Events24.09.2008

Leadbeater opent PICNIC 2008


leadbeater-opent-picnic-2008.jpg
leadbeater-opent-picnic-2008.jpg

Oorspronkelijk zou Job Cohen de opening van PICNIC doen, maar de Amsterdamse burgervader heeft nog andere bezigheden en moest daarvoor verstek laten gaan.De oprichters van PICNIC, Marleen Stikker en Bas Verhart, openden daarom PICNIC.

Er werd begonnen met een nagedachtenis aan Eckhardt Wintzen. Daarna was het de beurt aan Monique van Dusseldorf die Charles Leadbeater aankondigde.

Leadbeater begon met te vragen wie er twittert. Toen een kwart van de zaal de hand opstak wasw hij onder de indruk. Hij vroeg om via twitter een playlist te maken van PICNIC. Als voorbeeld voor Collaborative creativity.

Leadbeater is de schrijver van het boek “We Think”. Volgens Leadbeater zegt een filmpje op YouTube echter meer dan zijn boek. Dit kreeg hij in ieder geval te horen van mensen om hem heen. Bekijk dus dit filmpje en je weet waar Leadbeater het over heeft.

Leadbeater speelt in op de actualiteit door de financiele industrie als voorbeeld te nemen voor innovativiteit: “it can collapse and get away with it”.

Om aan te geven wat de ‘kracht’ van het internet is toont Leadbeater een filmpje van een jongetje dat vijf minuten lang gitaar speelt op YouTube (zie hieronder). Aangezien YouTube 49 miljoen bezoekers telt heeft het jongetje dus een bereik van 49 miljoen.

Stel je nou eens voor dat dat jongetje bij een maatschappij was aangekomen met de vraag of hij een filmpje zou mogen maken van hemzelf die gitaar speelt in . Het gesprek zou ongeveer zo gaan:

“Hoe lang moet het filmpje worden?”
– 5 minuten
“Wie moet het gaan regiseren?”
– ik
“Waar speelt het zich af?”
– in mijn slaapkamer
“Hoeveel mensen denk je te bereiken?”
– 49 miljoen
“Tot ziens”

Met andere woorden: de jongen had geen schijn van kans gehad. Hij geeft het verschil aan tussen boulders (rotsblokken) die 10 jaar geleden ‘de macht in handen hadden’ (de platenmaatschappijen bijvoorbeeld) en de pebbles, zoals het jongetje in de video. De kunst is al deze pebles aan elkaar te verbinden om zo iets te creeren wat net dat beetje extra geeft.

Daarna geeft Leadbeater het bekende voorbeeld van het Halo-spel waar aan het einde een url www.ilovebees.com werd getoond. uiteindelijk werden 600.000 mensen op de been gebracht om achter de clues te komen die op de site gegeven werden.

Leadbeater benadrukt het belang van de wetenschap. De wetenschappers lopen voorop als het gaat om innovativiteit. Vergeet Google, de wetenschappers werken al met veel vooruitstrevendere tools. Hij heeft het hierbij over de “tension between to and for world with and the with and by world”.

-527.jpg
-527.jpg

Het is volgens Leadbeater belangrijk mensen samen te brengen “think with” noemt hij het: “the more you work with people the more likely they can do things themselves.”

Leadbeater brengt Tim Berners-Lee ter sprake. De bedenker van het web zou volgens hem een broertje van Bill Gates kunnen zijn. Waarbij Gates de “evil twin” is.

Om tot collaborative creativity te komen zijn er volgens Leadbeater tot slot een aantal principes waar je je aan moet houden:

– Most creativity comes from collaboration. Not all collaboration leads to creativity.

– Diversity is king

– You need people to contribute. Create tools to allow people to contribute

– Find a way to connect people together. If they cant connect they won’t build anything. Think lego bricks: it should fit.

– You need a share sense of purpose: find a way of drawing people together. Its difficult to get creativity if creatives have to start from scratch

– You have to make decisions therefore some element of structure

...