De eerste dag van SES San Jose begint een stuk koeler dan ik hier gewend ben, en ook de lucht is vandaag grijs en bewolkt.
In een grote en half lege zaal geeft Kevin Ryan een korte inleiding waarin hij vertelt over een paar recente ontwikkelingen in search, en hij licht het format van SES toe. Naast de grote congressen in Amerika hebben we nu een tijdje de kleinere “SES Forums” in het buitenland en dat bevalt goed. Deze keer is er ook een tijdschrift, de SES “show guide”, te koop voor het luttele bedrag van $3.01 (*) en er zijn door bedrijven gesponsorde sessies waarin reclame maken voor je eigen producten geen probleem is.
Kevin legt uit dat de eerste dag van SES San Jose helemaal in het teken staat van high-level zoekstrategieën, terwijl de overige dagen dieper in zullen gaan op tactiek en praktijk. Hij moedigt ons ook aan om ook naar de Orion Keynote Panels te komen, een serie ronde-tafelgesprekken met experts. En als laatste passeren de social events de revue: het Google glow in the dark feest op dinsdag avond en de Search bash party van WebmasterRadio.FM op woensdag. Klinkt goed!
De SES wordt gehouden in het San Jose Convention Center, een groot en modern gebouw op loopafstand van een aantal hotels in de buurt. De congreszalen zijn met elkaar verbonden door een lange brede gang met hier en daar eilanden met tafels waar je kunt ontspannen en netwerken. De sfeer is goed, het is lekker druk en je raakt makkelijk met elkaar in gesprek. Ik schat dat er zo’n 1000 bezoekers rondlopen, en ik heb de indruk dat alle soorten marketeers hier aanwezig zijn, van linkbuilders tot copywriters. Alleen de eindklanten zie ik weinig hier, het lijkt alsof voornamelijk marketeers op deze SES afkomen.
In de ochtend breekt er in de perskamer even hilariteit uit als we horen dat een bezoeker tijdens een sessie een knallende ruzie kreeg met een spreker. Helaas was niemand van ons erbij, zal je net zien. Gelukkig heeft Lisa Barone alles gezien en er meteen over getwittert.
Ik wilde vandaag een indruk krijgen van de positie van search in Amerikaanse marketing campagnes en het Orion Keynote Panel gaf hierover een goed beeld. Onder leiding van Kevin Ryan en Anne Kennedy (Beyond Ink) gaven een panel van sprekers hun mening over de rol van search in moderne campagnes. Aanwezig waren Robert Murray (iProspect), Aaron Goldman (Resolution Media), Steven Kaufman (Digitas) en Bob Tripathi (Discover Financial Services). De consensus? Het wordt steeds makkelijker om search te verkopen, mede door “Internal Champions”: evangelisten die het belang van search uitdragen. Ook de meetbaarheid van de ROI op search is populair, men noemt bijvoorbeeld cross-channel campagnes waarbij het online kanaal gebruikt wordt om de effectiviteit van een tv-spot te meten. Steeds meer bureau’s kiezen daarom voor een holistische aanpak waarbij search gelijk al vanaf het begin in een campagne verwerkt is.
We sluiten de dag af met een discussie tussen Kevin Ryan en Lee Siegel, de auteur van het boek “Against the Machine”. Lee waarschuwt in zijn boek voor de negatieve aspecten van het Internet: de domme massa, het gemak van online stalken en de vluchtigheid van online informatie. Lee krijgt een paar scherpe vragen uit het publiek (“ben je een voorstander om anonimiteit op het Internet helemaal af te schaffen?”, hij antwoort “ja”) maar de sfeer blijft ontspannen.
Ik zal in een paar extra postings een aantal sessies van vandaag nog wat nader toelichten.
(*) Gezien? SEO-humor 🙂
Verder lezen over SEO
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023
Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent
Online21.05.2023