30.11.2007
Events

Marketing 3: Alain Thys van Futurelab

By: Jeroen de Hooge

BlogEvents
1196424405breakup-mscampaign.jpg
1196424405breakup-mscampaign.jpg

Een Bushido (in het Japans letterlijk: ‘weg van de krijger’) is de veronderstelde erecode van de samurai. En een dergelijke erecode zou er eigenlijk ook voor Marketeers moeten zijn, aldus Alain Thys van Futurelab afgelopen woensdag op Marketing 3. In zijn presentatie liet hij zien dat Marketing Managers met een imagoprobleem kampen, en door collega’s binnen de organisatie (en dan met name de afdeling Finance) gezien worden als geldverkwisters zonder visie. Een bekende illustratie van dit beeld is natuurlijk het filmpje The Breakup.

Tijd dus voor zeven kernwaarden die elke Marketing Manager in zijn oren zou moeten knopen:

1) Insight Begrijp wat je klanten daadwerkelijk drijft 2) Respect Segmenteer niet met een hakbijl, maar zie je doelgroep als individuen. Treat markets like people. Maak de beloftes die je doet waar, en ben geen ‘one-night-brand’. 3) Bold Restraint Erken de waarde van mond-op-mond reclame, geef mensen verhalen om door te vertellen. Marketing is not about the product you sell but the experience you offer. 4) Financial Acumen Show me the money. Zorg dat je meetbare resultaten boekt en deze communiceert. Ook lange termijn verwachtingen. Update je organisatie over veranderende markten, consumenten en mediaconsumptie en verbind conclusies aan deze ontwikkelingen. 5) Inclusion Elke keer dat je merk contact maakt met een consument is dat een vorm van communicatie. Zorg dat je elk contactmoment daarom regisseert. 6) Perspective Ga verantwoordelijk om met je merk, product en klant, maar zorg dat je wel geld in het laatje brengt. 7) Passion Innoveer en verdiep je in je vak.

Hieronder een zwaar uitgedunde versie van Thys’ presentatie, waarin de Marketer’s Bushido ook kort beschreven wordt:

Share this post