De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Michael Leander Nielsen, CEO van Fokus Integrated in Stockholm heeft gisteren in zijn twee uur durende sessie op het Eurobest event een aantal do’s en dont’s van e-mailmarketing bekend gemaakt. Rianne Bartels heeft op Dutchcowgirls de tien beste op een rijtje gezet.
1) Doe je met jouw merk niets aan emailmarketing? Think again! De voordelen: het is goedkoop, je hebt snelle respons van de klant, je hebt een groot bereik, het is tot in detail meetbaar, je bouwt relaties met de ontvanger op en je kunt makkelijk op specifieke doelgroepen richten.
2) Uit onderzoek is gebleken dat rond de 25% van een doelgroep liever aanbiedingen per post wil ontvangen dan via e-mail. Zoek dus goed uit op welke manier je doelgroep bereikt wil worden.
3) Zorg voor relevante aanbiedingen voor relevante klanten via een effectief kanaal op het juiste moment. Dit klinkt logisch, maar is moeilijker dan je denkt.
4) Behandel je doelgroep met respect. Als een klant eenmaal geïrriteerd is door een e-mailcampagne die voor hem niet relevant is, zal hij dat negatieve gevoel lang houden en overbrengen aan andere mensen. Het is moeilijk om als merk van een slecht imago af te komen.
5) Wees eerlijk over je aanbiedingen. Een onderwerpregel moet de inhoud van de email weergeven. Het moet niet een lokkertje zijn om de email te openen, waar dan vervolgens iets anders staat dan de ontvanger verwacht.
6) Stel jezelf eerst 4 vragen als je adressen gaat werven.
1 – Waarom wil ik toestemming van de klant om hen te emailen?
Je wilt dit, omdat je klanten dan veel loyaler zijn en je aanbiedingen ook echt willen ontvangen.
2 – Wie wil je aan je binden?
Nielsen’s advies is om vooral mensen aan je te binden via email die al eens een aankoop gedaan hebben. Maak voor hen een goed e-mailplan, want zij hebben ‘nazorg’ nodig, zodat ze je naam niet vergeten.
3 – Hoeveel heb je over voor een emailadres?
Alleen voor het e-mailadres kun je voor €1,- tot €2,50 per adres klaar zijn. Maar wil je meer weten over die persoon (sexe, leeftijd, interesses) dan kun je rekenen op €10,- tot €50,- per adres. Je hebt dan wel meteen een zeer verrijkte database.
4 – Heb je een goede reden voor de klant om zich in te schrijven voor je emailplan?
Zorg voor goede content die informatief en relevant is, of zorg voor een goede aanbieding en voorrang voor nieuwsbrief-abonnees.
7) Het belangrijkste van je nieuwsbrief is niet de subjectline, maar je afzender-naam. Op de tweede plaats staat de subjectline, op de derde plaats het beeld in de preview pane.
8) Pas op met plaatjes. Als ze door de emailclient niet geladen worden, blijven er rode kruizen over. Uit onderzoek is gebleken dat (veel) relevante tekst met hier en daar een plaatje het beste werkt.
9) Speel open kaart met je klanten. Heb je gezien dat ze informatie over je product hebben opgezocht, maar het uiteindelijk niet hebben gekocht? Vraag ze waarom niet! Iedereen is bang de dunne lijn van privacy over te stappen, maar je klant weet al lang dat al zijn acties gemeten worden en zal het eerder fijn vinden dat je geïnteresseerd bent.
10) Segmenteer je doelgroep goed, zodat voor elk segment een passende e-mail gemaakt kan worden. Let wel op dat veel mensen ‘liegen’ over leeftijd of sexe. Ga bijvoorbeeld eens na hoeveel mensen zich als 80 jaar en ouder uitgeven en stuur hen eens een mail om hun gegevens te bevestigen. Zo behoudt je een schone en up-to-date database.
“Klinkt allemaal vrij logisch. Helaas wordt email nog te vaak gebruikt als massamedia. Marketeers zien dit medium als een goedkoop kanaal dat snel duizenden mensen bereikt, maar met wat meer moeite kan er veel meer bereikt worden.“
Meer Eurobest nieuws:
* The Turnaround of a brand
* Marketing in turbulente tijden
* Music and Brands
Verder lezen over Europa
Technology11.09.2024
De EU wordt rijk deze week: miljardenboetes voor Google en Apple
Mobile09.08.2024
Apple heeft nieuwe App Store-regels en appstudio’s zijn boos
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Nieuws24.06.2024
Apple in de problemen: EU dreigt met miljardenboete om App Store
Technology22.05.2024
Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?
Online15.05.2024
Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU
Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EULifestyle29.04.2024
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente
De voordelen van reizen met de autoOnline26.04.2024