De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Erica Schmidt, Global Director of Search, Isobar
Schmidt begint met een persoonlijk verhaal. SEO is vaak teveel tunnelvisie. Dat gebeurt ook vaak bij klanten.
Vaak gaat Schmidt naar aanleiding van een reclame zoeken in een zoekmachine op basis van de termen die in een reclame naar voren komen.
In november ging Schmidt naar Milaan voor een congres. Ze informeerde bij haar kantoor in Milaan voor een goed hotel. Ze kreeg de tip voor een “Jolly Hotel President”. Ze had verder niet onderzocht of het goed was. Het hotel bleek heel slecht.
Ze postte hierover op Tripadvisor. Ze voelde zich schuldig dat ze niet meer onderzoek had gedaan online. Als ze gezocht had had ze veel slechte reviews gevonden.
“Word of mouth” is nog veel offline. Het is een publieke conversatie dus uitermate geschikt voor online. Ze weet dus nu dat ze eerst moet onderzoeken of het wel goed was.
iProspect doet veel research. Samen met Jupiter Research. Schmidt geeft enkele interessante cijfers:
• 67% van de searches leveren direct offline vervolg op. Dat kan zijn iets wel of niet doen of iets wel of niet kopen.
• 39% van deze 67% resulteerde uiteindelijk in een aankoop.
Andere studies leveren op:
• 36% van de zoekers denken dat de top resultaten ook de beste merken zijn
• 16% groei in herrinering van een merk als ze in gesponsorde resultaten terugkomen
• Consumenten kopen minder snel van merken die niet in de resultaten terugkomen.
Cijfers van Jupiter geven het belang van zoeken aan:
• 57% van de onderzochte searchers vindt zoeken via zoekmachines steeds belangrijker
• Externe advertenties worden meer opgevallen door mensen die dagelijks zoeken
• 35% gebruikt de bedrijfsnaam bij het zoeken naar informatie over een bedrijf
• 54% zoekt dagelijks, 83% wekelijks
• 67% door offline ervaringen gepusht te zoeken
Schmidt onderbouwde de cijfers met een case.
Piers Stobbs, Vice President, ComScore Europe
Comscore maakt duidelijk dat de meerderheid van searches (62%) plaats vinden op Google. Comscore haalt haar cijfers uit een panel van 2 miljoen mensen. Ze houden alles van deze mensen bij.
Opvallend aan de cijfers is dat de meeste searches plaats vinden in Azie en Europa (76%). Amerika blijft daarbij achter. In Europa in december ongeveer 100 searches per searcher.
Hierbij wordt ook duidelijk dat Google met name sterk is buiten de Verenigde Staten. Daarentegen zijn de opbrengsten van Google gelijk verdeeld.
Er zijn ook specifieke markten waar Google minder sterk is: in Rusland (Rndex), China (Baidu) en Zuid Korea (Naver) blijft Google ver achter.
Er is sprake van groei van het aantal zoekopdrachten. Met name in Europa. Daarbij komt dat het aantal search resultaten per pagina minder worden. Dit heeft waarschijnlijk te maken met beter gedefinieerde zoektermen.
Er is ook een groei te zien in het zoeken op verticale search onderwerpen zoals YouTube, Google Maps en blogs.
De conclusie van Comscore is dat het zoekgedrag verandert. Het proces van search tot aankoop is lang, kan 30 dagen duren.
Dr. Jon Dodd, Co-founder and Managing Director, Bunnyfoot
Dodd praat over Eyetracking en geeft daarbij veel visuele voorbeelden, wat het wat lastig maakt om het te beschrijven. Zodra de presentatie beschikbaar is zullen we die plaatsen.
Dodd begint met een korte uitleg over hoe Eyetracking werkt. Hij gebruikt een voorbeeld van een onderzoek naar zoekresultaten rondom de scheiding van Paul McCartney.
Wat opviel was dat de focus lag op video, nauwelijks gekeken naar resultaten rechts. Een andere conclusie was dat de eerste twee resultaten binnen een seconde worden bekeken, nummer 3 binnen vier seconden.
Searches die specifiek iets zoeken scrollen vaak eerst naar beneden, dan weer naar boven en klikken uiteindelijk toch op de eerste drie resultaten.
John Marshall, CTO, Market Motive
Tot slot vertelde John Marshall van Market Motive over het belang van een zoekmachine op je website. Uit analytic-tools krijg je niet het juiste beeld van de bedoeling van de bezoekers: mensen vinden je al op die zoekwoorden. Het gaat juist om de zoekwoorden die jou niet vinden. Het volledige beeld.
De oplossing is het gebruik van de site search data. Dit kan je afzetten tegen de termen die uit de zoekmachine komen. Gebruikers vertellen je wat ze zoeken en willen.
Dingen die niet goed gaan:
– Mixed case: hoofdletters en kleine letters door elkaar
– Multiple result pages
– Javascript
– Injected terms: termen die komen van geautomatiseerde searches