Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Vandaag is in Antwerpen de nieuwste editie van het Creativity World Forum van start gegaan. Twee dagen inspireren rond een fantastisch thema. Na een opening door de Vlaamse minister van Economie, Patricia Ceyssens en een zinderende keynote van John Cleese was het wel duidelijk.
CEO’s zijn vervelende mensen, en topmanagers en workaholics zijn dodelijk voor ieder creatief proces. In haar openingsspeech toonde Patricia Ceyssens een case van een andere Vlaming, de kunstenaar Koen van Mechelen, die met zijn Cosmopolitian Chicken project op zoek is naar de “bastard”. En eigenlijk zou iedere onderneming er naar op zoek moeten zijn. Wie is bezig innovatie en creativiteit te killen? (Foto: Opening CWF: duel tussen schermer en balletdanseres)
Volgens Cleese moeten we vooral tijd en ruimte benutten om onze creativiteit verder te ontwikkelen en vooral te gebruiken. Een probleem wat niet direct behoeft te worden opgelost zou als men langer de tijd neemt wel eens een betere oplossing kunnen krijgen als in de stress van bedrijven waar zaken per direct moeten aangepakt.
Het algemene beeld bij vrijwel alle sprekers is dat creativiteit vooral wordt doodgeknuppeld door de tijd waarin we leven. Always on, mobieltjes die afgaan, tonnen met e-mail maar ook Twitter-achtigen dragen nou niet eenmaal bij tot een grotere creativiteit en rust.
Met een van prachtige metaforen doorspekt betoog onderhoudt Kempenaar Jef Staes de aanwezigen met een confronterend verhaal over de problemen die vandaag alle bedrijven bedreigen. Daar wordt zijn geesteskind, de “Red Monkey” die staat voor een nieuwe manier van denken, die innovatie en creativiteit vereist achterna gezeten door wat hij de machtige groep domme mensen noemt”, die je binnen elke grote organisatie aantreft.
De ochtendsessie werd afgesloten door de Nederlandse kunstenaar Theo Janssen die de zaal wist te imponeren met zijn “bastard”, het Strandbeest gemaakt van plastic piipen en lege flessen frisdrank. Geef me 20 jaar en mijn beesten kunnen denken. De basterd zal de komende dagen zeker worden gevonden en nou maar hopen dat ie nog creatief ook is.
Voor meer foto’s zie Flickr
Verder lezen over Creativiteit
Technology19.06.2024
Google toont nieuwe AI-tools voor marketing en creatie tijdens Cannes Lions Festival
Video12.06.2024
YouTube laat creators nu meerdere thumbnails testen
Online26.03.2024
5 voorbeelden van OpenAI’s Sora die je zullen verwonderen
Media22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"Events10.02.2023
Begin vast te tekenen: WK doodlen dit jaar in Amsterdam
Technology26.12.2022
Kunstenaars protesteren op social media tegen werkinpikker AI
Online15.08.2022
6 AI-websites om je leven en werk veel makkelijker te maken
Social Media02.08.2022
Pinterest introduceert app Shuffles om moodboards te maken
Verder lezen over Innovatie
Technology29.10.2024
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij
Technology18.10.2024
‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Gadgets20.09.2024
Dit device biedt de oplossing voor hoge terugleverkosten
Technology18.09.2024