Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
WIRED journalist Jeff Howe kampte tijdens het Social Strategy Event in de Westergas afgelopen mei al met een flinke jetlag, en ook zijn tweede trip naar Nederland voor eDay vandaag verliep niet zo soepel als gehoopt.
De bedenker van de term Crowdsourcing heeft het aan het begin van zijn presentatie in de Rotterdamse Doelen zelfs zo benauwd dat hij bijna flauw valt op het podium. Gelukkig hervindt hij zichzelf in een verhaal dat in grote lijnen hetzelfde is als de presentatie die hij eerder dit jaar in Amsterdam gaf.
‘Crowdsourcing is what happens when the crowd starts doing something that was formally done by an individual or business.’ Howe bedacht de term toen hij bezig was met een studie naar het fenomeen voor een artikel in Wired. Dat artikel groeide al gauw uit tot een boek, en inmiddels dus zelfs een internationale tournee van Keynotes.
Howe ritselt nerveus aan het papiertje met aantekeningen in zijn hand. In plaats van een obligate powerpoint besluit hij zijn betoog kracht bij te zetten met een aantal verhalende anekdotes. Het gebrek aan een presentatie maakt het weliswaar lastig om Howe’s warrige verhaallijn te volgen, maar crowdsourcing is geen term die zich makkelijk laat theoretiseren. De diverse voorbeelden waaronder Threadless verklaren het fenomeen dan ook het beste.
Key voor het succes voor Crowdsourcing is dat de hedendaagse mens zo ontzettend divers is. Als een moderne Uomo Universalis zijn wij van alle markten thuis. We hoeven geen professioneel opgeleid fotograaf meer te zijn om geld te verdienen aan onze (amateur)foto’s. Opvallender nog: In de praktijk worden problemen vaak opgelost door mensen die het verst van een onderwerp of probleemstelling af staan.
Wereldwijd maken steeds meer mensen zich op deze manier nuttig. De essentie van Crowdsourcing is dan ook feitelijk niet de kracht van ‘de crowd’, maar juist die van het individu. Een opvallende constatering van Howe. Wie zich de discussies tussen Keen en Leadbeater vorig jaar op M3 herinnert zal toen hebben meegekregen dat anti-Christ Keen ook beargumenteerd dat het ‘social web’ feitelijk all about Me is. De drie zouden eens samen in een paneldiscussie moeten plaatsnemen.
Howe’s eindigt desondanks met een sociaal verantwoord slot: Diversiteit triomfeert boven Mogelijkheid. Of zoals Sun topman Bill Joy het ooit beter verwoorde: ‘No matter where you work, most of the smartest people work somewhere else’.
Verder lezen over Crowdsourcing
Mobile15.09.2016
Chinees techbedrijf laat gebruikers zelf nieuwe gadgets ontwerpen
Chinese maker ZTE gebruikt crowdsourcing voor innovatieOnline29.04.2015
Tip voor de overheid: gebruik de crowd
Online30.10.2014
Crowdsuing: Het volk vs de banken
Online13.01.2014
Crowdsourced vlees van de koe: ‘Crowd butching’
Marketing23.12.2013
Fiverr: 100 Nederlandse Facebook-likes voor minder dan 3 euro 65
Social Media18.10.2013
Transavia bedankt Facebook fans met eerste crowdsourced fanflight
Social Media10.07.2013
‘The golden ticket’ voor studenten: ING #Jumpstart
Online12.06.2013