De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
“Webmedia zijn niet sociaal.” Met dit statement opened Stowe Boyd zijn presentatie bij Somesso in Londen. Een statement dat direct al tongen losmaakte. De belangrijkste redden voor zijn statement is dat de benadering van sociale media in het grootste deel van de gevallen is gebaseerd op de benadering van oude media. Het verschil ligt erin dan mensen op dit moment niet meer kiezen om een service te gebruiken, maar kiezen om zich aan andere mensen te verbinden. De redenen daarvoor zijn meer relationeel dan economisch.
Op het internet bewegen we ons langzaam weg van het consumentisme en de massa marketing. Meer en meer hebben mensen extra-economische redenen om dingen te doen. Redenen die niet eenvoudig aan te spreken zijn door bedrijven op de manier waarop ze dat gewend zijn. Dus wat moet je doen als merk om die mensen te bereiken? We moeten verder gaan dan wat we tot nu toe hebben gedaan. We moeten verder gaan dan the cluetrain manifesto. Dat is inmiddels 10 jaar oud en als internet gebruikers zijn wij een nieuwe cultuur in ontwikkeling. De dialoog tussen mensen is een deel daarvan, maar het is slechts een klein deel. Waarschijnlijk de beste manier om de groepen op het internet te vergelijken, is om ze te vergelijken met mensen met een religie. Beslissingen die genomen worden gaan soms tegen economische redenen in. Er worden keuzes gemaakt die gebaseerd zijn op andere doelen die mensen willen bereiken. En de beste manier om deze mensen te bereiken is om ze niet te willen bereiken. Wat bedrijven moeten gaan doen, is om de doelen te faciliteren die mensen willen bereiken.
Wat betekent dit voor merken? Merken waren een soort belofte. Een badge dat je als consument kon dragen om te laten zien wie je was en waar je voor stond. En als mensen in het publiek niet weten waar je merk voor staat, dan mis je de boot. Merken moeten meer sociaal worden. En om dat te doen moeten ze als mensen worden, ze moeten communiceren. Een merk zal worden gedefinieerd door de mensen waarmee het zich verbind en met wie ze werken op deze manier. Zo ontstaat webfulness. Dat gaat over het leven op het web en het bewust zijn van de motivatie van de mensen die een onderdeel zijn van die cultuur. De beste bedrijven zullen de bedrijven zijn die hun eigen motivaties aanpassen naar het zo goed mogelijk ondersteunen van hun klanten in het bereiken van hun doelen. Bedrijven die dit niet doen, zullen steeds minder gehoord worden. Als je merk kracht wil hebben in de toekomst, dan moet je verder gaan dan de dialoog. Dan moet je naast je klanten gaan staan om samen dingen te creëeren en doelen te bereiken.