productie. Deze berekening is gericht op de Amerikaanse markt maar toch redelijk te vertalen naar de Nederlandse markt. 3D Animatie is 8% duurder, 3D Liveaction 15% tot 25% en Hollywoodfilms 25-50k dollar per minute.
Tot slot kondigde 3DNL aan dat op 22 en 23 november 2010 een 3D dag georganiseerd gaat worden, meer details zullen te vinden zijn op www.3dnl.net
Foto’s: Jöran Maaswinkel
Verder lezen over 3D
Entertainment03.09.2024
Mysteryland sluit af met een spectaculaire show: 600 drones verlichten de hemel
Eindshow met drones, vuurwerk, 3D-video, licht, muziek en zangTechnology08.02.2024
Immersive Tech: De toekomst van marketing is dichterbij dan je denkt
Gaming31.08.2023
Predator Helios 3D: Deze laptop kan 3D weergeven zonder bril
Technology24.02.2023
Eerste 3D geprinte raket gaat binnenkort de ruimte in
Technology30.12.2022
Meta koopt Belgisch bedrijf dat 3D-geprinte brilglazen maakt
Luxexcel kan glazen op sterkte printen voor slimme brillenEntertainment06.09.2022
Jaws is terug van nooit weggeweest
Nieuws14.01.2021
3D simulatie game helpt zorgpersoneel te oefenen met vaccineren
Startups30.07.2020
Startup gebruikt AI voor het printen van je leukste foto in 3D
Verder lezen over Televisie
Startups30.09.2024
Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt
Gadgets23.09.2024
5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer
Technology06.09.2024
Philips TV viert 20 jaar Ambilight
Video29.08.2024
Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor
Gadgets06.08.2024
Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer
Gadgets23.07.2024
De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude
Entertainment18.07.2024
Viaplay zakt dieper weg: minder abonnees en minder omzet
Media02.07.2024