Events19.08.2008

SES San Jose – Semantic Search


ses-san-jose-semantic-search.jpg
ses-san-jose-semantic-search.jpg

Een leuke sessie op Search Engine Strategies in San Jose gaat over Semantic Search. Denk hierbij aan nieuwe bedrijven als Hakia en Powerset die met behulp van taalanalyse proberen te achterhalen wat de betekenis is van een zoekopdracht en de tekst in de zoekresultaten. Wat kunnen we op korte termijn verwachten van Semantic Search?

Nagaraju Bandaru (CTO van BooRah) noemt een leuke statistiek: de overgrote meerderheid van actuele zoekopdrachten bestaan uit losse keywords, maar 5% bestaat uit lange zinnen zoals “what is the population size of Japan”. Met name voor dit soort zoekopdrachten is semantic search ideaal.

-462.jpg
-462.jpg

Erik Collier van Ask.com neemt het bovenstaande voorbeeld en test alle huidige grote zoekmachines – geen enkele vindt direct het goede resultaat, zelfs PowerSet heeft moeite met deze opdracht. Haal echter het woord “size” weg en ineens vinden ze bijna allemaal het juiste antwoord! Dit illustreert een groot probleem met de huidige zoekmachines: verschillende zoekopdrachten met dezelfde betekenis moeten hetzelfde resultaat opleveren. Dit is nu niet het geval. Op een vraag uit het publiek hoe lang het nog gaat duren voordat dit probleem is opgelost antwoord Erik “It’s gonna take years”.

Amit Kumar (Director Product Management van Yahoo) neemt als voorbeeld een zoekopdracht naar “Urinary tract infection”. Hij laat een mooie SERP pagina zien waarin allerhand medische informatie samengevoegd is. Het doet mij sterk denken aan de Universal/Blended search voorbeelden van vanochtend, waarbij gerelateerde informatie op een handige manier gepresenteerd wordt. Dit is volgens mij het grote voordeel van semantic search: je kunt ermee de resultaten van iedere zoekopdracht in ‘blended’ formaat laten zien.

Scott Prevost (General Manager van Powerset) laat een voorbeeld zien van een zoekopdracht naar “Henry VIII”. De zoekmachine laat resultaten zien over de persoon, het toneelstuk, de opera en een tv-serie, en mixt informatie van Wikipedia in het resultaat. Zeer indrukwekkend allemaal.

Al met al ziet semantic search er heel interesant uit. Je kunt ermee in principe iedere zoekopdracht in blended vorm weergeven. Voor de marketeer zijn er ook voordelen, eigenlijk dezelfde die ook al genoemd werden bij Universal search. Amit Kumar noemt een click-through rate van 15% op zoekresultaten van een semantic search. Het levert dus gericht bezoekers af op een site die vervolgens beter converteren.

...

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid