De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Het programma van PICNIC ’08, het jaarlijkse internationale evenement gericht op creativiteit en innovatie binnen media, entertainment en technologie, is grotendeels bekend. PICNIC ’08 vindt plaats van 24 tot en met 26 september in Amsterdam. Met als thema ‘Create the Future’ combineert het evenement een congres met gerenommeerde sprekers uit binnen- en buitenland met een uitgebreid aanbod van seminars en workshops. Op de vernieuwde website www.picnicnetwork.org staat het volledige programma.
PICNIC Conference
Het PICNIC-congres is het hart van het evenement. Het hoofdthema van het congres is ‘Collaborative Creativity’. Er is een wereldwijde ontwikkeling gaande in cultuur, wetenschap, media en technologie, waarbij groepen mensen op nieuwe manieren samenwerken. De nieuwe verbindingen tussen bedrijven en hun klanten, tussen groepen creatievelingen, tussen vrienden en familie, en tussen wereldwijde internetgebruikers, hebben geleid tot talloze nieuwe vormen van creativiteit en innovatie.
Internationale en Nederlandse topsprekers presenteren nieuwe en verbonden vormen van intelligentie en creativiteit. Daaronder zijn denkers als Clay Shirky, auteur van ‘Here Comes Everybody’, Charles Leadbeater, auteur van ‘We Think’ en Jeff Jarvis, schrijver van ‘What would Google do’. Ondernemers als Kevin Wall, die met ‘Live Earth’ de hele wereld in actie bracht, Loïc LeMeur die zijn videodienst Seesmic tijdens PICNIC in Nederland introduceert, Rafi Haladijan die met zijn ‘online konijn’ Nabaztag een hele serie nieuwe diensten ontwikkelt en investeerder Esther Dyson die vooroploopt als het gaat om nieuwe bedrijvigheid, belichten de business kant van innovatie.
Sprekers zoals Ideo’s Bill Moggridge, de ontwerper van de eerste laptop, de directeur van Philips Design, Stefano Marzano en Younghee Chung van Nokia gaan allen in op ontwerpprocessen waarbij grote groepen gebruikers zijn betrokken. Ook binnen de muziekwereld is sprake van Collaborative Creativity. Pim Betist van Sellaband die fans laat meebetalen aan nieuwe bands, spreekt hierover, evenals dirigent Itay Talgam die het publiek vormen van muzikale samenwerking toont. Op de site is meer informatie te vinden over de verschillende subthema’s, de sprekers en de inhoud van hun presentaties.
PICNIC Specials
De Specials zijn seminars, lezingen en rondetafel discussies die dieper ingaan op specifieke thema’s, zoals datavisualisatie, mobiele diensten in Afrika, open content en de integratie van games en sociale netwerken. Bij de Specials zijn verschillende medialabs, onderzoeksgroepen, professionele stichtingen, culturele netwerken en innovatieafdelingen actief betrokken. Op de site is te lezen welke thema’s centraal staan, wat de inhoud daarvan is en welke partijen daarbij betrokken zijn.
PICNIC Labs
PICNIC heeft een grote internationale uitstraling waar professionals uit de hele wereld op afkomen om kennis uit te wisselen, nieuwe contacten aan te gaan, elkaar te inspireren en samen te werken om te komen tot duurzame en creatieve innovaties. Met name dit laatste wordt bewerkstelligd in PICNIC Labs. De Labs zijn praktische workshops, demosessies en master classes waarin deelnemers worden uitgedaagd op een andere manier naar hun business te kijken. Er worden nieuwe producten en diensten ontwikkeld, ideeën en formats bijgeschaafd en nieuwe creatieve businessconcepten bedacht. Voorbeelden van onderwerpen die aan bod komen, zijn augmented reality, RFID en datavisualisatie. Een compleet overzicht van PICNIC Labs wordt binnenkort gepubliceerd op de site.
PICNIC Green Challenge
Wederom stimuleert PICNIC in samenwerking met de Nationale Postcode Loterij creativiteit en innovatie die worden ingezet voor het terugdringen van CO2-gebruik met de wedstrijd PICNIC Green Challenge. De winnaar ontvangt 500.000 euro om zijn of haar idee in twee jaar op de markt te brengen.