De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Loic Le Meur is een van de ‘personalities’ op het web die door middel van zijn enthousiasme en inzet veel vrienden heeft, maar er zijn ook veel mensen die hem maar zien als een typische ‘arrogante Fransman’. Je kan beide meningen hebben, maar hoe dan ook is het Le Meur als Europeaan gelukt om zijn product Seesmic populair te maken in de Verenigde Staten.
Le Meur geeft vandaag op het grote podium van PICNIC een demo van Seesmic, een tool waarmee je eenvoudig video’s online kan zetten. Het was een echte demo, maar wel leuk gedaan.
Le Meur wilde er duidelijk een interactief geheel van maken. Op Twitter waren al berichten te lezen met oproepen van LeMeur om bijdragen te leveren aan zijn presentatie, via Seesmic uiteraard.
Hij poste bovendien live een filmpje van hem on stage op Seesmic. Hij laat zien dat een berichtje op Seesmic of Twitter ervoor kan zorgen dat er direct videorespons kan komen. Het is een soort microbloggen. Volgens Le Meur is dit het dichtstbij wat je kan komen bij het echte leven.
Door Twitter erbij te halen laat hij zien dat er 1.000en mensen over de hele wereld meekijken en meecommuniceren met PICNIC. Hieronder een voorbeeld van een van de reacties die Le Meur wist te krijgen van zijn ‘contacten’. Het is een soort van virtuele conferentie.
Le Meur laat zien dat Seesmic op veel verschillende manieren kan worden ingezet. Zo vroeg hij aan zijn gebruikers wat zij zouden veranderen als ze CEO van Seesmic zouden zijn. Dit leverde 79 video’s op met tips en ideeen. Het levert een opvallende transparantie op in je bedrijfsvoering. Het lukte hem zelfs de founder of E-Bay via Seesmic tot investeerder te krijgen.
De boodschap van Le Meur was uiteindelijk dat tools als Seesmic en Twitter ervoor kunnen zorgen dat mensen makkelijker met elkaar interacten en dat het een toegevoegde waarde kan zijn voor zowel bedrijfsmatige als sociale doeleinden.