Events20.08.2008

SES San Jose – overzicht dag 2


ses-san-jose-overzicht-dag-2.jpg
ses-san-jose-overzicht-dag-2.jpg

De tweede dag van SES San Jose begint ontspannen. In de lift van het hotel loop ik een Yahoo delegatie tegen het lijf die net pas aangekomen is. In het conferentiegebouw staan flinke rijen bij de registratie, er zijn blijkbaar meer mensen die de eerste dag hebben overgeslagen. Ik kom zelf ook nogal traag op gang, maar een 2-shot espresso bij de bakker om de hoek doet wonderen. Maar tegen de tijd dat ik bij de keynote binnenloop is die al een kwartier bezig.

Satya Nadella (Microsoft) is op het podium druk aan het praten over Live Search, en ik zie weer dezelfde blended results als gisteren langskomen. Hij vertelt ook over de overname van Powerset. Microsoft gaat de techniek van Powerset op korte termijn inzetten om Wikipedia zoekopdrachten flink op te leuken. In de toekomst zullen ze het ook gaan inzetten voor nog veel meer onderwerpen. Dat klinkt logisch, Powerset is namelijk gebaseerd op de content van Wikipedia.

-463.jpg
-463.jpg

Na afloop komt Kevin weer goed los met zijn eerste vraag: “So what’s this thing with Yahoo, huh?”. Satya geeft helaas geen antwoord 🙂

Vandaag staat de SES in het teken van sponsoring. De Expo hal is zojuist opengegaan en een flink aantal bedrijfjes is zijn waren aan het slijten aan de congresgangers. Ik loop een rondje en zie affiliate netwerken, site clinics, adwords consultants, SEO bedrijfjes, noem maar op. Google, Microsoft en iProspect staan er ook met grote stands. Kevin adviseert ons om zoveel mogelijk “swag” te verzamelen en gelijk weer door te verkopen op eBay.

-464.jpg
-464.jpg

Er is ook vandaag weer een Orion Keynote Panel getiteld “Technical and Information Giants”. En ze hebben inderdaad giants verzameld: Matt Cutts, Danny Sullivan en Robert Scoble zitten er onder anderen bij. De keynote komt in het begin een beetje traag op gang, Kevin vraagt de sprekers wat de mogelijkheden zijn van het Internet en Robert Scoble zwaait blij met zijn iPhone: hij zat net te Twitteren dat hij met Matt Cutts op het podium zit. Op de vraag wat de volgende Google killer gaat worden antwoord Danny Sullivan: Microsoft is de defacto kandidaat om Google te ‘killen’ en ze krijgen het maar niet voor elkaar. We kunnen de term Google killer dus maar beter afschaffen.

Kevin doet een rondje langs alle sprekers en vraagt iedereen wat the next big thing gaat worden. Hier zijn alle antwoorden op een rij:

Tim Westergren: reclame bureau’s vinden een manier om efficiënt geld te spenderen aan online

Robert Scoble: is het ermee eens, maar voegt toe: Social Media en Mobile.

Kirsten Mangers: gaat mee met Tim en Scoble.

Matt Cutts: Cloud-based storage en applicaties, en het fenomeen dat iedereen een startup kan beginnen.

Rich LeFurgy: location-based advertising, data portability en media exchanges (met ‘exchanges’ bedoelt hij volgens mij een beursvloer)

Danny Sullivan krijgt een andere vraag: welke zaken moeten we vermijden? Hij antwoord dat we moeten opletten bij nieuwe ontwikkelingen dat ze relevant blijven voor online marketing toepasbaarheid. Hij noemt als voorbeeld Second Life (!) waar miljoenen aan advertentiekosten in gestoken is en wat uiteindelijk zeer weinig heeft opgeleverd.

De middagsessies van 14:45 zijn allemaal gesponsord, door Thinkprofits, Omniture, Google, Microsoft en Medio. De overige sessies concentreren zich met name op landing page optimization en conversie verbetering. Het wordt inderdaad geleidelijk steeds meer hands-on, precies zoals Kevin gisteren al aankondigde.

En vanavond is de Google “Glow in the dark” party en het feest wordt gehouden in het Googleplex zelf! Ik heb natuurlijk al een kaartje geregeld en mijn camera is er klaar voor!

...

Verder lezen over SEO

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

Stel je voor, je runt een broodjeszaak of een sportschool. Lekker lokaal, waardoor je vrienden en kennissen kunt optrommelen om naar jouw zaak te komen. Nu is dat altijd een goed idee en mond-tot-mond-reclame kan ver komen, maar je kunt eigenlijk niet zonder het internet. Misschien associeer je een lokale winkel op de straathoek niet zozeer met het grote wereldwijde web, maar het is toch wel verstandig om dat wel te doen.

Search22.11.2024

Waarom SEO ook belangrijk is als je een klein bedrijf hebt

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent