Events20.03.2008

SpinAwards: Adverteren in online video is effectief


spinawards-adverteren-in-online-video-is.jpg
spinawards-adverteren-in-online-video-is.jpg

Zojuist is de presentatie van Microsoft, RTL, Universal Media en Metrix Lab afgerond Hier werden cijfers van het eerste grote Nederlandse onderzoek met betrekking tot adverteren in combinatie met online video bekend gemaakt. Ik heb een aantal opmerkelijke cijfers en conclusies op een rijtje gezet.

Omdat dit het eerste echte grote (bijna 10.000 deelnemers!) onderzoek op dit gebied is in Nederland zijn het belangrijke cijfers die kunnen leiden tot nieuwe inzichten.

Er zijn drie vormen van advertising in/met video onderzocht;

– gedwongen/ pre roll (vóór de eigenlijke content)
– reclame spotje in een banner/ online video
– spot in reclameblok (onderbreking tijdens de video)

Een aantal opmerkelijke cijfers die bleken uit het onderzoek wat onder andere is gehouden onder bezoekers van de Idols website.

– 74% van de pre-roll uitingen worden volledig uitgekeken bij een commercial van 15 seconden. Bij een commercial van 30 seconden is dat 67%

Deze cijfers wijzen er dus op dat de meeste bezoekers de video’s gewoon blijven bekijken. Toch, een terechte opmerking uit het publiek is een uitval van 26% best hoog, tenminste indien deze bezoekers ook echt afhaken.

– De lengte van de content na een pre-roll uiting heeft minder invloed op het volledig uitkijken van de uiting

Gedwongen exposure van pre-roll uitingen leidt tot meer uitgekeken reclame (74% tegen 42% bij een spot in reclameblok)

Hoe langer de pre-rolls des te hoger likeability/ waardering

– De gedwongen exposure van een spot maakt deze niet minder likeable

– De spontane merkherkenning is hoger als de pre-roll lengte langer is (hoe langer hoe beter de herkenning)

– Lengte van de content heeft geen invloed op de reclame herinnering
De boodschapoverdracht woordt een beetje beinvloed door de content lengte

– Gedwongen exposure van spots leidt tot een hogere spontane herinnering (video banner: 15%, pre-roll 51%, spot in reclame 29%)

De conclusies die hieruit kunnen worden getrokken:

– Adverteren middels pre-rolls is het meest effectief
– Bezoekers zijn in hoge mate bereidt om reclame bij video’s te kijken

Maar misschien nog wel belangrijker – en deze bevindigen kunnen wel eens nieuw licht werpen op de manier waarop we aankijken tegen video advertising – De volgende hardnekkige vooroordelen zijn volgens de onderzoekers getackeld:

– Te Duur – Kosten/ baten afweging met TV pakt uiteindelijk gunstiger uit voor online media.
– Te Lang – Video’s van 30 seconden worden het beste gewaardeerd.
– Te Irritant – Uit doorklik cijfers blijkt dat 3/4 van de bezoekers blijft kijken.
– Niet effectief (beperkt bereik) 58,8% van Nederland kijkt wekelijks online video.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Microsoft

Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams

Het idee is dat je hardop tegen je computer of telefoon praat en vervolgens zorgt de AI voor een nabootsing van wat je zegt in een andere taal. In jouw stemgeluid.

Online19.11.2024

Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams

Amerikaanse overheid start onderzoek naar Microsofts clouddienst

Het Amerikaanse IT-bedrijf Microsoft zou er praktijken op nahouden die bepaald geen eerlijke handel zijn, denkt de FTC.

Online18.11.2024

Amerikaanse overheid start onderzoek naar Microsofts clouddienst

Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt

Er zit in de nieuwe versie van de Outlook-client een bug waardoor een nieuwe afspraak in de agenda zetten geen optie is.

Online12.11.2024

Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt

Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie

Het bekende kladblok op je PC is altijd zo lekker eenvoudig, maar dat betekent niet dat het niet slimmer kan.

Artificial Intelligence07.11.2024

Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie

Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit

Even snel iets kopieren-plakken is er niet meer bij voor mensen die Klassieke Outlook gebruiken. Maar er is een oplossing.

Online04.11.2024

Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit

Er is een workaround
Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Eerst leek de wereld er nog niet klaar voor en nu is het juist Microsoft zelf dat er niet klaar voor is. Recall is weer uitgesteld.

Artificial Intelligence31.10.2024

Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

Microsoft voegt nieuwe, AI-agents toe aan Copilot. Ze zijn geheel zelfwerkend, dus ze verrichten allerlei taken die werk uit handen nemen van menselijke medewerkers.

Artificial Intelligence22.10.2024

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

5 handige programma’s voor online samenwerken

Online samenwerken kan voor problemen zorgen: miscommunicaties ontstaan vrij snel. Met deze tools gaat samenwerken beter.

Online11.10.2024

5 handige programma’s voor online samenwerken

Verder lezen over Preroll

Dikke pret met deze Pre-Roll ad!

We zien de laatste steeds vaker Pre-Roll Ads voorbij komen op het internet. Zeker op YouTube blijft dit nog altijd toenemen. Eerst een advertentie kijken en dan pas doorgaan naar wat je werkelijk wilt zien. Nadeel alle...

Marketing10.03.2015

Dikke pret met deze Pre-Roll ad!

Geico speelt op een leuke manier in op Pre-Roll ads
YouTube introduceert skippable Pre-Roll Ads, de kijker beslist!

Google introduceert ook in Nederland skippable pre-roll advertenties voor YouTube. Met dit advertentieformaat beslist de kijker zelf of hij de pre-roll advertenties (reclame voorafgaand aan een video) in YouTube videos w...

Technology18.02.2011

YouTube introduceert skippable Pre-Roll Ads, de kijker beslist!

Youtube start met test pre-roll-advertenties

YouTube kondigt deze week een test aan die een aantal Nederlandse content partners in staat stelt om pre-roll advertenties (reclame voorafgaand aan een video) te testen door ze voor hun professionele content af te laten...

Advertising26.05.2009

Youtube start met test pre-roll-advertenties

Van mediatitels naar mediamerken

Geld verdienen met een website. Veel uitgevers worstelen hiermee. Sluitende business modellen voor online media zijn schaars, maar waarom moet het geld per definitie online worden verdiend? Met een vriendin die werkt bij...

Media17.05.2009

Van mediatitels naar mediamerken

Videogebruik kranten stijgt spectaculair

Dalende inkomsten dwingen veel kranten om te besparen. Er zijn er zelfs die de papieren versie hebben geschrapt en enkel online verdergaan. Nou is dat helemaal geen slechte keuze. Want vooralsnog lijkt online video de en...

Video20.04.2009

Videogebruik kranten stijgt spectaculair

Interview met Marc van der Chijs van Spill Group

Vandaag was het China Innovatie reis gezelschap op bezoek bij Spill Group Asia en zij spraken daar met CEO Marc van der Chijs en Thijs Bosma over online gaming, businessmodellen, de advertentiemarkt in China, hoe je om m...

Gaming01.04.2008

Interview met Marc van der Chijs van Spill Group