Aangekondigd als “onze nationale trots” was TomTom vanmiddag in mijn ogen een prachtig voorbeeld van wat het doorvoeren van het thema “open up” bedrijven kan brengen.
Spreker Oscar Diele is Vice president e-commerce bij TomTom. In deze functei is hij verantwoordelijk voor de online verkoop en marketing in meer dan 25 landen. Daarbij richt hij zich met name op content en services aan bestaande klanten (20mln). Een van de speerpunten is om echt relaties aan te gaan met klanten om zo betere producten en diensten te kunnen maken. Op drie manieren betrekt TomTom consumenten bij het bieden van de beste navigatie oplossing:
Best Maps: Het wegennet veranderd jaarlijks ongeveer voor 15% (automobilist belandt in nat beton door TomTom. MapShare geeft gebruikers de mogelijkheid om verbeteringen door te voeren op het eigen device. Je maakt dus eerst je eigen maps, maar de echte kracht ligt in het delen. De correcties van andere gebruikers kun je gratis ontvangen. Dit leverde TomTom 80% daling van het aantal vragen en opmerkingen over kaarten op. Sinds mapshare is de community gegroeid met 3.5 miljoen gebruikers. daar komen een half miljoen mensen per maand bij.
Best Routes: IQ routes is voledig gebouwd op de Wisdom of Crowds. De informatie van theoretische snelheid is niet genoeg om echt de beste routes te berekenen. TomTom vraagt aan haar gebruikers om te delen hoe hard ze rijden op welke routes. 75% van de klanten die dit gevraagd wordt doet dit ook daadwerkelijk. Deze informatie is er dus voor verschillende tijdstippen op de dag en wereldwijd. De estimated time of arrival kan zo veel beter worden berekend. Dit levert gebruikers gemiddeld 6 tot 12% tijdwinst op.
Best Traffic Information: Via HD traffic combineert TomTom traditionele bronnen met verkeersinformatie met de informatie van real time TomTom gebruikersdata. TomTom werkt samen met Vodafone om ook bellende Vodafone gebruikers in te zetten. HD traffic geeft dus veel dichtere en specifiekere informatie over waar file is (eens in 3 minuten een update naar jou device).
TomToms nieuwe product de “Go 940 live” is de vleesgeworden strategie van het bedrijf. De drie bovenstaande technologien worden nog vergaander verweven met de klant. Met de TomTom home kun je via het web je TomTom persoonlijk maken en up to date houden. Via het content sharing platform kunnen mensen en bedrijven informatie delen. Veruit de populairste informatie zijn de points of interest. Na een half jaar zijn er al meer dan 5mln downloads in deze categorie.
De nieuw TomTom go krijgt een continue verbinding met het netwerk. Aangevuld met live services (voorbeeld waar goedkoopste brandstof is, flitscamera posities, weersberichten en last but not least Local Search van Google. Local Search van Google is in eerste instantie een extra service naar de klant, maar het opent een belangrijke groep gebruikers voor Google Adwords waarvan de ads nu dus ook op de TomTom zulen verschijnen.
Verder lezen over Crowdsourcing
Mobile15.09.2016
Chinees techbedrijf laat gebruikers zelf nieuwe gadgets ontwerpen
Chinese maker ZTE gebruikt crowdsourcing voor innovatieOnline29.04.2015
Tip voor de overheid: gebruik de crowd
Online30.10.2014
Crowdsuing: Het volk vs de banken
Online13.01.2014
Crowdsourced vlees van de koe: ‘Crowd butching’
Marketing23.12.2013
Fiverr: 100 Nederlandse Facebook-likes voor minder dan 3 euro 65
Social Media18.10.2013
Transavia bedankt Facebook fans met eerste crowdsourced fanflight
Social Media10.07.2013
‘The golden ticket’ voor studenten: ING #Jumpstart
Online12.06.2013
OpenStreetMap gebruikt crowdsourcing in interactieve graphics
Verder lezen over Emerce
Events20.06.2023
Dit was Emerce Digital Marketing Live! 2023
Een recap van een van de grootste digitale marketing evenementen van de BeneluxOnline06.02.2018
Retail Nederland let op, conversational commerce komt er aan!
Events21.05.2015
Emerce eTravel met Roomlr, Expedia, Generator en Facebook
Events15.04.2015
Verhoog je conversie met de inzet van gebruikersfeedback
Events15.04.2015
Het tijdperk van digitale verleiding
Events26.11.2014
Emerce Engage 11 december in Amsterdam
Events14.06.2014
Emerce Etravel congres: Het optimaal bedienen van de reiziger
Events27.11.2013