Events19.08.2008

SES San Jose – overzicht dag 1


ses-san-jose-overzicht-dag-1.jpg
ses-san-jose-overzicht-dag-1.jpg

De eerste dag van SES San Jose begint een stuk koeler dan ik hier gewend ben, en ook de lucht is vandaag grijs en bewolkt.

In een grote en half lege zaal geeft Kevin Ryan een korte inleiding waarin hij vertelt over een paar recente ontwikkelingen in search, en hij licht het format van SES toe. Naast de grote congressen in Amerika hebben we nu een tijdje de kleinere “SES Forums” in het buitenland en dat bevalt goed. Deze keer is er ook een tijdschrift, de SES “show guide”, te koop voor het luttele bedrag van $3.01 (*) en er zijn door bedrijven gesponsorde sessies waarin reclame maken voor je eigen producten geen probleem is.

-460.jpg
-460.jpg

Kevin legt uit dat de eerste dag van SES San Jose helemaal in het teken staat van high-level zoekstrategieën, terwijl de overige dagen dieper in zullen gaan op tactiek en praktijk. Hij moedigt ons ook aan om ook naar de Orion Keynote Panels te komen, een serie ronde-tafelgesprekken met experts. En als laatste passeren de social events de revue: het Google glow in the dark feest op dinsdag avond en de Search bash party van WebmasterRadio.FM op woensdag. Klinkt goed!

De SES wordt gehouden in het San Jose Convention Center, een groot en modern gebouw op loopafstand van een aantal hotels in de buurt. De congreszalen zijn met elkaar verbonden door een lange brede gang met hier en daar eilanden met tafels waar je kunt ontspannen en netwerken. De sfeer is goed, het is lekker druk en je raakt makkelijk met elkaar in gesprek. Ik schat dat er zo’n 1000 bezoekers rondlopen, en ik heb de indruk dat alle soorten marketeers hier aanwezig zijn, van linkbuilders tot copywriters. Alleen de eindklanten zie ik weinig hier, het lijkt alsof voornamelijk marketeers op deze SES afkomen.

 

In de ochtend breekt er in de perskamer even hilariteit uit als we horen dat een bezoeker tijdens een sessie een knallende ruzie kreeg met een spreker. Helaas was niemand van ons erbij, zal je net zien. Gelukkig heeft Lisa Barone alles gezien en er meteen over getwittert.

Ik wilde vandaag een indruk krijgen van de positie van search in Amerikaanse marketing campagnes en het Orion Keynote Panel gaf hierover een goed beeld. Onder leiding van Kevin Ryan en Anne Kennedy (Beyond Ink) gaven een panel van sprekers hun mening over de rol van search in moderne campagnes. Aanwezig waren Robert Murray (iProspect), Aaron Goldman (Resolution Media), Steven Kaufman (Digitas) en Bob Tripathi (Discover Financial Services). De consensus? Het wordt steeds makkelijker om search te verkopen, mede door “Internal Champions”: evangelisten die het belang van search uitdragen. Ook de meetbaarheid van de ROI op search is populair, men noemt bijvoorbeeld cross-channel campagnes waarbij het online kanaal gebruikt wordt om de effectiviteit van een tv-spot te meten. Steeds meer bureau’s kiezen daarom voor een holistische aanpak waarbij search gelijk al vanaf het begin in een campagne verwerkt is.

We sluiten de dag af met een discussie tussen Kevin Ryan en Lee Siegel, de auteur van het boek “Against the Machine”. Lee waarschuwt in zijn boek voor de negatieve aspecten van het Internet: de domme massa, het gemak van online stalken en de vluchtigheid van online informatie. Lee krijgt een paar scherpe vragen uit het publiek (“ben je een voorstander om anonimiteit op het Internet helemaal af te schaffen?”, hij antwoort “ja”) maar de sfeer blijft ontspannen.

Ik zal in een paar extra postings een aantal sessies van vandaag nog wat nader toelichten.

(*) Gezien? SEO-humor 🙂

...

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid