De laatste sessie van vandaag is “Black hat / White hat: Playing dirty with SEO”. Moderator is Matthew Bailey (SiteLogic) en in het panel zitten Greg Boser (WebGuerilla), Todd Friesen (Range Online), Bruce Clay (Bruce Clay inc), David Naylor (Bronco) en Jill Whalen (High Rankings). De zaal is volledig afgeladen, ieder stoel is bezet en achterin de zaal staan ook nog een grote groep mensen. Dit is duidelijk een hele populaire sessie.
We beginnen met een definitiekwestie: wat is nou precies Black hat? Het panel komt met een paar leuke citaten:
-
Alles wat potentieel klanten kan beschadigen is black hat
-
White hat is synoniem voor SEO “.. with no gain”
-
Black hat is no holds barred
-
Als Matt Cutts ineens achter je staat, en je eerste impuls is om snel je notebook dicht te klappen, dan is wat je aan het doen was black hat.
En zo gaat het nog even door. Het panel is het er wel over eens dat paid links over het algemeen met black hat wordt geassocieerd. De slechte reputatie is met name veroorzaakt door immorele, maar ook incompetente SEOs. “In this industry a whole lot of people suck”.
Op de vraag of de regels duidelijk zijn zit het panel niet op een lijn. Jill Whalen vindt het allemaal “common sense” maar Greg Boser zegt dat hij in principe geen moeite heeft met paid links, maar men ziet het tegenwoordig als illegaal dus je moet daar nou eenmaal rekening mee houden.
Ineens pakt Michael Rotkin (SeoChampion) boos de microfoon. Hij voelt zich aangesproken door de opmerkingen van Greg, hij ziet zichzelf als grey hat, hij draait al 15 jaar mee in deze business en het panel is een ‘comedy’. Onder gejoel van “but what’s your question?” gaat hij weer zitten.
De sfeer zit er goed in. Het volgende onderwerp is het feit dat Google penalties uitdeelt als je de regels overtreedt. De stelling “A major brand must never break the rules” houdt niet lang stand als iemand BMW noemt. Greg Boser vindt het allemaal overdreven. Zijn stelling is: een groot merk komt met veel meer weg dan een klein merk. Bovendien boeit het de eindgebruiker niet:
Greg: “Nobody ever decided not to buy a BMW because they say, hey, you’re using Javascript redirects on your German site”
Todd Friesen merkt fijntjes op dat het debacle toch maar even 85 miljoen bloggers bezig hield. Dat is natuurlijk fantastische exposure voor BMW.
Ineens staat Matt Cutts op en vraagt om de microfoon. Iemand in het panel mompelt “oh god, it’s Matt” en “You know your panel is a success when…”
Matt merkt fijntjes op dat Google geen enkele moeite heeft met het penalizen en de-listen van sites, hoe groot ze ook zijn, en dat ze dat meestal stil houden. Hij vertelt over een grote Britse website die ze recentelijk offline hebben gehaald vanwege cloacking. Hier is geen enkele bekendheid aan gegeven dus dat voordeel gaat niet op.
Greg: “Yeah, but what about Forbes?”
Matt: “We are currently talking to them”
Greg: “See? You’re *talking*!”
David Naylor vertelt over een paar Britse sites die ondanks fanatiek linkbuilden niet goed scoren, en duidelijk een penalty lijken te hebben. Hij suggereert dat concurrenten dit veroorzaakt zouden kunnen hebben. Hij noemt een andere campagne waarbij zijn klant uit Google gegooid werd en hij de zaak heeft kunnen redden door een reinclusion request te sturen met daarin de namen van alle bedrijven die hem links hebben verkocht.
Matthew: “So you can get reincluded by ratting out?”
Er komt een vraag uit het publiek: wat vindt het panel van AdSense? Todd Friesen vindt het maar niks. Hij heeft een Google alert op zijn blog posting, en iedere keer als die afgaat ziet hij zijn postings verschijnen op landingspagnia’s omgeven door ads. David Naylor daarentegen blijft met een dromerige stem herhalen: “Just keep clicking on those ads”.
Nog een vraag uit het publiek: wat doe je als bijna al je backlinks paid links blijken te zijn?
David Naylor antwoordt: “Just email Matt Cutts and ask him”. Greg Boser ziet geen makkelijke oplossing: je moet de links stuk voor stuk aflopen en de eigenaren van de sites opsporen. Jill Whalen zegt: kijk naar de PageRank. Als die 0 is gooi je de link weg, bij een goede PR hou je de link. Als je al door Google gepenalized bent: bij twijfel weggooien.
David Naylor komt met een eenvoudigere oplossing: “Just ddos them, or destroy their building”.
Een laatste vraag voor het panel: wat vinden ze van bedrijven die verschillende content onder tientallen domeinen plaatst en zo de hele top-10 van Google overneemt?
Greg Boser zegt dat iedereen dit doet: auto-onderdelen, bloemen, er blijken steeds maar een of twee bedrijven achter te zitten. “It’s mean, but there’s nothing you can do”
Matthew: “So next year we can do Mean hats versus White hats?”
En met die boodschap eindigt de sessie. Het panel krijgt een daverend applaus.
Matt Cutts is na afloop omringd door zijn fans.