Een leuke sessie op Search Engine Strategies in San Jose gaat over Semantic Search. Denk hierbij aan nieuwe bedrijven als Hakia en Powerset die met behulp van taalanalyse proberen te achterhalen wat de betekenis is van een zoekopdracht en de tekst in de zoekresultaten. Wat kunnen we op korte termijn verwachten van Semantic Search?
Nagaraju Bandaru (CTO van BooRah) noemt een leuke statistiek: de overgrote meerderheid van actuele zoekopdrachten bestaan uit losse keywords, maar 5% bestaat uit lange zinnen zoals “what is the population size of Japan”. Met name voor dit soort zoekopdrachten is semantic search ideaal.
Erik Collier van Ask.com neemt het bovenstaande voorbeeld en test alle huidige grote zoekmachines – geen enkele vindt direct het goede resultaat, zelfs PowerSet heeft moeite met deze opdracht. Haal echter het woord “size” weg en ineens vinden ze bijna allemaal het juiste antwoord! Dit illustreert een groot probleem met de huidige zoekmachines: verschillende zoekopdrachten met dezelfde betekenis moeten hetzelfde resultaat opleveren. Dit is nu niet het geval. Op een vraag uit het publiek hoe lang het nog gaat duren voordat dit probleem is opgelost antwoord Erik “It’s gonna take years”.
Amit Kumar (Director Product Management van Yahoo) neemt als voorbeeld een zoekopdracht naar “Urinary tract infection”. Hij laat een mooie SERP pagina zien waarin allerhand medische informatie samengevoegd is. Het doet mij sterk denken aan de Universal/Blended search voorbeelden van vanochtend, waarbij gerelateerde informatie op een handige manier gepresenteerd wordt. Dit is volgens mij het grote voordeel van semantic search: je kunt ermee de resultaten van iedere zoekopdracht in ‘blended’ formaat laten zien.
Scott Prevost (General Manager van Powerset) laat een voorbeeld zien van een zoekopdracht naar “Henry VIII”. De zoekmachine laat resultaten zien over de persoon, het toneelstuk, de opera en een tv-serie, en mixt informatie van Wikipedia in het resultaat. Zeer indrukwekkend allemaal.
Al met al ziet semantic search er heel interesant uit. Je kunt ermee in principe iedere zoekopdracht in blended vorm weergeven. Voor de marketeer zijn er ook voordelen, eigenlijk dezelfde die ook al genoemd werden bij Universal search. Amit Kumar noemt een click-through rate van 15% op zoekresultaten van een semantic search. Het levert dus gericht bezoekers af op een site die vervolgens beter converteren.
Verder lezen over SEO
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023
Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent
Online21.05.2023