Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl
Vlak voor de uitreiking “(Belgian) marketer of the year”, kwam Jonathan Salem Baskin (global brand strategist) aan het woord. Volgens Baskin heerst content niet langer. Welk merk is er immers nog sexy, grappig, relevant of gewoon goed? Er is geen massacommunicatie en one-to-one-communicatie meer, maar wel “alles-en-iedereen-naar-alles-en-iedereen-communicatie”.
Het komt er op aan om de geloofwaardigheid en authenticiteit terug te vinden. Een merk is een perceptie van iets wat er niet is, dat is de “brand value”. Wat “merken” echt doet ontstaan, zijn de ervaringen in het echte leven.
We moeten het dus hebben over wat we gaan veranderen en stoppen met te praten hoe we gaan veranderen. Een digitale strategie haalt niks uit, het werkt alleen in een globale, holistische aanpak. De bottom line van het succes is hoeveel we verkopen. Als iemand het over “return on investment” heeft, wil hij/zij eigenlijk zeggen dat hij niet weet hoe het de verkoop gaat aanzwengelen, aldus Baskin.
Baskin’s tips:
– Als er iemand met een nieuw idee op de proppen komt, zoek dan uit wat hetzelfde is. Nieuwe ideëen bestaan niet.
– Stop met het meten van return on investment, het is een grap. Zoek liever een idee dat direct met het bedrijf connecteert (winst, omzet,…). Het is boring, maar effectief. Actie, wat het consumenten doet doen, is het enige wat telt in de post-internet wereld.
– Kijk naar andere departementen in het bedrijf, onderzoek wat daar gebeurt en geef 3 redenen waarom dit belangrijk is.
(Verslag van het 28ste internationale stichting marketing congres (smc2009) op vrijdag 4 en zaterdag 5 december 2009)