Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Het is al een tijdje een heet hangijzer voor YouTubers: betaalde content. Omdat ze (nog) niet onder dezelfde regels vallen als de al bestaande media was het in het verleden niet altijd even duidelijk wanneer een YouTube video gesponsord was door de producent van het product waar over gepraat werd, of de locatie waar iemand zich bevond.
Een aantal bekende YouTubers hebben nu een eigen gedragscode (genaamd Social Code) opgesteld waarin staat dat ze zonder uitzondering zullen melden als ze geld verdienen aan een sponsored video, of zelfs als ze een product gratis of met korting hebben gekregen.
De melding komt meteen als je een video begint te kijken, in plaats van helemaal aan het einde. Ook werd er eerder wel eens vaker alleen in de tekst onder een video gemeld dat het om een betaalde samenwerking ging, of nog vager gewerkt met hashtags als #spon, waar niet iedereen mee bekend is.
De vloggers en YouTubers die zich aan deze zelf opgelegde code gaan houden zijn onder andere Teske de Schepper (Teske), Dylan Haegens, Thomas van Grinsven (Gewoon Thomas), Djamila (Meisje Djamila), Rutger Vink (Furtjuh), Ronald Vledder (HetGamePortaal), Christiaan Heinen (Prankster) en nog een tiental andere creators.
Het Commissariaat voor de Media heeft meegewerkt aan de gedragscode en is blij dat de YouTubers hun verantwoordelijkheid nemen. Er komt hoe dan ook wetgeving die dat allemaal gaat vastleggen, maar door nu al open te zijn over dit soort samenwerkingen geven ze het goede voorbeeld, zo zegt het Commissariaat.
De impact van YouTubers is groot, zeker op jongere kijkers en dan past het wel om daar goed mee om te gaan. Juist de jongere doelgroep heeft vaak niet in de gaten of iets gesponsord is of niet en daarmee is deze richtlijn een positieve ontwikkeling.
Natuurlijk lopen ze vooruit op uiteindelijke wetgeving, maar het hoeft nog niet en dan is het feit dat ze toch al het juiste doen prijzenswaardig.
[Afbeeldingen © Jessmine – Adobe Stock]
Verder lezen over Commercials
Entertainment12.02.2024
Dit zijn de leukste commercials van Super Bowl 2024
Events14.02.2022
Super Bowl LVI: dit waren de leukste commercials
Duurste reclamespotjes van de wereldAdvertising08.02.2021
Super Bowl LV: Een overzicht van alle commercials
Advertising01.02.2021
Uitreiking van de Ster Gouden Loeki weer te zien op televisie
Marketing06.12.2020
Lidl, Kruidvat, Plus, AH & Jumbo komen vandaag met kerstcommercial
Marketing31.07.2020
Heb jij Nike’s nieuwe spectaculaire commercial al gezien?
Professionele atleten en amateurs komen samenAdvertising31.01.2020
Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten
De mooiste en beste commercialsAdvertising06.12.2019
Plus komt met weer een emotionele kerstcommercial
Ook Lidl en Jumbo trappen kerst afVerder lezen over YouTube
Video18.10.2024
YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Video04.10.2024
Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts
Video20.09.2024
Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder
Social Media19.09.2024
YouTube wordt met Communities nu echt een social medium
Artificial Intelligence06.09.2024
Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan
Video05.09.2024
YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk
Tech in Asia25.07.2024