26.05.2008
Events

Opzwepen Oranjelegioen noodzakelijk

By: Redactie Dutchcowboys

BlogEvents
opzwepen-oranjelegioen-noodzakelijk.jpg
opzwepen-oranjelegioen-noodzakelijk.jpg

Steun bij de voorbereiding van de Nederlandse supporters is nodig, want het legioen kan nog wat leren als het gaat om het aanmoedigen van Oranje. Het grootste deel van de Nederlandse voetbalkijkers viert doelpunten namelijk op bescheiden wijze: slechts eenderde van de Nederlanders is een uitbundige supporter. Dat is gebleken uit onderzoek van de Goal Celebration Academy van Coca-Cola uitgevoerd door TNS Nipo. Voetbalcommentatoren spelen een grote rol bij het opzwepen van de voetbalkijkers. 37% van de ondervraagden geeft aan dat Jack van Gelder hier het beste in slaagt.

Ook het gezelschap waarin de supporters verkeren is van belang voor het enthousiasme. ‘Geer en Goor’ zijn het populairst om ‘samen’ de finale van het Europees kampioenschap voetbal voor de televisie te beleven. Het duo staat met 30% van de stemmen met stip op de eerste plaats. Jan en Jouri Mulder volgen met 18%.

Uit het onderzoek blijkt ook dat voetbal kijken voor veel mensen een huiselijke aangelegenheid is. De meeste Nederlanders kijken voetbal het liefst in de eigen familiekring (57%) en bijna de helft (46%) doet dat thuis. Eenvijfde kijkt meestal met vrienden en 18% kijkt vaak alleen.

Ruud van Nistelrooij steunt voorbereiding supporters

Afgelopen weekend begon voor het Nederlands elftal de voorbereiding met het eerste oefenduel tegen Oekraïne (3-0 overwinning). Dus ook voor het legioen is de voorbereiding begonnen.

Coca-Cola heeft de Goal Celebration Academy opgericht. Ambassadeur Ruud van Nistelrooij is blij met het initiatief: “Als spits weet ik als geen ander hoe heerlijk en belangrijk het is om steun van het Oranjelegioen te krijgen. Daarom juich ik de Goal Celebration Academy van Coca-Cola toe. Zo weet ik zeker dat zowel de fans als het Nederlands elftal goed voorbereid  zijn op de wedstrijden van Euro 2008.”

Op de Goal Celebration Academy van Coca-Cola kunnen Oranjefans terecht om alles te leren over het vieren van doelpunten: van juichtips, en juichhoroscoop tot een test om te bepalen welk juichtype je bent. Om het voetbalpubliek verder op te warmen voor het  EK, verspreidt Coca-Cola in supermarkten de geur van vers gras.

Hieronder nog de resultaten van het Goal Celebration onderzoek op een rijtje.

De voetbalcommentator die het publiek het beste op kan zwepen  tijdens een wedstrijd:
    Jack van Gelder:  37%
    Evert ten Napel: 10%

Het duo met wie de voetbalkijker het Nederlands elftal het liefst naar de finale wil juichen: 
    Gerard Joling & Gordon:  30%
    Jan & Jouri Mulder: 18%

De Nederlanders kijken het liefst naar een voetbalwedstrijd met: 
    Familie: 57%
    Vrienden:  21%

Men kijkt het liefst naar een voetbalwedstrijd: 
    Thuis: 46%
    Bij vrienden/familie thuis: 12%

Het type juicher dat het meest voorkomt in Nederland:
    Ingetogen juicher:  47%
    Sociale juicher: 31%

Share this post