Sophie studeert Journalistiek in Tilburg. Ze is dol op sushi en notitieboekjes. Ze schrijft het liefst over Kickstarter campagnes en blogt voor DutchCowboys, StyleCowboys en Travelvalley
Maar liefst 66 procent van de werknemers in Nederland geeft aan beter te kunnen werken door mobiel te werken. Ze geven aan efficiënter en klantvriendelijker te kunnen werken. Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse softwarebedrijf Citrix.
Citrix liet in samenwerking met onderzoeksbureau METISfiles ruim 500 medewerkers, die op verschillende locaties hun werk doen, ondervragen. Van deze werknemers zegt dus meer dan twee derde efficiënter te werken door mobiel werken. Toch heeft maar 3 procent van de organisaties hier een duidelijk beleid voor vastgelegd. De helft van de bedrijven heeft zelfs helemaal geen beleid op dit gebied. Dit baart veel werknemers zorgen, want de gemiddelde mobiele medewerker werkt maar liefst 26 uur per week ergens anders dan op de vaste werkplek.
Voordelen
De werknemers uit het onderzoek noemen het beter bereikbaar zijn en minder reistijd als enorme voordelen van mobiel werken. Daarnaast geeft de helft aan dat het hen helpt om betere werktijden aan te houden, klanten beter te bedienen en het zou de werknemers ook meer voldoening geven.
Nadelen
Elk voordeel heeft zijn nadeel, dus ook mobiel werken heeft zijn nadelen. De werknemers gaven tijdens het onderzoek aan dat ze met name technische problemen als een groot nadeel zien. Hierbij moet je denken aan een slechte internetverbinding, omslachtige inlogprocedure of gebrekkige beveiliging. Ook zien medewerkers de continue bereikbaarheid als een bezwaar. Daarnaast vinden medewerkers het vervelend dat de werkgever voortdurend weet waar hij of zij is en wat diegene doet.
Prettiger werken
Tijdens het onderzoek is ook aan de deelnemers hoe zij denken dat de werkgever mobiel werken, makkelijker en prettiger kan maken. Hierop antwoorden het grootste deel dat er een beleid moet zijn waardoor de balans tussen werk en privé wordt gewaarborgd. Zo zou 68 procent het liefste zien dat hen de toegang tot bedrijfsapps en -data ’s avonds, ’s nachts en in het weekend kan worden ontzegd. Andere maatregelen die in het onderzoek worden genoemd zijn onder andere een eenvoudiger aanmeldprocedure voor data en betere toegang tot noodzakelijk apps en data.
Apparaten en toepassingen
Ten slotte is er tijdens het onderzoek gekeken naar welke apparaten en toepassingen het belangrijkste zijn voor de mobiele medewerker. Daar uit bleek dat 36 procent gebruikt maakt van een laptop. Slechts 5 procent maakt gebruik van zijn tablet en voor 14 procent is de smartphone het belangrijkste werkapparaat. Laptops en tablets zijn in ruim 60 procent van de gevallen bedrijfseigendom. De toepassingen die als belangrijk worden aangemerkt zijn standaardprogramma’s zoals Microsoft Office en bedrijfsspecifieke toepassingen.
Wil je alle ontwikkelingen nu even overzichtelijk op een rijtje? Bekijk dan vooral de onderstaande infographic.
Verder lezen over Infographic
Gaming31.10.2024
Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25
DC Business13.06.2024
De voordelen van visuele content in e-learning
DC Business07.10.2021
Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?
Vacatures26.02.2020
10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]
Social Media10.12.2019
Social Media Cheat Sheet voor 2020
E-mail25.02.2019
[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie
advertorialOnline23.12.2018
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?
Nederland gaat voor keuzevrijheidSocial Media11.12.2018