Deze sessie wordt gesponsord door de Kelsey group. Moderator is Michael Boland (Kelsey Group) en de sprekers zijn Ethan Lowry (UrbanSpoon), Scott Dunlap (NearbyNow) en Ryan Sarver (Skyhook Wireless).
Michael trapt af en vertelt ons dat dankzij nieuwe software standaarden en verbeterde mobiele telefoons het nu eindelijk mogelijk is om mobiele marketing toe te gaan passen. Hij noemt met name de introductie van de iPhone als startpunt voor een hele nieuwe generatie viral applicaties ter ondersteuning van een marketing campagne.
De eerste spreker is Ryan Sarver, hij begint met een ronkend verhaal over de activiteiten van Skyhook. Ze hebben een database opgebouwd met de precieze GPS coördinaten van 56 miljoen Wifi access points over de hele wereld, en kunnen hiermee location based services aanbieden aan mobiele apparatuur zonder dat je een GPS ontvanger nodig hebt. Overduidelijk voorbeeld: de oude generatie iPhone. We zien een korte clip van Steve Jobs die op een Apple keynote de (eerste!) iPhone aankondigt.
Ryan somt de voordelen op: je kunt binnenshuis location based services gebruiken, het is energiezuinig en je hebt onmiddellijk een ‘lock’. Da’s waar, maar mijn TomTom Go lockt met GPS in 10 seconden en doet het ook binnenshuis, en het energievoordeel valt weg als we betere batterijen krijgen. Dus ik vraag me af hoe lang dit een levensvatbaar businessmodel is. Maar goed.
We gaan verder met Ethan Lowry van UrbanSpoon. Hij begint meteen met een demo van zijn applicatie: een soort van gokkast die een willekeurig restaurant bij jou in de buurt uitzoekt. Je ziet 3 rollen, precies als een fruitmachine: een met de stad, het soort eten en de prijscategorie. Door je iPhone te schudden draai je de rollen en kiest de software een restaurant uit. Hij sorteert de resultaten automatisch op afstand van je huidige locatie en review score. Verder kun je zoeken op naam, kijken waar je vrienden eten en reviews lezen. Het ziet er erg leuk uit.
Scott Dunlap laat Is It You zien: een applicatie waarmee je foto’s kunt maken van producten en naar je vrienden kunt mailen. Die kunnen vervolgens reageren of ze het wat vinden, allemaal in real time. De software rekent automatisch uit in welke winkel je staat, en je vrienden kunnen zoeken op winkels in de buurt die een vergelijkbaar product in vooraad hebben.
Hij zegt dat retailers heel blij zijn met dit soort apps. iPhone gebruikers hebben namelijk over het algemeen 40-50% meer besteedbaar inkomen dan de rest van het winkelend publiek en zijn gevoelig voor trends. Hij zegt “retailers tell us: when our store is full of iPhone users, we know it’s going to be a good quarter”.
De meeste iPhone software komt toch weer neer op het uitlezen van je locatie en vervolgens restaurants / winkels / garage’s / … tonen bij jou in de buurt. Maar deze voobeelden laten zien hoe je met wat extra werk toch een leuke viral kunt maken die de bekendheid van een merk flink kan verbeteren.
Eigenlijk zou iedere cross-channel marketing campagne tegenwoordig ook een iPhone applicatie moeten bevatten.
Verder lezen over iPhone
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets21.10.2024
Apple laat je je gehoor testen met je oordopjes
Mobile17.10.2024
Bedrijven zien er professioneler uit op je iPhone
Mobile09.10.2024
Zo ziet een transparante iPhone 16 eruit
Mobile04.10.2024
De eerste update van iOS 18 is uit: dit is wat 18.0.1 doet
Mobile02.10.2024