Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Stanford docent Lawrence Lessig van Creative Commons sluit de dag af, Dick Hardt style. De illustrerende powerpointslides sluiten naadloos aan op zijn verhaal, dat hij begint met een korte historie van de Internet Cultuur. Een cultuur die voortkwam uit creativiteit, waarin iedereen schreef en las: Read-Write. Tot een punt waarop het zich centraliseerde en we even in een tijdperk van Read Only verkeerden: Het traditionale zender-ontvanger model dat zoveel media hanteren.
In 2004 kwam de totaalomslag, de tijd van REMIX brak aan. Wij, the public, gaan met bestaande cultuurproducten aan de haal en remixen dat, op alle mogelijke manieren. We maken media op die manier democratischer en relevanter.
Een mooi voorbeeld daarvan geeft Lessig onder meer met deze bekende YouTube hits:
Dit nieuwe cultuurmodel baseert zich niet op geld. De hedendaagse mediaconsument loopt niet warm als je hem 50 euro voor een YouTube clipje geeft. Hij doet dat uit hobby, een persoonlijke passie en soms zelfs uit idealisme. Daarin verschilt deze situatie totaal van dat andere, commerciële cultuurproductiemodel waarin traditionele media nog steeds kwalitatief hoogstaande content maken. Er is echter absoluut geen sprake van dat het één het ander gaat vervangen, de twee bestaan, nu al, naast elkaar. Vullen elkaar aan.
Op gebied van auteursrechten brengt het echter wel de nodige problemen met zich mee, want wie is nu de eigenaar van een product als dat het resultaat is van een remix? Zo heeft George Lucas de Starwars rechten zó potdicht afgetimmerd dat ieder filmpje waarin zelfs maar een hele korte soundbite van Darth Vader te horen is, daarmee zijn eigendom is.
Maar ‘All rights reserved’ is anno 2008 een model dat niet meer houdbaar is. Hoezeer de traditionele media zich nu ook verzetten tegen de copyrightschenders, het is een werkelijkheid die nooit meer zal verdwijnen, en die nooit meer terug te dringen of in te perken valt. Vandaar dat er gezocht moet worden naar nieuwe manieren om de content eigenaren voor hun werk te compenseren, een model waarin ‘some rights reserved’ zijn: en dat is precies waar Creative Commons voor staat. Een zeer geslaagde afsluiter, van een zeer geslaagd event.
Verder lezen over YouTube
Video13.11.2024
YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen
Online06.11.2024
Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts
Video18.10.2024
YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Video04.10.2024
Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts
Video20.09.2024
Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder
Social Media19.09.2024
YouTube wordt met Communities nu echt een social medium
Artificial Intelligence06.09.2024