De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
[Ardan Bousche] Op dit moment vindt in Las Vegas de Affiliate Summit plaats. Voor Dutchcowboys en Searchcowboys doet Ardan Bousche verslag van het event. Zijn verslag van dag 1 kan je hier lezen. Hieronder volgt het verslag van dag 2.
Dag 2 affiliate summit Las Vegas
Wat een bijzondere dag vandaag. Veel verschillende sessies over de meest uiteen lopende onderwerpen. Een aantal sessies die vooraf bekend stonden als interessant hebben we bezocht. Dit leverde een bijzonder beeld op van affiliate marketing en de relatie met facebook, datafeeds en de markt in Europa. De dag begon met een sessie over Datafeeds verschillende experts uit het veld bijvoorbeeld de eigenaar van Stylefeed.com en google product base kwamen vertellen over ontwikkelingen van datafeeds.
Gebruik van datafeeds in de markt
Het gebruik en het aantal datafeeds is het afgelopen jaar sterk gestegen. Volgens google productbase en google affiliate net maakt ongeveer 50% van de merchants (adverteerders) op dit moment gebruik van datafeeds. De datafeeds van zowel grote als kleine aanbieders varieren nog sterk in kwaliteit ongeveer 30% van de datafeeds is goed te gebruiken en redelijk gestandaliseerd, 40 % is redelijk van kwaliteit en daarmee al moeilijker te gebruiken door affiliates, de overige datafeeds zijn slecht en onbruikbaar. Veel merchants maken gebruik van een standaard export van hun catalogus. Dit is doorgaans niet wenselijk. De datafeeds dienen geotimaliseerd te worden voor webgebruik. Netwerken zijn het afgelopen jaar begonnen met het verhogen van de kwaliteit van Datafeeds. Door zelf categorieen en formaten te kiezen proberen ze een standaard te creeren. Daarnaast nemen netwerken steeds vaker het initiatief om merchants uitleg te geven om hun productfeeds te verbeteren.
Punten waar specifiek door een merchant op gelet dient te worden zijn:
– Blijf datafeeds updaten en ontwikkelen. Door actief je eigen datafeeds te monitoren en te verbeteren is het mogelijk de affiliate te ondersteunen bij het bereiken van een betere ROI. Belangrijk bij het monitoren van een goede datafeed is het kijken naar de behoeftes van de affiliate en de eindklant;
– Kijk wat concollega’s met hun datafeeds doen;
– Maak gebruik van rijke product omschrijvingen, geef een volledig beeld (belasting, verzendkosten, etct);
– Denk na over waar de gebruiker op zoekt. Maak gebruik van omschrijving die aansluiten op zoek query’s waar gebruikers naar zoeken bijvoorbeeld: sport schoenen ipv nike sportschoenen;
– Maak meer gebruik van A/B testings door te testen op titels en afbeeldingen;
– Geef veel specificaties mee zoals bijvoorbeeld: kleur, shippingcost, belasting;
Veel uitleg naar merchants nodig om kwaliteit te laten werken in hun voordeel. Weinig vernieuwing. Meer bedrijven krijgen productfeeds het is een geaccepteerd medium. Er mist nog synergy waardoor eenvoudige implementatie moeilijker is. De vraag is of API de datafeeds gaat verdringen. Voor stylefeed is dit niet het geval de schaalbaarheid en de snelheid is op dit moment datafeeds nog belangrijker. API is metname handig te gebruiken wanneer je realtime data wil hebben.
Punten waar specifiek door een affiliate opgelet moet worden zijn:
– Verse resultaten regelmatig. Hiermee voorkom je teleurstelling bij klanten en een negatieve ervaring van klanten bij je site. Datafeeds wijzigen regelmatig daardoor kan het zijn dat links mogelijk niet meer werken en/of specificaties niet meer kloppen. Vraag het netwerk of de aanbieder naar de update frequentie;
– leer van grote sites die feeds gebruiken (kelkoo, yahoo en andere partijen) hoe tonen ze feeds en hoe optimaliseren ze de resultaten;
– denk vanuit de gebruikers perspectieven toon informatie die voor gebruikers van toepassing is of voor gebruikers relevant is.
– start met kleine datafeeds, probeer die specifiek te implementeren en te optimaliseren
– vergroot je product bestand uitsluitend met goede datafeeds of datafeeds die zich hebben bewezen.
– vertel mensen iets over het product. stylefeed voorbeeld: vertel mensen of het een product voor mannen of vrouwen is en biedt alternatieve aan
– maak gebruik van keywords en images om een betere ervaring voor klanten te realiseren;
Punten waar specifiek door netwerken opgelet moet worden:
– geef helderheid over kwaliteitsfeeds;
– zorg dat datafeeds aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen (correct gevuld, goede informatie en actuele informatie)
– probeer synergie in categorieen te maken probeer te standaliseren (gebruik google product base als standaard)
– bewijs dat datafeeds werken zowel aan merchants als aan affiliates daardoor zijn partijen bereid betere kwaliteit te leveren
– geef voorbeelden aan merchants van goede datafeeds
Standaardiseren
Belangrijk probleem is de niet standaard categorien in datafeeds en de vele verschillende vormen waarin ze worden aangebode. Veel partijen (merchant, netwerken en affiliates) hebben last van deze inconsistantie. Voor categorieen is het moeilijk om producten juist te matchen. (Voorbeeld: Bikini is dit een dames product of een badproduct) Veel grote partijen bijv. Amazon en Bol.Com maken eigen datafeeds en wisselen vaak van categorieën. Op dit moment is het te ambitieus om te denken dat er een oplossing komt om een standaard format voor datafeeds te krijgen. Een voorbeeld waar categorien wel goed zijn gestandaliseers is boeken. Opbasis van een isbn nummer zijn algemene generieke gegevens en eigenschappen van het boek op te vragen en kunnen boeken eenvoudig in een bepaalde categorie geplaatst worden. Er zijn stemmen die zeggen dat er algemene productgroepen met codes gemaakt moeten worden echter deze worden nog niet gehoord of beloond. Naast de categorieen is ook de omschrijving en het productnaam een lastig te standaardiseren eigenschap van een product. Om een voorbeeld te noemen witte trui kan beter trui genoemd worden. Ondanks het feit dat er geen standaarden lijken te komen. Is het handig of te adviseren om gebruik te maken van google product feeds en die als standaard te gebruiken. Google is de partij met de meeste datafeeds en veel partijen zoals bijv. buy.com nemen hun format over.
Wat zijn succesvolle partijen met goede datafeeds:
– csn store
– shoebuy
– target
Naast het hebben van een goede datafeed is het voor affiliates zoals eerder gezegd ook belangrijk om datafeeds te verrijken binnen hun eigen platform. Stylefeed heeft bijvoorbeeld een medewerker fulltime ingezet op het beheren en verrijken van datafeeds die ze aangeleverd krijgen.
Duplicate content issues met datafeeds
De vraag blijft altijd is het van belang om unieke content te maken bij datafeeds of de juist de door de merchant aangeleverde descriptions te gebruiken? Advies van het panel waaronder Google is: maak gebruik van de beste teksten liever goede teksten dan slechte geoptimaliseerde teksten die niet uitnodigen tot verkoop. Op die manier biedt je goede informatie aan je bezoeker. Natuurlijk loop je risico dat je pagina organisch minder goed geindexeerd wordt dan wanneer je orginele teksten hebt. Echter wanneer je gebruik maakt van de standaard teksten probeer dan juist de pagina om het product heen te voorzien van kwalitatieve geoptimaliseerde content. Volgens het pannel lid van Google Affiliate Network zijn daarmee de risico’s sterk verkleint.
Als merchant is het vanzelfsprekend wel raadzaam om andere teksten dan de teksten in de datafeeds te gebruiken. Je ondersteunt daarmee je eigen positie in de organische zoekresultaten.