Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Gisteren organiseerde Logica haar innovatie ‘unconference’ Transform 09 voor 160 genodigde gasten. Het ICT bedrijf wilde laten zien hoe je als bedrijf om kunt gaan met innovatie en had daartoe een flinke lijst met 21 (!) bekende en verassende minder bekende sprekers uitgenodigd, en uiteraard werden ook enkele eigen innovaties aan pers en publiek getoond.
Een middag met lightningtalks, speedgeeking sessions, een innovatiemasterclass gecombineerd met een fantastische roomdressing en topcatering zorgde voor enthousiaste reacties. Lees meer voor deel 1 van 3 voor een compleet verslag.
Greg Shapiro van o.a. Comedy Central en standup comedian in Boom Chicago, trapt af als dagvoorzitter en supergeek MET geekbril, zie foto onder. Op het hoofdkantoor van Logica te Amstelveen is het auditorium geheel getransformeerd in een witte oase met groengras en vlinderaccenten. Joost Rueck, Marketing Director en Board Member van Logica, houdt een inleiding over wat Logica onder innovatie verstaat. “Vermarkt je nieuwe diensten het aankomende decennium. Logica heeft met name de innovatie thema’s Commerce, Collaboration en Sustainability omarmd. Joost verteld over de missie van Logica, “to become the most trusted innovation partner.” Transform is het thema dat staat voor radicaal innoveren. Het creëren van duurzaamheid die een toegevoegde waarde heeft voor alle partijen”.
The Next Economy elementen zijn collaborative innovation, participatie en duurzaamheid. Logica heeft een initiatief genomen tot bijvoorbeeld een Global Innovation Venture Programme en de Mobile Application Challenge. Net als de C’mm’n, de auto van de toekomst die is genomineerd voor de nationale ICT office award die woensdagavond wordt uitgereikt (update: niet gewonnen).
Yme Bosma, zelfbenoemd ‘chef leuke dingen doen’ bij Hyves, heeft het over innovatie in de zakelijke wereld. Het online sociale leven maakt het leven leuker. Door veel tools op bijvoorbeeld Hyves. Innovatie moet je meer faciliteren dan sturen. Laat de tools gebruiken die mensen al gebruiken zoals LinkedIn of Twitter.
Zet die tools uit een sociale context in een andere context zoal bijvoorbeeld een bedrijfsmatige. Werk met open standaarden, open social, open id etc.
Voorbeelden die Yme noemt zijn de community van H&M die op Hyves een community van 250K mensen hebben. Ze bediscussiëren daar eindeloos de collectie, wie de beste verkoper is en kunnen ook stemmen. H&M betrekt die input in haar eigen product ontwikkeling. Ook Hyves zelf gebruikt crowdsourcing om Hyves nog beter te maken. Het Mysteryland dancefeest heeft inlog mogelijkheden om via alle sociale netwerken elkaar daar te ontmoeten. Dit kan ook worden ingezet in een besloten omgeving zoals een intranet van bedrijven.
Jeroen Mol van Touching Media gebruikt geen slides maar wil zijn product ‘augmented reality’ vooral laten zien. Hij doet dat door een tijdschrift voor de camera te houden, waarbij een pc de beelden herkent en er een extra laag op zet die op een scherm te zien is. Het kan ook op een mobiele camera gedaan worden. Touching Media denkt ook aan een game waarbij bijvoorbeeld een beslissingstafel gebruikt wordt met 3D beelden. Er is al een SDK ‘augemented reality voor de iPhone gemaakt. De techniek is dus van vandaag. Kijk hier voor het filmpje van BMW dat Jeroen liet zien.
Harrie Vollaard is innovatiemanager bij de Rabobank en verteld over het nieuwe hoofdkantoor dat Rabobank in Utrecht aan het bouwen is en momenteel het hoogste punt van 105 meter heeft bereikt, net onder de Dom. Met 56.000 m2 wordt het niet alleen een heel groot kantoor, maar nog belangrijker, het wordt het groenste kantoor van Nederland! Filmpjes van de bouw zijn te zien op de Rabobanksite.
Er komt warmte/koude opslag die zorgt dat de warmte in de zomer,’s winters gebruikt kan worden. Materialen zijn ook innovatief, zoals een ballenvloer waardoor je 50% op je materiaalhoeveelheid kan besparen. Het regenwater wordt hergebruikt. De mobiliteit van de mensen is ook een belangrijke factor. Real time location services zorgt voor het locatieren van de collega’s. Zowel op gebouw als medewerker niveau valt Raboank in de milieu categorie A, waardoor ze in 2010 het meest duurzame gebouw hebben neergezet. De gemeente Utrecht wil zelf ook een betere binnenstad met een mooie skyline. Het huidige groenste gebouw is van TNT in Veenendaal en heeft 650 punten op de milieu score tabel. Rabobank denkt tegen de 1100 punten te gaan scoren als hun nieuwe gebouw open gaat.
Jan Willem Huisman van Serious Gaming spreekt hierna over spelen op het werk. Dit in het kader ‘Involve me and I learn’. Samen spelen is nog beter. Het gaat over context, teambuilding en elkaar uitdagen. Spelen en werken staan nog vaak los van elkaar terwijl het toch kan zorgen voor een actieve ontwikkeling. Er wordt steeds vaker via de computer gespeeld. Zeker via de flash mogelijkheden die nu een installed base van 96% heeft. Steeds meer mensen gamen, ook de managers, ook de ouderen. De initiële investering is relatief hoog maar door het herhaal gebruik vallen de kosten mee. De keerzijde is het verslavende effect (knipoog). Voor ING hebben ze een retailgame gemaakt waarmee kantoor medewerkers worden opgeleid. Mensen pakken het op en oefenen er graag mee. In een game mag je fouten maken waar je van kan leren en kost het alleen virtuele klanten. Ze willen een transformatie teweeg brengen naar een spelende organisatie. Lets Play.
Joke Dehond van Intellistamp uit Belgie was een van de inzenders voor het Logica Global Venture Program. Ze legt uit dat er nog veel op papier wordt gewerkt omdat papier nog veel fysieke features heeft zoal bijvoorbeeld een handtekening. De authenticiteit van een digitaal stuk wordt gewaarborgd door een digitale handtekening. Maar vaak is dan een printout nog een probleem; het heeft geen waarde. Intellistamp heeft daar een uitvoering voor bedacht die de missing link vormt. Het patent is reeds aangevraagd en voldoet aan alle wetgeving. Ze heeft als voorbeeld een zorgverzekeraar die op hun polis een intellistamp hebben waardoor die polis digitaal verstuurd kunnen worden en alleen daaraan al 300K per jaar besparen. Met Intellistamp is het onmogelijk dat mensen nog kunnen frauderen door bijvoorbeeld een nulletje toe te voegen aan een verzekerd bedrag van bijvoorbeeld 100.000 euro.
Vincent Everts van o.a. Yubby.com en Dik.nl steekt direct van wal over de ‘innovatiepreventie teams’. 90% van de innovaties mislukt. Vincent laat dan een film van Yubby.com zien dat uitlegt dat Yubby diverse connecties kan maken met Twitter, WordPress en widgets heeft. Video is het nieuwe hot van vandaag. Dik.nl is zoals het in nedreland heet. Daarbuiten gebuiken ze de naam Yubbi. “Vindt je video’s, organiseer ze en gebruik ze en creëer zo je eigen online TV kanaal. Je kunt de filmpjes editen en op je eigen website zetten. Er zijn nu 2.500 kanalen met bijvoorbeeld alle optredens van Yme, alles mobiel, en augemented reality. Het populairte kanaal bevat de filmpjes van schilder Bob Ross… Dus…
Vincent maakt ter plekke op het podium een tv kanaal met de online video’s van Howard en Greg die hij snel kan samenstellen en heeft binnen een minuut via drag & drop een nieuw kanaal gemaakt. Knappe demo. Bedenk dat al deze Lightningtalk sprekers slechts 5 minuten spreektijd kregen! En uiteraard mochten alleen de mooiste hostessen even op zijn Segway.
Erik Moll van Philips spreekt over de Blue ray disc en meer in het bijzonder over BD live. Hij heeft meegewerkt aan de Blue Ray disc samen met Sony en de Hollywood studio’s.
BD live is een nieuw interactief kanaal in de huiskamer, gebaseerd op de blue ray disc, de opvolger van de DVD. Blue ray zorgt voor full HD resolutie TV met 9.1 kanaals geluid. Maar behalve die hoge kwaliteit is het connected internet wat er bij zit erg belangrijk. Iedereen kan met iedereen contacten via het grote scherm thuis. Paramount geeft bijvoorbeeld toegang tot Fatcon, het Trekkie netwerk. Sony heeft dat gedaan met de Da Vinci Code en Warner geeft een inzicht in hun complete filmcatalogus, wel tegen betaling. In Europa zijn er 5 tot 10 miljoen spelers verkocht, waarbij Engeland voorop loopt.
Traditionele tv verdwijnt, het gaat online. Jongeren kijken steeds meer naar hun PC scherm dan naar de TV. Er worden per jaar 100 miljoen internetconnected apparaten verkocht. Het kan loyaliteit/klantenbinding versterken. Denk aan portals van je bedrijf, interactieve tijdschriften. Je mobiel is persoonlijk en kan de blue ray niet aan. Het is een interessante mix van hoge kwaliteit en toegang tot de huiskamers.
Jilles Groenendijk van Poken. Hij houdt van netwerken maar het visitekaartje is eigenlijk taboe. Je moet die gegevens eigenlijk op je pc hebben, plus dat de gegevens verouderen. Iets simpels, makkelijks kan de poken zijn; de digitale sleutelhanger die digitale visitekaartjes kan uitwisselen en sociale netwerken kan koppelen. De vormgeving is gemaakt door de swatch vormgevers. Het heeft een verbroederend effect. In NL slaat het vooral aan in het zakenleven. Overal krijg je ze. Je kunt ze ook krijgen met je eigen logo er op. Het werkt op elk systeem met een usb en een internetverbinding. Met poken tupperware parties heeft Jilles er flinke (twitter) aandacht mee gekregen. In NL zijn er nu 100K op de markt.
Raimo van der Klein van Sprx Mobile praat over ‘boxed media’. Alle media zit in een soort box die geisoleerd is met als hoofddoel om te communiceren. Zelf onze vrienden zitten in een box zoals facebook en Yubbi en Hyves. Hoe herken je social media? Vooral door een glinstertje die je verleid om zoveel mogelijk (pageviews) te consumeren.
In mobiel heb je drie fasen, waaronder context wat nieuw is. Wat doe je waar, wat voel je, met wie ben je etc. Mobiel is de intermediair tussen de locale en virtuele webwereld. We werken langzaamaan aan het bouwen van bruggen om ons ‘out of the box’ te krijgen. In plaats van door het raam te kijken stappen we er doorheen. Je kunt tegenwoordig al twitteren alleen met je gedachten; denken aan een letter bestaat al.
Elmer van de Grondelle van de Universiteit Delft spreekt over de C’mm’n, een mobiliteits concept rond de auto van 2020.De drie technische universiteiten (Delft, Eindhoven en Twente) werken hierin samen met o.a. Natuur en Milieu en Logica. Dit omdat de C’mm’n sinds 2 jaar open source is. Dit was niet gedaan omdat het in de mode was, maar omdat het de enige mogelijke uitweg was en het paste in het mission statement dat de mensen zelf in controle zijn. C’mm’n Garage is de naam van de zijn fysieke bijeenkomsten van de community. Die bijvoorbeeld ook op de AutoRAI werd gedaan.
Lees meer in deel II over Howard Rheingolds masterclass en in deel III over de Speedgeeking sessies van Logica zelf.
Foto’s zijn van Gerben Mak, Jilles Groenendijk, Vincent Everts, Chris Bannink en Segway filmpje van Schlijper.nl
Verder lezen over Innovatie
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Nieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardTechnology29.10.2024
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij
Technology18.10.2024
‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Verder lezen over Web 2.0
Metaverse27.01.2022
Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3
Tech in Asia03.12.2020
Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur
en plant een nieuw evenement in TokyoOnline30.11.2014
Infographic: Wat is responsive web design?
Media25.07.2013
Hoe ‘2.0’ ben jij?
Online18.12.2011
Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That
Media28.10.2010
Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!
Online05.04.2010
Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0
Social Media22.03.2010