Philip Zimbardo begint zijn verhaal op Picnic09 over het scheppingsverhaal, waarin Adam en Eva de verleiding van de appel niet kunnen weerstaan. Een goede start over zijn onderzoek naar The Time Paradox, hoe kunnen we veranderingen bewerkstelligen in zowel ons persoonlijke leven maar ook in de wereld door gebruik te maken van de kennis hoe iemand naar tijd kijkt?
Als je Zimbardo’s boek niet kent is dit een goede start om er kennis mee te maken. In 30 minuten loopt hij door de verschillende perspectieven van tijd die mensen kunnen hebben. Hij begint met een geweldige onderzoeksvideo waarin hij kinderen van 4 jaar de keuze geeft: Je krijgt bij het goed beantwoorden van een paar vragen NU een marshmallow of je wacht nog een minuut of 2 en dan krijg je twee marshmallows. De resultaten zijn niet alleen grappig om te zien, maar geven ook inzicht in het toekomstig karakter van de kinderen. De Future Oriented kinderen (die even kunnen wachten) hebben betere schoolresultaten, zijn meer zelfverzekerd en kunnen beter onder druk werken.
Een mooi experiment waar Zimbardo verder op doorgaat en meer uitleg geeft over de verschillende Time Perspectives die ook in zijn boek voorkomen. Dat is ook direct de kritiek op zijn verhaal, het is teveel een advertentie voor zijn boek. Is dat erg? Nee, niet direct. Ik ga er van uit dat niet iedereen bekend is met zijn verhaal en zoals gezegd, dit is een mooie binnenkomer in zijn theorie en de test die je ook online kunt doen. Uit de test zal blijken in welke van de zes Time Perspectives je jezelf kunt plaatsen:
- Past – Focus op het positieve
- Past – Focus op het negatieve
- Present – Hedonisme
- Present – Fatalisme
- Future – Life Oriented
- Future – Transcendental
Zimbardo laat ook zien hoe de Time Perspectives invloed hebben op de hedendaagse problemen. Zo blijkt uit een onderzoek van USA Today dat technologie zorgt voor meer woede en kwaadheid (ik krijg die laptop/telefoon/gadget niet aan de praat!) en is te zien hoe 70% van de respondenten aangeeft “Very Busy” te zijn. Zelfs als de hypothetische vraag wordt gesteld wat men met een extra dag in de week zou doen, antwoord het merendeel van de respondenten dat ze meer gedaan willen hebben. Als je hier ook de Time Perspectives op projecteert kun je gaan bekijken hoe je met campagnes/voorlichting etc beter kunt aansluiten op het perspectief van de mensen.
Hij pleit dan ook voor beter begrip van de Time Perspectives omdat je hiermee beter kunt aansluiten op het oplossen van de problemen waar we mee kampen. Volgens Zimbardo is het belangrijk dat we allemaal zo nu en dan wat meer Present Oriented worden: Vind het kind in je, speel meer, verspil tijd, dans, ga meer met vrienden om, zorg dat je in het moment bent.
De sessie eindigt met een iets te lange scene uit de film Yellow Submarine van The Beatles, waar The Time Paradox ook in voorkomt. Helaas verliest de scene aan kracht door de lengte en het slechte geluid. Zo eindigt een redelijk interessante maar voorspelbare sessie in wat vertwijfelde muzikale climax.
De Tweet van deze sessie is wat mij betreft
Meer tweets over de sessie via Twittersearch.