Events18.09.2008

Google Adwords op TomTom


Aangekondigd als “onze nationale trots” was TomTom vanmiddag in mijn ogen een prachtig voorbeeld van wat het doorvoeren van het thema “open up” bedrijven kan brengen.

Spreker Oscar Diele is Vice president e-commerce bij TomTom. In deze functei is hij verantwoordelijk voor de online verkoop en marketing in meer dan 25 landen. Daarbij richt hij zich met name op content en services aan bestaande klanten (20mln). Een van de speerpunten is om echt relaties aan te gaan met klanten om zo betere producten en diensten te kunnen maken. Op drie manieren betrekt TomTom consumenten bij het bieden van de beste navigatie oplossing:

Best Maps
: Het wegennet veranderd jaarlijks ongeveer voor 15% (automobilist belandt in nat beton door TomTom.  MapShare geeft gebruikers de mogelijkheid om verbeteringen door te voeren op het eigen device. Je maakt dus eerst je eigen maps, maar de echte kracht ligt in het delen. De correcties van andere gebruikers kun je gratis ontvangen. Dit leverde TomTom 80% daling van het aantal vragen en opmerkingen over kaarten op. Sinds mapshare is de community gegroeid met 3.5 miljoen gebruikers. daar komen een half miljoen mensen per maand bij.

Best Routes
: IQ routes is voledig gebouwd op de Wisdom of Crowds. De informatie van theoretische snelheid is niet genoeg om echt de beste routes te berekenen. TomTom vraagt aan haar gebruikers om te delen hoe hard ze rijden op welke routes. 75% van de klanten die dit gevraagd wordt doet dit ook daadwerkelijk. Deze informatie is er dus voor verschillende tijdstippen op de dag en wereldwijd. De estimated time of arrival kan zo veel beter worden berekend. Dit levert gebruikers gemiddeld 6 tot 12% tijdwinst op.

Best Traffic Information
: Via HD traffic combineert TomTom traditionele bronnen met verkeersinformatie met de informatie van real time TomTom gebruikersdata. TomTom werkt samen met Vodafone om ook bellende Vodafone gebruikers in te zetten. HD traffic geeft dus veel dichtere en specifiekere informatie over waar file is (eens in 3 minuten een update naar jou device).

TomToms nieuwe product de “Go 940 live” is de vleesgeworden strategie van het bedrijf. De drie bovenstaande technologien worden nog vergaander verweven met de klant. Met de TomTom home kun je via het web je TomTom persoonlijk maken en up to date houden. Via het content sharing platform kunnen mensen en bedrijven informatie delen. Veruit de populairste informatie zijn de points of interest. Na een half jaar zijn er al meer dan 5mln downloads in deze categorie.

De nieuw TomTom go krijgt een continue verbinding met het netwerk. Aangevuld met live services (voorbeeld waar goedkoopste brandstof is, flitscamera posities, weersberichten en last but not least Local Search van Google. Local Search van Google is in eerste instantie een extra service naar de klant, maar het opent een belangrijke groep gebruikers voor Google Adwords waarvan de ads nu dus ook op de TomTom zulen verschijnen.

...

Verder lezen over Crowdsourcing

Chinees techbedrijf laat gebruikers zelf nieuwe gadgets ontwerpen

Project CSX is de naam die het Chinese bedrijf ZTE heeft gegeven aan haar nieuwste project: het crowdsourcen van een nieuw mobiel product. Veel bedrijven zouden het niet aandurven om min of meer ¯\_(ツ)_/¯ als antwoor...

Mobile15.09.2016

Chinees techbedrijf laat gebruikers zelf nieuwe gadgets ontwerpen

Chinese maker ZTE gebruikt crowdsourcing voor innovatie
​Tip voor de overheid: gebruik de crowd

Internettechnologie is bij uitstek een middel om mensen met elkaar te verbinden en bij elkaar te brengen voor een gemeenschappelijk doel. Oftewel: om de crowd in stelling te brengen. Ook de overheid zou van the crowd kun...

Online29.04.2015

​Tip voor de overheid: gebruik de crowd

Crowdsuing: Het volk vs de banken

Banken onderzoeken hoe ze geld kunnen verdienen aan betaalgegevens van klanten. Informatie die potentieel goud waard is voor adverteerders. Heb je een hoog inkomen of geef je veel uit aan dure tickets en reizen, dan

Online30.10.2014

Crowdsuing: Het volk vs de banken

Crowdsourced vlees van de koe: ‘Crowd butching’

Steeds meer mensen hebben de behoefte om diervriendelijk en duurzaam geproduceerd vlees te kopen. Maar hoe weet je zeker dat je vlees echt helemaal in orde is? Via de website koopeenkoe.nl koop je samen met andere consum...

Online13.01.2014

Crowdsourced vlees van de koe: ‘Crowd butching’

Fiverr: 100 Nederlandse Facebook-likes voor minder dan 3 euro 65

Af en toe kom je op sites waar je mond weer van open valt. Fiverr.com is er zo een. Ik weet niet eens meer hoe ik er kwam, maar als je eenmaal op de site zit - voorspel ik je - wordt het erg lastig niet iets uit te probe...

Marketing23.12.2013

Fiverr: 100 Nederlandse Facebook-likes voor minder dan 3 euro 65

Transavia bedankt Facebook fans met eerste crowdsourced fanflight

Transavia heeft in samenwerking met Radio 538 een eerste fanflight georganiseerd. Deze reis is volledig samengesteld, crowdsourced dus, door Facebook-fans van Transavia en luisteraars van 538. Ze konden dus zelf hun best...

Social Media18.10.2013

Transavia bedankt Facebook fans met eerste crowdsourced fanflight

‘The golden ticket’ voor studenten: ING #Jumpstart

In 2012 won ING al de ‘Social Media Monitor 5’ en bleef hiermee verassend bedrijven als KLM en Vodafone op het gebied van Social Media inzet voor. Nu lanceert ING een Social Media campagne op het gebied van jongeren...

Social Media10.07.2013

‘The golden ticket’ voor studenten: ING #Jumpstart

OpenStreetMap gebruikt crowdsourcing in interactieve graphics

In de laatste 8 jaar is de groei van OpenStreetMap snel gegaan. De open-source kaartensite heeft meer dan 1 miljoen bijdragen die bij elkaar 21 miljoen mijl aan gedetailleerde wegen weergeven over de gehele wereld. Het i...

Online12.06.2013

OpenStreetMap gebruikt crowdsourcing in interactieve graphics

Verder lezen over Emerce

Dit was Emerce Digital Marketing Live! 2023

Opkomende social media platformen, nieuwe inzichten in de wereld van SEO door de opkomst van AI, inspirerende leadgeneratie-technieken, e-mailmarketing voor gevorderden en een aantal topmerken die hun online marketing st...

Events20.06.2023

Dit was Emerce Digital Marketing Live! 2023

Een recap van een van de grootste digitale marketing evenementen van de Benelux
Retail Nederland let op, conversational commerce komt er aan!

Conversational commerce is geen hype of nieuwe marketing term. Het is serious business en wordt wereldwijd al veelvuldig toegepast. Het zal binnen een paar jaar leiden tot nog minder bezoek aan de fysieke winkels en de v...

Online06.02.2018

Retail Nederland let op, conversational commerce komt er aan!

Emerce eTravel met Roomlr, Expedia, Generator en Facebook

Bas Lemmens, founder van Roomlr, komt naar eTravel 2015. Net als AirBnB staat Roomlr voor de "sharing economy" en hopen zij een verandering teweeg te brengen in de reisbranche. Wie zijn die nieuwe spelers in de reismarkt...

Events21.05.2015

Emerce eTravel met Roomlr, Expedia, Generator en Facebook

Verhoog je conversie met de inzet van gebruikersfeedback

Bij de 6e editie van Emerce Conversion stond het thema A/B testing centraal met keynotes van Pete Komen (oprichter van Optimizely) en Ton Wesseling (A/B-test goeroe). Een onderwerp dat deze dag minder aandacht kreeg is...

Events15.04.2015

Verhoog je conversie met de inzet van gebruikersfeedback

Het tijdperk van digitale verleiding

Tijdens Emerce Conversion 2015 kwam het onderwerp ‘personaliseren’ tijdens verschillende sessies uitgebreid ter sprake. Waar de online marketeer tot twee jaar terug nog druk bezig was met het experimenteren van A/B-t...

Events15.04.2015

Het tijdperk van digitale verleiding

Emerce Engage 11 december in Amsterdam

Engage gaat over de beste strategieën voor organisaties met grote klantendatabases. Via e-mail, social, web en offline kanalen. Nieuwe inzichten en de beste actuele cases rond effectief gebruik van data, intelligent geb...

Events26.11.2014

Emerce Engage 11 december in Amsterdam

Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger

Afgelopen week werden tijdens het Emerce Etravel event de nieuwste trends en ontwikkelingen in de reiswereld getoond. Vraagstukken rondom het succesvol gebruiken van data en het ontwikkelen van goede social media campagn...

Events14.06.2014

Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger

Emerce Engage: The next step in multichannel klantcontact

Tibert Verhagen, associate professor e-business aan de VU Amsterdam, spreekt op Emerce Engage over de belangrijkste drijfveren van customer engagement en toont hoe je hier in de praktijk betere klantcommunities door krij...

Events27.11.2013

Emerce Engage: The next step in multichannel klantcontact