De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Adtech is een van belangrijkste shows op het gebied van interactieve reclame en innovatie technologie voor de reclame sector. Dutchcowgirl Elisabeth Bertrand nam een kijkje op de beurs om voor Dutchcowboys de nieuwste trends waar te nemen. Amerika telt inmiddels gemakkelijk meer dan 300 advertentienetwerken. Op Ad Tech voeren de adserve aggregators de boventoon, meer dan de helft van de stands beloven ongeveer hetzelfde verhaal: de beste conversies en een onuitputbare bron van netwerken.
Ondanks dat zijn er eigenlijk niet meer dan 20 die momenteel een interessant bereik kunnen bieden en dan alleen binnen de grenzen van de Engelstalige markt natuurlijk. In Europa hoeven we eigenlijk nog maar met Google, Doubleclick en wellicht met Tradedoubler rekening te houden; was het in de VS nog maar zo eenvoudig om aan de top te staan. Wat wel een interresant gegeven is dat naar de laatste kwartaalcijfers blijkt dat Google en Doubleclick toch beginnen in te leveren aan groei op de markt van adserving data vooral aan de verschillende niche spelers, waardoor blijkt dat de markt zich meer in de verticale richting uitbreidt.
Ik hoor geregeld dat de markt erg gefragmenteerd lijkt, maar ik zet hier een kanttekening bij omdat we duidelijk midden in een innovatiegolf zitten, voor deze reden is er misschien een weinig duidelijk overzicht welke innovatie trends zich gaan doorzetten. Het is duidelijk dat video adserving zich veel meer profileert op de beurs dan ooit. Op Ad Tech zijn enkele nieuwkomers binnen dit kader waaronder een van oorsprong Nederlands bedrijf, Adjustables.com geleid door CEO Jan van Ottele die zich onlangs in de Verenigde Staten heeft gevestigd.
Ook op het gebied van Mobile Adserving zien we een Nederlandse speler die zich op de Amerikaanse markt gaat vestigen. eBuddy, onder leiding van Onno Bakker die de Amerikaanse telg met een opmerkelijke launch party in het kostbare upmarket restaurant Le Colonial in San Francisco, lanceerde.
eBuddy is een online messenger voor MSN, Yahoo, Gtalk, MySpace en AIM (AOL). Of je nou thuis, op school of op reis bent; je kunt altijd en overal online chatten met eBuddy. Je kunt eBuddy gebruiken op het web of op je mobiele telefoon. het werkt op elke computer, zelfs als je andere chatprogramma’s geblokkeerd worden door firewalls. eBuddy hoef je niet te downloaden, installeren of te upgraden, en je hoeft je niet te registreren … en het is gratis!
We zien op Ad Tech dat de innovatie op het gebied van user-activated video advertising zich in een razendsnel tempo ontwikkelt. Waar je tot voor kort nog Adobe After Effects voor nodig had lijkt nu eenvoudigweg als webservice klaar voor gebruik op het netwerk van videoclix.tv. We waren dan ook dusdanig onder de indruk dat ik het maar meteen heb laten inpakken.
De meeste anderen proberen zich te onderscheiden door een creatieve nieuwe aanpak, en ook al lijkt het een beetje op elkaar, er wordt een hoge mate interactieviteit meegeleverd. Formatten beginnen zich te identificeren, we zien contextuele video ads veel terugkomen alsmede de verschillende user activiated of user initiated flash integraties. Interresant gegeven is dat de aanbieders sneller aan de kijker denken dan aan grote klanten: de consument houdt namelijk niet van prerolls. De grootste adverteerders houden voor brand engagement liever vast aan de gewone pre-roll en mid rolls, een duidelijke standpunt inzake de brand. Uiteraard heeft het user-activated format zichzelf ook nog niet bewezen.
Misschien leuk te weten: de standhouders op Ad Tech binnen de sector video adserving zijn:
* Adjustables.com
* Adotube.com
* Aditall.com
* PermissionTV.com
* Podtrac.com
Tenslotte nog even dit: Met Sprout bouw je nu binnen enkele minuten Flash modules zonder kennis van actionscript of design talent. Ik weet dat deze technologie al wat jaren bestaat maar vond deze webservice belangrijk genoeg om er een paar woorden aan te wijden. Sprout Builder werkt namelijk subliem en snel. Je creëert er binnen minuten vrij aardige flash banners mee of mini sites die je tevens direct kan publiceren op je netwerk naar keuze door een eenvoudige copy/paste van de embed code.
Mash Up Ads van Dapper.net is waarschijnlijk een van de jongste bedrijven op de beurs, de founders zijn ook jong, begin twintig. Hopelijk worden ze niet binnenkort opgeslokt door Google. Ik vond het eigenlijk een van de beste nieuwkomers. Het zijn dynamische text display advertenties die mee veranderen naar gelang de content van de webpagina. Klinkt als contextuel ads maar neemt dit concept een stap verder. De content van de advertentie verwijst namelijk direct naar de onderwerpen in je texten. Jammer dat er nog geen Nederlandstalige content op het netwerk zit omdat ik graag de functionaliteit wilde uittesten van content provider maar ook als adverteerder.