Events17.09.2009

eDay09: Hans Rosling: The global digital landscape


eday09-hans-rosling-the-global-digital-l.jpg
eday09-hans-rosling-the-global-digital-l.jpg

Iedereen die Hans Rosling een keer heeft zien spreken weet wat hem te wachten staat als deze Zweedse professor op het podium komt te staan: een informatieve, entertainende en interessante presentatie. Met veel humor brengt hij zijn verhaal.

Rosling heeft zijn presentatie aangepast voor Nederland en begint met het tonen van grafieken die vertellen hoe het met Nederland gegaan is over de laatste jaren.

Zijn grafieken laten bijvoorbeeld zien in hoeverre Indonesie achter ligt op Nederland. Een generatie verschil als het gaat om gezondheidszorg. Indonesie ligt economisch echter op het niveau van Nederland rond ongeveer 1877. Maar Azie is wel aan het inhalen.

Rosling laat vervolgens de wereld zien. Zijn mooie geanimeerde grafieken tonen hoe de verschillende landen zich tegenover elkaar verhouden. Door grafieken toont Rosling onder meer aan dat er soms een verkeerd bestaat van hoe sommige landen ervoor staan. Zweedse studenten hebben bijvoorbeeld een beeld van de wereld van rond de tijd dat hun docenten geboren waren.

Er is bijvoorbeeld meer geld in landen die ‘middel inkomens’ hebben. In de high-income landen is er minder geld. Rosling complimenteert Bush dat hij uit de G7 durfde te stappen om de G20 te formeren.

Hij laat grafieken zien van de groei van het internet. Je ziet de groei door middel van het gebruik, maar ook dat er in sommige landen ‘maar’ 10% gebruik is. In vergelijking met de mobiele telefoon is het erg weinig. Mobiele telefonie groeit veel harder. Dit heeft alles te maken met de arme landen die veel mobiele telefoons hebben.

Het internet in die landen is niet goed, in Uganda kunnen ze niet bij Google Maps, maar ze kunnen wel gebruik maken van hun mobiele telefoons.

De hoge inkomens landen zijn echter degenen die verdienen op de lage inkomenslanden, dat is het grote gevaar.

Rosling besluit zijn presentatie met een quizzen. Wat krijg je voor resultaten als je “sex money health” in tikt op Googele?

Om een idee te krijgen van hoe Rosling zijn presentatie doet is het leuk te kijken naar zijn eerdere presentaties op bijvoorbeeld TED:

...

Verder lezen over Emerce

Dit was Emerce Digital Marketing Live! 2023

Opkomende social media platformen, nieuwe inzichten in de wereld van SEO door de opkomst van AI, inspirerende leadgeneratie-technieken, e-mailmarketing voor gevorderden en een aantal topmerken die hun online marketing st...

Events20.06.2023

Dit was Emerce Digital Marketing Live! 2023

Een recap van een van de grootste digitale marketing evenementen van de Benelux
Retail Nederland let op, conversational commerce komt er aan!

Conversational commerce is geen hype of nieuwe marketing term. Het is serious business en wordt wereldwijd al veelvuldig toegepast. Het zal binnen een paar jaar leiden tot nog minder bezoek aan de fysieke winkels en de v...

Online06.02.2018

Retail Nederland let op, conversational commerce komt er aan!

Emerce eTravel met Roomlr, Expedia, Generator en Facebook

Bas Lemmens, founder van Roomlr, komt naar eTravel 2015. Net als AirBnB staat Roomlr voor de "sharing economy" en hopen zij een verandering teweeg te brengen in de reisbranche. Wie zijn die nieuwe spelers in de reismarkt...

Events21.05.2015

Emerce eTravel met Roomlr, Expedia, Generator en Facebook

Verhoog je conversie met de inzet van gebruikersfeedback

Bij de 6e editie van Emerce Conversion stond het thema A/B testing centraal met keynotes van Pete Komen (oprichter van Optimizely) en Ton Wesseling (A/B-test goeroe). Een onderwerp dat deze dag minder aandacht kreeg is...

Events15.04.2015

Verhoog je conversie met de inzet van gebruikersfeedback

Het tijdperk van digitale verleiding

Tijdens Emerce Conversion 2015 kwam het onderwerp ‘personaliseren’ tijdens verschillende sessies uitgebreid ter sprake. Waar de online marketeer tot twee jaar terug nog druk bezig was met het experimenteren van A/B-t...

Events15.04.2015

Het tijdperk van digitale verleiding

Emerce Engage 11 december in Amsterdam

Engage gaat over de beste strategieën voor organisaties met grote klantendatabases. Via e-mail, social, web en offline kanalen. Nieuwe inzichten en de beste actuele cases rond effectief gebruik van data, intelligent geb...

Events26.11.2014

Emerce Engage 11 december in Amsterdam

Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger

Afgelopen week werden tijdens het Emerce Etravel event de nieuwste trends en ontwikkelingen in de reiswereld getoond. Vraagstukken rondom het succesvol gebruiken van data en het ontwikkelen van goede social media campagn...

Events14.06.2014

Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger

Emerce Engage: The next step in multichannel klantcontact

Tibert Verhagen, associate professor e-business aan de VU Amsterdam, spreekt op Emerce Engage over de belangrijkste drijfveren van customer engagement en toont hoe je hier in de praktijk betere klantcommunities door krij...

Events27.11.2013

Emerce Engage: The next step in multichannel klantcontact