Events24.09.2009

PICNIC09: Peter Molyneux over innovatie in de gamesindustrie


picnic09-peter-molyneux-over-innovatie-i.jpg
picnic09-peter-molyneux-over-innovatie-i.jpg

De donderdagochtend op PICNIC09 stond grotendeels in het teken van games. Één van de keynotes deze ochtend was van Peter Molyneux, bekend als uitvinder van de zogenaamde “god-games”. Molyneux  toonde het publiek de laatste ontwikkelingen uit het lab van Microsoft Game Studios Europe, waar hij Creative Director is.

Molyneux werd wereldberoemd met de game Populous, de game die hij zelf ook in zijn introductie aanhaalde. Hij vroeg het publiek nog eens goed naar het screenshot van de game te kijken: 4 pixels op een 8 pixels achtergrond vormde het gezicht van de speler in het spel. Termen als “facial structure” en “lipsync” moesten in die tijd bij wijze van spreken nog uitgevonden worden. “If you wanted the player to laugh or speak, you made a pixel turn black“.

Er is tegenwoordig wel iets meer voor nodig om een game tot een succes te maken. Volgens Molyneux is het ontwerpen en ontwikkelen van een game elke keer weer een creative krachttour. Om je publiek te boeien en geboeid te houden is er een enorme creativiteit nodig. De wereld waarin de speler zich beweegt moet zo natuurlijk mogelijk aanvoelen. Toch zijn er nog tal van andere barriéres, zoals de resolutie van het scherm, de manier waarop de virtuele wereld zich gedraagt en reageert op de speler en, volgens Molyneux de belangrijkste drempel, de manier waarop een speler de game controleert.

De evolutie in de games industrie is terug te zien in de evolutie van de zogenaamde “controllers”. Waren de platte controllers van de Nintendo 8bit nog prima om te navigeren door 2D-omgevingen, vragen de huidige generatie games om hele andere controllers. Controllers die, volgens Molyneux, ontworpen zijn voor “core-gamers”, fanatieke spelers die willen investeren in het onder de knie krijgen van de besturing die niet natuurlijk aanvoelt. Het is volgens hem de grootste barriere omdat ze een drempel opwerpen voor starters en vervolgens de ervaring limiteren.

Toch gloort er hoop, volgens Molyneux. Binnen Microsoft Games Studios kreeg hij al lucht van een project dat “NATAL” heet. In dit project onderzoekt Microsoft een techniek waarbij het hele lichaam, zonder sensoren of andere aanpassingen, als controller kan dienen voor een game.

Molyneux realiseerde zich dat deze ontwikkeling niet alleen betekende dat de speler in een virtuele wereld kan kijken, maar de virtuele wereld kan nu ook ineens in de wereld van de speler kijken. Een “ontmoeting” tussen een speler en zijn virtuele evenknie zou dus tot de mogelijkheden behoren. Hij startte het project “Milo”, waar Milo een virtueel karakter is, dat de speler als denkbeeldige vriend ziet en zich laat beinvloeden door zijn interactie met de speler. Milo ziet de wereld van de speler, kan dingen onthouden over de speler en de wereld van de speler, kan daarover converseren en kan objecten uit de wereld van de speler “aanpakken”.

Het is volgens Molyneux zo klaar als een klontje: 2009 is het jaar waarin de revolutie in de gamesindustrie is gestart. Natuurlijk zullen er core-games ontwikkeld blijven worden. Maar de impact die Milo zal hebben op de industrie zal volgens hem zorgen voor een hele nieuwe ervaring en genres doorbreken. Niet langer bepaalt een gamedesigner de interactie en het verloop van een spel: “we’re giving the players full control over their game“.

...

Verder lezen over Game

De GTA-games verdwijnen binnenkort weer van Netflix

De streamingdienst heeft ze er 14 december vorig jaar op gezet, maar die licentie blijkt nu slechts voor een jaar te zijn.

Gaming21.11.2024

De GTA-games verdwijnen binnenkort weer van Netflix

PlayStation Portal is eindelijk de moeite waard: dit is waarom

Cloudstreaming gebruiken op de PS Portal kan straks dus in principe zonder dat je een PlayStation 5-console hebt. Het apparaat doet eindelijk waar het volgens ons voor bedoeld is.

Gaming20.11.2024

PlayStation Portal is eindelijk de moeite waard: dit is waarom

Ga even zitten: dit is de trailer van A Minecraft Movie

Gamefilms worden beter. Echter, de teaser van Minecraft was toch voor veel gamers even slikken. Geldt dat ook voor de trailer?

Gaming19.11.2024

Ga even zitten: dit is de trailer van A Minecraft Movie

Zo speel je Pokémon TCG Pocket in Nederland op je telefoon

Het mag in Nederland niet in de Play Store door lootboxes, maar dit is hoe je Pokémon TCG Pocket toch op je telefoon zet en gewoon speelt. 

Gaming18.11.2024

Zo speel je Pokémon TCG Pocket in Nederland op je telefoon

Mario Party Jamboree review: met Mario is het altijd een feestje

Er zijn weinig games die zo voorspelbaar zijn als Mario Party, maar dan op een positieve manier.

Gaming12.11.2024

Mario Party Jamboree review: met Mario is het altijd een feestje

Amazon maakt een tv-serie van Mass Effect

Amazon had op Prime Video dit jaar een groot succes met de serie van Fallout en die van Yakuza, en nu durft het wat groters aan: Mass Effect.

Gaming08.11.2024

Amazon maakt een tv-serie van Mass Effect

Nintendo Switch 2 wordt backwards compatible voor Switch-spellen

Switch 2 wordt backwards compatible, wat betekent dat je games van de huidige Switch gewoon op je Switch 2 kunt blijven spelen.

Gaming06.11.2024

Nintendo Switch 2 wordt backwards compatible voor Switch-spellen

Netflix stopt met interactieve series

Het is inmiddels al een tijd wat stiller rondom dit type content en nu blijkt Netflix ook nog eens de meeste interactieve producties offline te gaan halen.

Gaming04.11.2024

Netflix stopt met interactieve series