Ik wordt een beetje sloom wakker vandaag vanwege al het bier dat ik gisteren op het Google feest heb gedronken. De eerste email die ik zie is van Dick: “Hee Mark, waar blijven de nieuwe postings?”. Dat is natuurlijk het nadeel van zo’n feest: je kunt niet gelijktijdig feesten en bloggen, dus ik loop een beetje achter. Ik kruip achter de PC en gooi er weer wat postings uit. Tegen de tijd dat ik bij het congresgebouw aankom is de opening keynote al voorbij en zitten we al 10 minuten in de eerste sessie.
Ik loop even snel binnen bij “Ads in a Quality Score World”, maar de sessie blijkt te gaan over hoe je het beste je adwords kunt indelen in zinnige categorieën. Dat is jammer, ik had gehoopt op een goed verhaal over hoe je als beginnende AdWord agency met een lage quality score toch goed kunt bieden op AdWords. Maar daar lijkt het niet over te gaan, dus vertrek ik weer.
De rest van de dag ziet er echter goed uit. Er is vandaag een complete track die alleen maar over social media gaat. Daar wordt ik erg blij van, want een van de dingen die ik tijdens deze SES wil uitzoeken is hoe ver de Amerikanen met social media zjin. In Europa is het allemaal nog vrij nieuw, maar aangezien Amerika over het algemeen een tot twee jaar op ons voorloopt ben ik benieuwd wat voor leuke trucs de sprekers met ons willen delen.
Aan het eind van de dag is er een sessie getiteld “Black hat, White hat: Playing dirty with SEO”. Kijk, voor black hat (en sushi) mag je mij altijd wakker maken. Ook al mag je black hat technieken eigenlijk niet gebruiken (want als het misgaat krijgt de client er last mee, en dat kun je als marketeer niet maken) is het toch erg handig om te weten hoe ze werken. Daar gaan we dus zeker heen!
In de wandelgangen loop ik Matt McGowan tegen het lijf, hij is Vice President of Marketing voor SES. Hij vindt het prima om een interview aan Dutch Cowboys te geven en even later kan ik eindelijk mijn iTalk microfoon onder zijn neus duwen. Zie voor het volledige interview een volgende post. Overigens: de iTalk deed het prima maar hij pikt wel veel omgevingsgeluid op waaronder het zoemen van de harddisk van de iPod. De audio filters van Garageband zijn dan wel handig om bij de hand te hebben.
Aan het eind van de dag is er een Domain Auction: een verzameling mooie domeinen worden geveild. Op het moment dat ik binnenloop zijn ze net bezig met SEOProducts.com. Even later gaat ad.com voor $350.000 over de toonbank. Ik sta achterin de zaal en doe mijn uiterste best om niet aan mijn neus te krabben of andere gebaren te maken die geïnterpreteerd kunnen worden als een bod.
Terwijl ik daar sta kom ik ineens Jens Fauldrath tegen, die zagen we eerder bij de SES in Hamburg. Jens is van Deutsche Telekom AG en verantwoordelijk voor search en innovatie. Hij komt ook net van de Black hat / White hat sessie vandaan en we kletsen nog wat na over de rol van black hat technieken in search. We zijn het erover eens dat als je je werk goed doet je het niet nodig hebt.
Al met al is dit een leuke dag, mede door de nadruk op social media en de zeer geslaagde black hat sessie.
Verder lezen over SEO
Search22.11.2024
Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023