De laatste sessie tijdens de SES van vandaag ging over een relatief nieuw begrip: video search engine optimization of VSEO.
Onder leiding van Joseph Morin (Storybids) lichten verschillende sprekers van multimedia-zoekmachines en SEO bedrijven dit onderwerp nader toe.
De eerste spreker, Greg Jarboe (President van SEO-PR) laat zien hoe hij op de SES website een video widget heeft gemaakt die uit de Youtube content videos van de sprekers filtert en die bovenaan de lijst met resultaten zet. Het onderliggende idee is dat video search op je site meer bezoekers trekt en daardoor meer ad impressions oplevert. Da’s waar, maar dat heeft met VSEO natuurlijk weinig te maken.
Chase Norlin van Pixsy Corporation vertelt vervolgens hoe je het beste je video’s geschikt kunt maken voor Pixsy, hun eigen multimedia zoekmachine. Het komt neer op 3 dingen: zet relevante metadata in de video (titel, omschrijving enz), biedt je video aan op RSS en MRSS feeds en upload je video naar zoekmachines. Alle sprekers noemen Tubemogul als handige upload tool om snel video’s in alle zoekmachines te krijgen.
Steve Espinosa (Director of Product Development bij eLocal Listing LLC) komt vervolgens goed los. Hij noemt een flinke lijst tips om met videos goed te kunnen scoren, waaronder:
- Zorg voor de juiste video lengte. Kijk naar de gemiddelde tijdsduur dat een bezoeker zich op je site bevindt en pas je video lengte hierop aan.
- Zet een duidelijke call to action in de video, en op een zodanige plaats dat Youtube hem in de thumbnail zet. Hij noemt de ¼, ½ en ¾ marker als posities die door Google gebruikt worden om thumbnails te genereren: daar moet dus het telefoonnummer of de url staan.
- Gebruik de Google video sitemap.
- Test de populariteit van verschillende video’s via A/B testing, en gebruik vervolgens de meest populaire voor je campagne.
Steve zegt dat zoekresultaten met een video een factor 3.3 beter scoren dan gewone resultaten, het heeft dus zin om video op te nemen in een campagne.
Matthew Scheybeler, de CTO van Blinkx, prijst vervolgens zijn multimedia zoekmachine Blinkx aan. Heel origineel aan deze zoekmachine is dat hij ook de video zelf bekijkt, en met spraakherkenning en beeld-analyse probeert te begrijpen waar de video over gaat. Je kunt met Blinkx videos zonder enige vorm van metadata uploaden, de crawler zoekt het vervolgens allemaal zelf uit. Dit maakt een interessant scenario mogelijk waarbij je videos eerst met Blinkx laat indexeren, en de metadata vervolgens laat crawlen door Google. Nadeel van deze aanpak is natuurlijk dat je de controle over je metadata kwijtraakt, dus dit is waarschijnlijk alleen geschikt voor hele grote hoeveelheden videomateriaal.
Als laatste spreekt Gregory Markel, oprichter van Infuse Creative. Hij heeft ook een waslijst aan ‘guerilla marketing’ technieken om met videos goed te scoren in zoekmachines:
-
Zet je call to action in de vorm van een url in de description van je video. Youtube maakt hier automatisch een klikbare link van.
-
Hij pleit voor een call to action die permanent in beeld staat: “Like <onderwerp>? Go to <url>”.
-
Als er al een video bestaat met een sterke relatie met je brand, voeg hier dan een zogenaamde “video response” aan toe. Youtube toont de response in combinatie met het origineel, dus je profiteert van de populariteit.
-
Wat ook kan: voeg annotaties to aan de originele video, en zet hierin een url naar je eigen video. Ook die moet op Youtube staan, je kunt namelijk alleen relatieve links in annotaties gebruiken.
-
Promote je video op Digg en Stumbleupon. Google waardeert social media ratings hoger dan het aantal views van een video op Youtube.
Gregory noemt ook een leuke nieuwe mogelijkheid van Youtube: je kunt AdWords kopen die direct naar een video leiden. Hiermee kun je videos promoten als onderdeel van een SEA campagne. Dit kan op dit moment nog alleen door marketing agencies gedaan worden, maar de verwachting is dat deze mogelijkheid in de nabije toekomst ook aan iedereen wordt aangeboden.
Al met al zijn er veel mogelijkheden om gebruik te maken van videos in zoekmachine marketing campagnes. En met de opmars van Universal/Blended search in alle grote zoekmachines zal dit alleen maar belangrijker gaan worden in de toekomst.
Verder lezen over SEO
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023
Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent
Online21.05.2023