De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
E-Day heeft naast het hoofdprogramma waar onder andere de Keynote sprekers aan het woord komen ook side events. In deze side-events krijgen bedrijven de kans hun ideeen te presenteren. Dat levert soms leukere sessies op dan het hoofdprogramma, omdat er net wat meer de diepte in gegaan wordt.
Een van de side events was de workshop die Rhinofly gaf. Zij spraken over innovaties in online arbeidscommunicatie. Iedereen wil online inzetten om de juiste mensen te vinden. Daar is nog een wereld in te winnen.
Het huidige proces wordt door Frank Meeuwsen kort geschetst. De ontwikkelingen gaan heel hard. We kunnen niet meer zonder de online communicatiemiddelen. Hierbij brengt hij het “Conversation prism Brain Solis” in: waar houdt men zich online in de communicatie mee bezig. Mensen doen steeds meer online. Daar zit de toekomstige werknemer. Die moeten volgens Rhinofly steeds dichter bij elkaar komen.
Na de introductie van Frank Meeuwsen ging zijn collega Ronald van Schaik dieper in op een aantal onderdelen.
40% van de werknemers die op zoek zijn naar een baan beginnen bij Google. Rhinofly heeft gekeken of de werkgevers het op dat vlak goed doen. Dat valt tegen. Veel bedrijven hebben dat nog niet op orde. We krijgen een aantal voorwaarden te horen waarop je ‘beter’ gevonden wordt. Dit zijn op zich basic SEO-items die echter voor nog lang niet iedereen duidelijk zijn. Denk hierbij aan de duidelijke structuur, de bereikbaarheid van de pagina’s en het gebruik van de juiste keywords.
Een belangrijk onderdeel om beter online arbeidscommunicatie beleid te voeren is het sociaal zijn: het gebruik maken van de social networks.
Om een makkelijk voorbeeld te geven bekijkt Rhinofly haar eigen blog Frankly die naast de corporate site bestaat. Daar staat beschreven wat ze bezighoudt en kan je de ‘ziel’ van het bedrijf terugvinden. De essentie van het blog was onderlinge kennisuitwisseling. En waarom dat dan niet naar buiten toe uitdragen? Daarmee waren ze (volgens Rhinofly zelf) het eerste ‘corporate weblog’.
Het weblog geeft een transparantie. Dat het alleen zou werken bij bedrijven zoals Rhinofly “omdat dat van die internetjongens zijn” wordt maar ten dele onderschreven. Waarom zou een andere organisatie dat niet doen?
Hierbij wordt Ambtenaar 2.0 als voorbeeld gebracht. Hier wordt gedeeld en getwitterd. Rhinofly wil iedereen mee laten denken. Hierbij speelt ‘likeability’ een grote rol. Als je aardig gevonden wordt doen mensen makkelijker mee.
Personal branding hoort uiteraard ook bij online arbeidscommunicatie. Als iemand een ‘personal brand’ wordt en online veel deelt en doet krijg je veel meer informatie dan van alleen een CV. Je krijgt een beeld van drijfveren en de persoon achter de CV. Past het persoonlijke merk goed bij het bedrijfsmerk?
Rhinofly vindt dat idee en creatie weer belangrijk wordt. Een aanta voorbeelden worden daar getoond. Goede ideeen waarbij productiekosten nauwelijks een rol spelen. Hierbij worden leuke viral-filmpjes getoond van Rhinofly zelf en anderen die als doel hebben medewerkers te trekken. Video is dan ook een belangrijk onderdeel, maar wel wat overgewaardeerd omdat het soms nog traag is en niet goed wordt gebruikt. Voorbeeld daarvan is werkenbijhetrijk. Daar kan een gebruiker door de flim heen ‘zappen’.
Tot slot nog even de matching: het moet passend zijn, maar niet alleen op ‘opleidingsniveau’. Zogenaamde ‘zachte factoren’ zoals personal branding kunnen daar een rol in spelen. Hiervoor is Rhinofly een tool aan het ontwikkelen die daarbij kan helpen.
De sessie was interessant en leuk en je zag een aantal leuke voorbeelden van wat je zou kunnen doen. Is het vernieuwend? Technisch niet, maar er zijn helaas nog te weinig bedrijven die er op deze manier mee omgaan.