De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Web 2.0. Wikipedia omschrijft het zo: “De term Web 2.0 verwijst naar wat sommigen zien als de tweede fase in de ontwikkeling van het World Wide Web. Het gaat over de verandering van een verzameling websites naar een volledig platform voor interactieve webapplicaties voor eindgebruikers op het World Wide Web. Volgens sommigen zullen deze uiteindelijk losstaande lokaal geïnstalleerde software overbodig maken.“
Wat in ieder geval al opvalt is dat er in deze ene quote twee keer het woord ‘sommigen’ gebruikt wordt. Dat impliceert dat er ook een ‘anderen’ is. “2.0”, om het wat breder te trekken dan alleen het web, is een breed begrip en wordt nog niet door iedereen op dezelfde manier geinterpreteerd. Reden voor de DDMA om er een discussie over te organiseren. Tijd om eens een blik te werpen op de verschillen.
Iedereen is wellicht bekend met de video ‘The Machine is Us/ing Us’. Dit schept een beeld van de 2.0-wereld zoals we die kennen. Ik heb het altijd een nuttig filmpje gevonden:
De “1.0” fase is de eerste fase, waarin iedereen bekend werd met nieuwe fenomenen zoals het internet. De “2.0 – fase” is de tweede fase waarbij meer gebruik gemaakt wordt van nieuwe technieken (denk onder meer aan AJAX) en die een stuk interactiever is. Daar waar in 1.0 een website nog een ‘online folder’ is, is dat momenteel veel meer een interactief medium waar bedrijven gaan ‘praten’ met hun klanten. Tenminste, dat zou de bedoeling moeten zijn. In de praktijk gebeurt dat misschien nog wel (veel te) weinig.
Zijn bedrijven dan wel ‘klaar’ voor 2.0? Zijn ze er uberhaupt mee bezig? Je kan daar best vraagtekens bij zetten. Natuurlijk heb je goede voorbeelden van bedrijven die “2.0” naar alle mogelijkheden inzetten, maar er zijn er genoeg die nog een ‘platte’ site hebben en die niet verder durven of willen kijken. En soms hebben die bedrijven ook niet meer nodig dan een platte site. Toch?
Morgen (dinsdag 30 september) organiseert de DDMA haar “Beach iLounge” over dit onderwerp. In Blijburg aan zee komen ervaringsdeskundigen en ‘de nieuwe garde’ samen om te discussieren over het verschil 1.0 – 2.0. “Zijn interactiviteit en social media de heilige marketinggraal, of is het een nieuw jasje voor aloude marketingprincipes?”
Sprekers zijn onder meer Stef Heutink (the People’s Valley) met een ANWB crossmedia case, Frans Reichardt (Holy Cow) over de ontwikkelingen in DM en Jochem de Gruyter (SBS Broadcasting) als moderator. Aan het slot zal een paneldiscussie plaats vinden waar ook de sprekers aan deel zullen nemen. Er zijn nog plaatsen beschikbaar, inschrijven kan dus nog.
Dion Hinchcliffe zei in 2006: “Web 2.0 Is Much More About A Change In People and Society Than Technology”. Het gaat volgens hem dus niet om de technieken, maar om de mensen die aan het veranderen zijn. Hierbij gebruikte hij onderstaande afbeelding:
Het is een interessante discussie die je op veel terreinen kan voeren. Het lijkt me leuk in aanloop naar morgen eens te kijken wat nou verschillen kunnen zijn. En hopelijk willen de lezers mij daarbij helpen. Laat ik eens een korte aanzet geven:
1.0 |
2.0 |
– ‘Eenrichtingsverkeer’ | – Interactief |
– Oude, robuuste technieken | – Flexibelere technieken |
– Eén kanaal (of web, of print) | – Crossmediaal |
– Alles op de eigen site (platform) | – Uitwisseling van gegevens tussen contentaanbieders |
Wie vult aan?
Verder lezen over Web 2.0
Metaverse27.01.2022
Dit is het verschil tussen het Metaverse en Web3
Tech in Asia03.12.2020
Web Summit organiseert Rise 2022 in Kuala Lumpur
en plant een nieuw evenement in TokyoOnline30.11.2014
Infographic: Wat is responsive web design?
Media25.07.2013
Hoe ‘2.0’ ben jij?
Online18.12.2011
Online diensten slim aan elkaar knopen met If This Then That
Media28.10.2010
Gepassioneerd over Politie web2.0: Mobile tablets en Apps4cops zijn toekomst!
Online05.04.2010
Web 1.0 vs Web2.0 vs Web 3.0
Social Media22.03.2010