Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.
Mark Berendsen is verantwoordelijke voor het Agency-team binnen Google Nederland.
Het verhaal van Mark is drieledig, maar wel gericht op search:
1. De samenwerking tussen Google en (media)bureaus
2. “Search for Conversie” en “Search for Branding”
3. Search en de economische crisis.
Samenwerking Google en (media)bureaus
De groei van de afgelopen 5 jaar wijdt Google vooral aan de inzet van de (media)bureaus die veel inspanning hebben gepleegd om klanten voor Search te winnen, maar ook om rendement te halen uit de campagnes. Dit heeft ertoe geleid dat Google de partnerships met de bureaus als zeer belangrijk heeft gekwalificeerd voor Google, maar ook voor de adverteerders.
“Search for Conversion” en “Search for Branding”
Google hanteert 2 verschillende type campagnes en dat zijn de 2 termen in deze paragraaf.
“Search for Conversion”: Van click tot lead én daarna, want website usability is uitermate belangrijk om conversies te optimaliseren. (Even schaamteloze reclame van Mark voor de gratis tool van Google: Website optimizer).
“Search for Branding”: De waarde van vertoningen zijn ook hoog. Zeker als we bedenken dat televisiereclames, printreclame, etc. óók slechts vertoningen zijn.
Hierop verder bordurend is het belangrijk search mee te nemen in de marketingmix, want 67% van de zoekers zoeken op basis van een offline uiting. Daarnaast kwalificeren 71% zoekers adverteerders als A-merk wanneer deze hoog staan in een SERP.
Speeding up in a slowdown
De wereld en dus ook Nederland heeft te maken met de kredietcrisis. Nu hoeft dit geen probleem te zijn, want er zijn hiermee ook kansen; zeker voor de webshops. De maand december 2008 is namelijk voor veel e-commerce websites evengoed een recordmaand geweest. Dit verklaart dat de kredietcrisis zich vooral profileert in de fysieke winkelstraten. Het is daarmee wel belangrijk de onderstaande 3 punten mee te nemen om deze kansen te benutten:
- Zorg dat je begrijpt dat het gedrag van de gebruikers verandert: het zoekvolume op zoekmachines blijft stijgen en dit betekent dat gebruikers meer onderzoek doen naar een product voordat er over wordt gegaan op een aankoop.
- Begrijp je concurrentie: heel simpel en logisch, maar goed om te vermelden dat het belangrijk is rekening te houden met het feit dat grenzen verdwijnen door Internet en dat de concurrentie niet alleen meer uit de regio komt, maar provinciaal, nationaal of zelfs globaal kan zijn.
- Snelheid: zorg dat je de gebruiker dát biedt waar zij naar op zoek zijn, want het gebruiken van bijv. de juiste landingspagina’s zorgt voor een hogere conversiesnelheid.
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024