Events03.10.2008

PICNIC’08 groot succes


picnic-08-groot-succes.jpg
picnic-08-groot-succes.jpg

De derde editie van het Cross Media event PICNIC. was een groot succes. In totaal hebben 8535 professionals uit de creatieve en technologiesector, afkomstig uit meer dan 100 landen, deelgenomen aan één van de onderdelen van PICNIC’08. Een derde van de congresdeelnemers kwam uit het buitenland. Tijdens PICNIC keken bovendien meer dan 3000 mensen naar de live videostream van het event.
 
Bezoekers konden kiezen uit een rijk programma met naast de centrale conferentie ook tal van ‘Specials’ , ‘Labs’, en andere partner-events. PICNIC heeft zich ontwikkeld tot een platform dat ook voor internationale partijen steeds belangrijker wordt. Zo werden er seminars aangeboden door de European Broadcasting Union, het European Journalism Centre, en diverse andere internationale organisaties. Bovendien is PICNIC aanleiding tot een serie van bijeenkomsten voor, tijdens en na PICNIC. Veel bedrijven en organisaties zien PICNIC als aanleiding om internationale en Nederlandse relaties uit te nodigen voor eigen sessies.

Ruim 800 scholieren deden mee aan de interactieve workshops van PICNIC Young, de Picnic Academy werd door 700 studenten bezocht, en tijdens de ‘Hot100’ kwamen de 100 beste afgestudeerden van media-, design- en kunstopleidingen bij elkaar. Op uitnodiging van PICNIC kwamen ook 25 start-ups bij elkaar.
 
Jonge bedrijven maakten kans op verschillende prijzen: de Vodafone Mobile Click Awards kende 100.000 Euro toe aan de beste start-ups in de mobiele sector (Nulaz, TipSpot en MaptheGap), de PICNIC Green Challenge kende in totaal 600.000 Euro toe aan beste groene initiatieven (Greensulate en Veranda Solar), en de ‘Ding’ Award’ kende 50.000 ontwikkelbudget toe aan beste artistieke game (A Split Second, door Stedelijk Museum en SubmarineChannel).
 
Tijdens PICNIC lanceerden Staatsecretaris Frank Heemskerk en designer en jury voorzitter Marcel Wanders, ‘Paint the world orange’, een wedstrijd om Nederland internationaal als creatief land te positioneren, met 500.000 Euro als campagnebudget.
 
Het belang van Picnic werd verder onderstreept door het feit dat een tiental organisaties het evenement aangreep voor lanceringen van nieuwe diensten. UPC toonde zijn nieuwe 120 MB internet dienst , het onderzoeksproject CurrentCity liet Amsterdam zien op basis van mobiel telefoonverkeer, PICNIC had de première van de Amsterdamse ‘BIG Commercial’, Alcatel en Violet lanceerden allebei een RFID-platform en Sun Microsystems een stimuleringsprogramma voor start-ups. De Nederlandse band Bløf introduceerde een eigen virtuele wereld.
 
Naast het congres en de serie ‘specials’, werd dit jaar voor het eerst veel aandacht aan de PICNIC Labs gegeven. Voor en tijdens PICNIC werden nieuwe diensten en producten ontwikkeld door deelnemers uit verschillende disciplines samen te brengen en ze met de nieuwste technologie te laten spelen. Van 3D-werelden, tot ‘augmented reality’, van zelf energie opwekken tot service design concepten ontwikkelen, PICNIC ontwikkelt zich als plek waar gecreëerd wordt. Meest opvallende bijdrage kwam van het Mediamatic Hackers’ Camp dat PICNIC bezoekers op het terrein op diverse manieren betrok in een aantal zeer populaire RFID Games. Op uitnodiging van PICNIC hebben verder 25 kunstenaars een ‘artists’ impression’ van PICNIC gemaakt, en 25 onderzoekers schrijven op dit moment een verslag vanuit hun specifieke discipline.
 
De PICNIC organisatie zelf kondigde een uitbreiding van activiteiten aan, met nog meer focus op het internationale publiek. PICNICTV werd tijdens PICNIC’08 gelanceerd, en komt binnenkort met een maandelijks programma over ontwikkelingen op het gebied van media, technologie en communicatie. Daarnaast zal PICNIC op uitnodiging in voorjaar 2009 een eendaags event in New York verzorgen, als onderdeel van het ‘Hudsonjaar’, rond de 400 jarige band tussen Amsterdam en New York.
 
De vierde editie van PICNIC zal van 23 tot 25 September 2009 plaatsvinden in Amsterdam.
 

...