De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Deze (gast)posting is geschreven door Nina Baumann van Onetomarket over haar bezoek aan de Online Marketing Düsseldorf 2008.
Afgelopen week (17 en 18 september) vond in Düsseldorf de Online Marketing Dusselfdorf 2008 (OMD). De OMD is de grootste beurs in de online marketing sector in Europa , met 380 stands en meer dan 20.000 bezoekers. Ten opzichte van vorig jaar is het event sterk gegroeid: in 2007 waren er bijna 11.000 bezoekers.
Reden genoeg voor Onetomarket om de beurs te bezoeken. Samen met Evert Velthuijzen (Managing Director Onetomarket Duitsland heb ik, Nina Baumann (SEO & Link Building Consultant Onetomarket Nederland twee dagen lang op de beurs rondgekeken.
Op dinsdagavond waren om te beginnen verschillende borrels georganiseerd, zodat de online marketing wereld alvast tijdens een drankje kon kijken welke bekende of nog onbekende mensen uit de branche aanwezig waren. Het grootste feest op deze eerste avond was de Doubleclick Party in de Nachtresidenz. Buiten dat vond er nog een Stammtisch van Metaapes plaats en het feest van Valueclick in de Anaconda-Bar. Wij hebben op ieder feest even rondgekeken en kunnen zeggen dat de winnaar van deze avond het Doubleclick event was. De verschillende organisatoren van de feesten hadden goed begrepen dat alles om netwerken gaat en investeren dus in het sponsoren van een dergelijk event. Dat komt het merk ten goede maar ook de gratis publiciteit die je in het nieuws krijgt. Denk daarbij aan de landelijke pers en de bloggers die er in grote getale aanwezig zijn.
Waarom ga je eigenlijk naar een dergelijke beurs en wat heb je ervan te verwachten? Onze ervaring heeft ons geleerd dat je voornamelijk voor het netwerken gaat. Contacten onderhouden met businesspartners, nieuwe mensen uit de branche leren kennen en kijken wat de concurrentie in jouw markt doet en wat niet. Als je op een dergelijke beurs geen stand hebt, ontmoet je ook in mindere mate jouw potentiële klanten. De standhouders die wij gesproken hebben waren wel enthousiast en tevreden over de aandacht die ze hebben gekregen door de bezoekers. Wat er aan business daadwerkelijk uit voortvloeit is nog de vraag.
Woensdagochtend dan meteen naar de beurs. Met 11.000 bezoekers op de eerste dag was het druk. De beurs vond plaats in drie hallen. Hall 10 kreeg duidelijk de meeste aandacht. Daar waren de grotere jongens te vinden zoals onder andere: Google, Yahoo, Microsoft Advertising, United Internet, Axel Springer en eBay.
Tegen de middag hadden we een afspraak met onze Agency Manager van Google. Het onderwerp was SEA (Search Engine Advertising). De rest van de dag hebben we gespendeerd aan het handen schudden van nieuwe en reeds bekende mensen uit de branche.
Zo gingen we s´avonds door naar de met 850 bezoekers grootste after party van de OMD, OM-Club 2008. Foto´s van deze inofficiële, niet pak en stropdas party zijn te bekijken op Virtual Nights.
Een ding is zeker, als je met je merk/bedrijf wil opvallen heb je wel een creatief idee nodig. Meewerkend zijn ook goede contacten binnen de branche.
Een goed voorbeeld daarvan was de stand van SEO Maxx.
Goede contacten en creativiteit maakten deze stand tot meetingpoint voor een grote groep bekende mensen uit de online marketing wereld in Duitsland, maar ook een groot aantal prospects. Met goede muziek, leuke meiden en erg goede cocktails is het ze gelukt om met een relatief kleine stand veel mensen aan te trekken.
Donderdag was de laatste dag van de OMD. Met een beetje hoofdpijn naar de beurs en het was weer druk. Op een aantal stands maken we afspraken voor een gesprek. Als bezoeker heb je dus de mogelijkheid over allerlei producten van de daar aanwezige bedrijven informatie te vergaren. Veel nieuws zat er niet tussen, maar we hebben een aantal leuke tools op analytics gebied kunnen vinden.
Conclusie
De OMD is zeker een aanrader om op de hoogte te blijven van wat er in de branche speelt en in welke richting de branche zal ontwikkelen. Het is interessant om te zien welke bedrijven aanwezig zijn, welke bedrijven nieuw zijn of leuk nieuws hebben. Het is een prima gelegenheid om je concurrentie in de gaten te houden en natuurlijk om te netwerken en veel interessante mensen te spreken. Als je er echt business uit wil halen is het aan te raden om daar ook een stand te hebben, anders wordt het moeilijk om met prospects in gesprek te komen. We hebben met verschillende bedrijven kunnen spreken die een stand hebben gehad en erg tevreden waren over de bezoekers en businesscontacten die men opgedaan heeft op de OMD. Echter is het altijd maar afwachten of een bezoeker ook een klant gaat worden.
Volgens de afdeling marktonderzoek van de beurs wil 74 % van de bezoekers wil in 2009 weer naar de Online-Marketing-Düsseldorf. Dit geeft aan dat de bezoekers de beurs een succes vonden.
In 2009 vindt er nog een tweede online marketing beurs in Keulen plaats, de DMEX. Het is dus mogelijk dat bedrijven die eerder op de OMD stonden volgend jaar in Keulen zijn. Hoe dan ook, een prima beurs om te bezoeken!