Adam Richardson is creative director bij Frog Design, een bedrijf dat meedenkt over innovatie, services en user experience met het oog op technologie en business. Hij is de schrijver van het boek Innovation X: why a company’s toughest Problems are its Greatest Advantage en schrijft en spreekt wereldwijd regelmatig over innovatie, business en design. Adam vertelt in zijn keynote over waarom de toekomst van internet niet zichtbaar is.
Adam vertelt dat we een natuurlijke fascinatie hebben voor ‘echte’, fysieke objecten. Wij mensen passen ons namelijk voortdurend aan naar vernieuwende technieken. Andersom past techniek zich ook voortdurend aan op mensen. Vroeger was de telefoon een ‘one size fits all’ object, terwijl het tegenwoordig veel meer is dan alleen een telefoon. Denk aan de iPhone. In het verleden pasten we ons aan naar de computer, terwijl het in de toekomst precies omgekeerd zal zijn omdat computers zich dan aanpassen naar mensen. Een voorbeeld hiervan is de browser. Voorheen gebruikte je alleen een browser om webcontent te kunnen benaderen. Tegenwoordig zijn er veel meer manier om webcontent te benaderen, waaronder het gigantisch toenemende aantal apps. Traditionele browsers worden daarmee steeds minder belangrijk. Mensen worden browser-onafhankelijk, terwijl de interactie met het web steeds groter zal worden.
Adam neemt de gezondheidszorg als voorbeeld om uit te leggen hoe we op een totaal andere manier gebruik gaan maken van het web, door content vanuit andere devices te benaderen. Hij beschrijft de hartritme-monitor die informatie verstuurt naar je medisch dossier, je arts of misschien wel naar een familielid dat je gezondheid in de gaten wil houden.
Wat gebeurt er nu wanneer en device hetzelfde device is als waarmee je je social media update? Dan wordt het fysieke aspect onderdeel van de conversatie. Denk aan Nike+. Als objects (devices) en het web volledig met elkaar verweven zijn ontstaan zogenaamde webjects. Het ene type webject is een device binnen het web, het andere type webject is web binnen het device. Een voorbeeld van die laatste is Intel DS, een augmented reality display voor retail. Zo’n retail kiosk maakt het mogelijk om in-store augmented reality te gebruiken die met allerlei webcontent de winkel-ervaring versterkt.
What betekent ‘form follows function’ tegenwoordig nog in deze context? De content op devices is steeds meer user generated, dus wat heeft het device opzich nog voor betekenis? Do objects still matter? Of gaat het steeds meer om alleen het scherm? Tegenwoordig is het product steeds meer een symbool en steeds meer ondergeschikt aan de content, aangezien de content voortdurend verandert.
Adam sluit zijn keynote af met een inspirerend citaat: ‘Presence should be a beta of the future we want to live in.’
Zijn blog is te lezen op http://richardsona.squarespace.com
Verder lezen over Content
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Marketing11.11.2024
Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?
Search11.04.2023
YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!
DC Business27.01.2023
Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf
DC Business24.11.2022
Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?
Social Media26.01.2021
Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over
Een beter thuis voor schrijversSearch14.12.2020
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?
Online07.09.2020
Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!
Verder lezen over Innovatie
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Nieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardTechnology29.10.2024
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij
Technology18.10.2024
‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Startups30.09.2024