Tijdens het blok “Brands2.0” op PICNIC09 was Jeffrey Hayzlett een van de sprekers. Hayzlett staat bekend om zijn voorliefde voor social media en het inzetten daarvan in zijn functie als Chief Marketing Officer bij Kodak. Hij opende zijn keynote met een inmiddels klassiek filmpje, uit 2006 intussen alweer.
Bovenstaand filmpje kwam in een jaar dat het roer bij Kodak drastisch omging. De reden werd door Hayzlett nog maar een pijnlijk duidelijk gemaakt met een simpele vraag: “How many of you have bought a filmroll in the last 3 months?“. In de overvolle Conference Room gingen vier handjes twijfelend de lucht in. Daarnaast toonde hij een screenshot van de toenmalige website. “It looked like a yardsale“, volgens de CMO.
Volgens Hayzlett moest dat drastisch anders. De website moest op de schop, de producten moesten hipper. Het merk moest naast betrouwbaar en geloofwaardig een extra lading krijgen: persoonlijkheid. Hayzlett lanceerde een weblog namens Kodak met de veelzeggende naam “1000words”. Hier zorgen de medewerkers van Kodak voor de content en dus een kijkje in de keuken. De website werd behoorlijk onder handen genomen en van een verse portie “coolness” voorzien.
Op de website is een gedeelte gereserveerd voor “OPM”: “Other Peoples Money”. Content over het merk, gemaakt door andere partijen. Als het er toch is, waarom zou je het niet gebruiken, zo stelt Hayzlett. En dat is een gedachtegoed dat niet goed genoeg gedragen wordt, zo denkt hij. Teveel marketeers zijn bang om bestaande dingen in te zetten en laten het wiel keer op keer opnieuw uitvinden.
Bij Kodak hanteert men “The Four E’s”:
- Engage
- Educate
- Excite
- Evangelize
Het zijn de 4 kernwoorden die volgens Hayzlett nodig zijn om het optimale uit de dialoog met je consument te halen. Hayzlett gaat zelfs zo ver om “Engage” te omschrijven als de nieuwe ROI voor Kodak: “Alway ask yourself the question: what’s my ROI, your Return On Ignoring. If you’re a marketeer and not using social media, you’re an idiot”.