Events28.12.2009

SMC 2009: Engaging with consumers in 2010 and beyond


smc-2009-engaging-with-consumers-in-2010.jpg
smc-2009-engaging-with-consumers-in-2010.jpg

Nadat Don Sull, professor of strategy (London Business School) de 28ste editie van het internationale marketingcongres in gang zette, was het de beurt aan Pekka Rantala: Senior VP Global Marketing Nokia (de wereldwijde marketingdirecteur van de Finse gsm reus).

“Technologie is terug in het bezit van de gewone consument en dit voor het eerst sinds de industriële revolutie”. Hoewel bedrijven de technologie creëren, zijn het de consumenten die ze continu gebruiken. Daarnaast groeien hardware en diensten steeds meer naar elkaar toe, denk hierbij aan Nokia’s nieuwe muziekdienst “Comes with Music” (onbeperkt muziek downloaden uit de Nokia Music store).

“Connecting people” blijft immers Nokia’s missie. Face-2-face contact zal je nooit zal kunnen vervangen. Daarom moet communicatie zo natuurlijk en menselijk als mogelijk zijn, de technologie zelf moet zo onzichtbaar als mogelijk zijn. Naar de huidige situatie vertaald, luidt Nokia’ missie “Connecting people to what matters most”: Oplossingen aanbieden door combinatie zowel hardware en diensten.

Het publiek is veel actiever geworden, mond tot mond reclame werd veel belangrijker. De manier waarop je een merk moet bouwen is veranderd. Je moet continu met je klanten praten. Je moet een opinie hebben en die kenbaar maken. Gooi iets op tafel en praat erover, because “Conversation is the new conversion”.

Tips:

1)    Probeer een goede gastheer te zijn die de conversatie aanmoedigt, stuurt en blijf altijd eerlijk

2)    Je kan niet alles wat over je wordt gezegd controleren. Probeer niet alle kritiek af te straffen.

3)    Je moet je klanten goed begrijpen. Klantenonderzoek ondergaat veranderingen, maar blijft wel zeer belangrijk. Het zal gedeeltelijk door digitale informatiebronnen worden vervangen waarmee je in real time data over consumentengedrag kan verzamelen. Zo is “Ovi” (Nokia’s online dienstenportaal) namelijk een enorme bron van informatie. Alleen moeten we met die data leren omgaan. Een soort van blackbox in gsm toestellen inbouwen die het bedrijf op de hoogte houdt hoe de consument zijn telefoon gebruikt (mits toestemming) zou zeer interessant zijn!

4)    Herbekijk de touchpoint strategie: De meeste merken stellen vast dat “earn media” en “own media”een grotere invloed kennen dan “bought media”. Zo hebben Nokia’s wereldwijde digitale marketinguitgaven in 2009 de tv-reclame uitgaven ingehaald. “The point of no return” is bereikt: In sommige Europese markten is digitaal immers al dubbel zo groot als televisie, dat wil heel wat zeggen.

5)    Houd bestaande klanten tevreden, retentie wordt belangrijker.

6)    We moeten aan marketingbureau’s voldoende input geven, maar tegelijkertijd moeten ze ook durven “pioneren”. Werk met klanten en andere merken samen om betere marketingacties uit te denken. Consumenten stellen namelijk zelf hun merkenportefeuille samen.

(Verslag van het 28ste internationale stichting marketing congres (smc2009) op vrijdag 4 en zaterdag 5 december 2009)

Carl Vanormelingen

Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl

...