Vandaag waren we aanwezig bij de kick-off van Vrienden van Amstel Live! 2010. Waarom? Omdat we benieuwd waren wat ze dit jaar digitaal gaan doen. Op 23 en 24 januari en van 28 tot en met 31 januari 2010 vindt dit evenement voor de 12e keer plaats in Ahoy te Rotterdam. Xander de Buisonjé, de nieuwe presentator van de avonden, presenteerde de eerste vijf acts uit de line-up: VanVelzen, Jan Smit, Rowwen Hèze, Novastar en het Goede Doel. Natuurlijk ontbrak het bier ook niet, maar waar het ons vooral om ging: Gaan de vrienden ook digitaal dit jaar? Jazeker!
Amstel’s marketingmanager Chris Lakens wist ons te vertellen dat dit jaar wordt gestart met een bredere inzet van online voor het meerdaagse evenement: “We zullen tijdens de concerten ook exclusief foto- en videomateriaal beschikbaar stellen wat door de artiesten zelf is gemaakt tijdens de optredens.” Een voorbeeld zagen we al tijdens de presentatie van VanVelzen die tijdens de vorige editie met een camera zijn Grande Finale opnam vanaf het podium. Lakens: “We zullen ook samen met de bezoekers online gaan bepalen hoe bepaalde onderdelen van het programma worden ingevuld. Je kunt hier denken aan de setlist van VanVelzen die een hommage aan zijn muzikale helden Queen zal geven tijdens Amstel Live. De bezoekers van het concert kunnen hier hun stem laten horen wat er gespeeld moet worden.”
Amstel gebruikt deze editie van “De Vrienden…” ook om een grotere digitale strategie uit te rollen. “Je kunt dan denken aan meer contact tussen het merk Amstel en de bezoekers van de concerten zowel vóór, tijdens als na de concerten, maar we gaan ook zeker onderzoeken hoe we bijvoorbeeld onze muziekfans warm kunnen krijgen voor de sportevenementen zoals de Amstel Gold Race en natuurlijk onze verbondenheid met Voetbal.nl.” Lakens benadrukt dat ze niet alleen op de eigen site de connectie met de bezoekers willen zoeken maar zeker ook bestaande sociale netwerken een rol zullen spelen. Hoe zich dit gaat ontwikkelen zullen we de komende tijd gaan zien. De vrienden zijn in elk geval al op Twitter te volgen!