Events04.12.2009

Wat biedt het 28ste Internationale Marketingcongres?


wat-biedt-het-28ste-internationale-marke.jpg
wat-biedt-het-28ste-internationale-marke.jpg

Vandaag en morgen is het weer tijd voor dé jaarlijkse hoogmis voor marketeers, managers en iedereen die interesse heeft in het meest recente denken omtrent de relatie tussen klanten en consumenten met bedrijven en organisaties.

De 28ste editie van het Internationale Marketingcongres (International Convention Center, Gent) staat dit jaar in het thema van “Marketing Renaissance”. Belgiancowboys zal voor de eerste keer in zijn anderhalf jarig bestaan dit internationale congres bijwonen. Vanuit de organisatie kreeg ik de bevestiging dat Telenet dit jaar gratis wifi aanbiedt, dus neem zéker geregeld een kijkje op het Belgiancowboys twitter kanaal (hashtag #SMC2009) voor de allernieuwste updates! In de mate van het mogelijke zal ik ook 720p YouTube video’s maken.

Centraal staat het verhaal van Donald Sull die aantoont dat de huidige turbulente tijden niet zullen verdwijnen en dat marketeers nieuwe marketingmodellen moeten hanteren, meer moeten experimenteren en vooral naar de toekomst moeten kijken. Een aanpak die al een hele tijd door Unilever wordt gehanteerd en die Johannes Hartmann uitvoerig becommentarieert. Hartmann wijst vooral op het feit dat marketeers dichter bij de mensen moeten staan en rekening moeten houden met hun gevoelens en de psychologische context waarin ze leven. Dat is precies waar Dan Hill het over heeft. Hij ontwikkelde namelijk een methode om beter in te spelen op de emotionele intelligentie van de consumenten. Want uiteraard is er geen verschil tussen mensen en consumenten. Toch behandelen marketeers mensen nog te veel als pure consumenten, eenheden die moeten consumeren en renderen.

Volgens Phil Winters moeten marketeers veel meer rechtstreeks contact hebben met hun klanten/consumenten. De moderne marketeer is er niet om producten te verkopen of om erover te praten, maar om de consumenten te begrijpen en te weten te komen wat ze verlangen. Hij voegt er meteen aan toe dat dit alleen mogelijk is als het hele bedrijf zich daar in zijn organisatie aan aanpast. Respect is daarin het sleutelwoord, zowel voor de klanten als voor de eigen medewerkers die enthousiast moeten gemaakt worden voor de eigen producten/merken. Mooie woorden… Of het in de praktijk zo gemakkelijk gaat, moet u zelf maar oordelen!

DAG 1: Vrijdag 4 december

8:559:00

NICOLE BERX
Congresvoorzitster
Inleiding

9:0510:15

KEYNOTE SPEAKER
DON SULL
Professor of Strategy, London Business School
The upside of turbulence

10:2011:00

PEKKA RANTALA
Senior VP Global Marketing Nokia
Engaging with consumers in 2010 and beyond

11:0511:35

Pauze

11:4012:20

JONATHAN SALEM BASKIN
Global Marketing Strategist and Author
The digital plague

12:2512:40

WILLY DELVAUX
Juryvoorzitter Marketeer van het Jaar
Award ‘Marketer of The Year’

12:4514:45

Lunch

14:5015:20

DUCO SICKINGHE
CEO Telenet
Looking beyond the horizon

15:2515:55

PHIL WINTERS
Managing Partner, Peppers & Rogers Group
Bonding the human touch point

16:0016:30

Pauze

16:3517:00

JOHANNES HARTMANN
VP CMI Western Europe, Unilever
The branding renaissance

17:0517:30

MARION DEBRUYNE
Associate Professor, Vlerick Leuven Gent
Goedele, the magazine

Receptie ‘Marketeer van het Jaar’

DAG 2: zaterdag 5 december

9:009:45

KEYNOTE SPEAKER
CHARLENE LI, Leading Analyst on Interactive Media, Thriving in turbulant times with the help of your friends

9:5010:35

DAN HILL
President Sensory Logic Inc.
(On-message, so yesterday) on-emotion: the Essence of effective advertising

10:4011:00

Pauze

11:0511:35

MADELEINE JANSSENS
Director, Why5 research
Close to the heart, close to home

11:4012:00

CHRISTOPHE DEBORSU, Presentator
Voorstelling ‘Product van 2009’

12:0513:40

Lunch

13:4014:15

NIRAJ DAWAR, Professor of Marketing, The Ivey Business School Canada
Downstream Innovation
sponsored by Flanders DC

14:2014:50

GEERT NOELS
Director & Chief Economist, Econopolis
Triple Loyalty

Carl Vanormelingen

Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl

...