Events19.09.2008

eDay08: Marc Canter zet zijn “open up the web” missie voort


eday08-marc-canter-zet-zijn-open-up-the-.jpg
eday08-marc-canter-zet-zijn-open-up-the-.jpg

Met de recente lancering van zijn boek “How to Build the Open Mesh” en een nieuwe serie keynotes zet Marc Canter zijn missie waarin hij pleit voor een open web voort. Canter duikt veelvuldig op in het Nederlandse congrescirquit. Je kunt merken dat hij Nederland al aardig begint te kennen, zijn presentatie was flink doorspekt met Nederlandse woorden, merken en webcelebrities. Zoals we van hem gewend zijn stond Marc vol passie en overgave een vurig pleidooi te houden voor een open internet. Hij is medeverantwoordelijk dat de term “open” momenteel een hip begrip is geworden.

Alle sociale netwerken zijn, nadat Facebook haar platform volledig open maakte, hierin meegegaan. Onderandere Yahoo, Microsoft, MySpace en zelfs Hyves worden langzaam maar zeker steeds beter toegankelijk door middel van het beschikbaar stellen van API’s en hun deelname aan Google’s OpenSocial. De voordelen hiervan zal de gebruiker weldra gaan merken als contacten – en (delen van) overige data in je profiel – uitgewisseld kunnen worden tussen de verschillende netwerken.

Canter gaat nu weer een stapje verder. Onder andere “two way API’s” waarmee gebruikers zowel data in als uit een syteem kunnen halen moeten er voor gaan zorgen dat het hele web straks aan elkaar is te knopen. Hiervoor moet een architectuur ontwikkelt worden waar Marc – gezien het niet al te hoge “geek gehalte” van het publiek – niet al te diep op in ging. Duidelijk is wel dat deze architectuur afhankelijk is van open standaarden en een goede redundant infrastructuur. Tevens is het belangrijk dat wij (de gebruikers) volledige controle blijven behouden over onze data die we overal op het web achterlaten. Die controle kunnen we houden wanneer applicaties worden ontwikkelt volgens het NEA principe: Nobody Owns, Everybody can use, Anyone can improve.

De presentatie eindigde met een bij vlagen hilarisch vragenrondje. Waarin ook Canter een aantal antwoorden schuldig moest blijven. Met deze presentatie en zijn nieuwe boek heeft Marc de term Open een nieuwe lading gegeven en wederom op de agenda gezet. “Open sure is the new black!”

Bekijk de volledige presentatie op SlideShare

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...