Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl
Na de middag betrad Duco Sickinghe (CEO Telenet) het podium. Hij nam de tijd om de snelle groei van het bedrijf in de laatste tien jaar te schetsen. Zoals hij al vaker deed, herinnerde Sickinghe er even aan dat “de kabel” en “het bedrijf Telenet” tien jaar geleden nauwelijks iets voorstelden en dat het bedrijf in 2002 bijna failliet ging.
De CEO overliep de verschillende producten van het bedrijf en de marketing die er rond groeide. Volgens de topman is vaste telefonie in België nog steeds zeer populair bij -25-jarigen en jonge gezinnen, “op voorwaarde dat je het hen aanbiedt”.
Daarna sneed hij de mobiele strategie aan, waarbij hij vertelde dat Telenet doelbewust niet de marketingstrategie van de drie grote operatoren volgt om gratis trafiek weg te geven. Die operatoren hebben een eigen netwerk en moeten daar niet voor betalen, Telenet wel. Dat geld konden we beter besteden aan het weggeven van gsm toestellen bij een abonnement. Sickinghe vond de reactie van de Vlaamse consumentenorganisatie Test-Aankoop (die dergelijke koppelverkoop slecht voor de klant vond) “onbegrijpelijk”. Nochtans dachten duizenden klanten daar duidelijk anders over.
Verder had de topman het over de moeilijke keuze waar televisie-omroepen momenteel voor staan. Sickinghe toonde op een grafiek aan dat “offline televisie duidelijk aan het groeien is. Broadcasters blijven wel relevant, maar steeds meer mensen nemen programma’s digitaal op om ze later te bekijken.
Tenslotte haalde hij de opkomst aan van nieuwe zenders die slechts digitaal te bekijken zijn, zoals de nieuwe zender van Studio 100 . Het was een nauwelijks verholen oproep aan de marketeers in de zaal om hun budgetten te verschuiven van klassieke free-to-air televisie naar het digitale platform…
(Verslag van het 28ste internationale stichting marketing congres (smc2009) op vrijdag 4 en zaterdag 5 december 2009)