Entertainment17.11.2017

YouTubers volgen eigen gedragscode en gaan betaalde posts melden


Het is al een tijdje een heet hangijzer voor YouTubers: betaalde content. Omdat ze (nog) niet onder dezelfde regels vallen als de al bestaande media was het in het verleden niet altijd even duidelijk wanneer een YouTube video gesponsord was door de producent van het product waar over gepraat werd, of de locatie waar iemand zich bevond.

Een aantal bekende YouTubers hebben nu een eigen gedragscode (genaamd Social Code) opgesteld waarin staat dat ze zonder uitzondering zullen melden als ze geld verdienen aan een sponsored video, of zelfs als ze een product gratis of met korting hebben gekregen.

De melding komt meteen als je een video begint te kijken, in plaats van helemaal aan het einde. Ook werd er eerder wel eens vaker alleen in de tekst onder een video gemeld dat het om een betaalde samenwerking ging, of nog vager gewerkt met hashtags als #spon, waar niet iedereen mee bekend is.

De vloggers en YouTubers die zich aan deze zelf opgelegde code gaan houden zijn onder andere Teske de Schepper (Teske), Dylan Haegens, Thomas van Grinsven (Gewoon Thomas), Djamila (Meisje Djamila), Rutger Vink (Furtjuh), Ronald Vledder (HetGamePortaal), Christiaan Heinen (Prankster) en nog een tiental andere creators.

Het Commissariaat voor de Media heeft meegewerkt aan de gedragscode en is blij dat de YouTubers hun verantwoordelijkheid nemen. Er komt hoe dan ook wetgeving die dat allemaal gaat vastleggen, maar door nu al open te zijn over dit soort samenwerkingen geven ze het goede voorbeeld, zo zegt het Commissariaat.

De impact van YouTubers is groot, zeker op jongere kijkers en dan past het wel om daar goed mee om te gaan. Juist de jongere doelgroep heeft vaak niet in de gaten of iets gesponsord is of niet en daarmee is deze richtlijn een positieve ontwikkeling.

Natuurlijk lopen ze vooruit op uiteindelijke wetgeving, maar het hoeft nog niet en dan is het feit dat ze toch al het juiste doen prijzenswaardig.

[Afbeeldingen © Jessmine – Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Commercials

Dit zijn de leukste commercials van Super Bowl 2024

De Super Bowl van 2024 stelde niet teleur. Een geweldige halftime-show van Usher en heleboel sterren, een glimps van Taylor Swift en een heleboel beroemdheden die zich weer commercieel inzetten om hun volgende miljoenen...

Entertainment12.02.2024

Dit zijn de leukste commercials van Super Bowl 2024

Super Bowl LVI: dit waren de leukste commercials

Het is de Los Angeles Rams gelukt, maar niet zonder slag of stoot: ze hebben het tijdens de 56ste Super Bowl gewonnen van de Cincinnati Bengals met 23-20. De American Football-wedstrijd trekt elk jaar weer veel bekijks....

Events14.02.2022

Super Bowl LVI: dit waren de leukste commercials

Duurste reclamespotjes van de wereld
Super Bowl LV: Een overzicht van alle commercials

Begin februari, dus ook de Super Bowl staat weer voor de deur. Het is alweer een jaar geleden dat de Kansas City Chiefs de San Francisco 49'ers hebben verslagen. En ook de halftime-show van Shakira en J LO was er een om...

Advertising08.02.2021

Super Bowl LV: Een overzicht van alle commercials

Uitreiking van de Ster Gouden Loeki​ weer te zien op televisie

De Ster Gouden Loeki-uitreiking keert dit jaar terug op tv. Op woensdag 3 maart zal de prijs voor de mooiste, leukste en populairste commercial uit 2020 uitgereikt worden in een speciale uitzending van Omroep MAX. Het is...

Advertising01.02.2021

Uitreiking van de Ster Gouden Loeki​ weer te zien op televisie

Lidl, Kruidvat, Plus, AH & Jumbo komen vandaag met kerstcommercial

Sinterklaas is nog geen dag het land uit of we trappen het kerstseizoen af. In veel huishoudens zal vanaf vandaag de kerstboom opgezet worden. Het afgelopen jaar was voor iedereen heel anders en zagen we onze familie en...

Marketing06.12.2020

Lidl, Kruidvat, Plus, AH & Jumbo komen vandaag met kerstcommercial

Heb jij Nike’s nieuwe spectaculaire commercial al gezien?

Sportmerk Nike weet altijd te prikkelen en lanceert eens in de zoveel tijd indrukwekkende campagnes. Ze winnen er regelmatig prijzen mee en dat verbaast ons niet. Neem nu de 'You Can't Stop Us'-serie, die bestaat uit 3 k...

Marketing31.07.2020

Heb jij Nike’s nieuwe spectaculaire commercial al gezien?

Professionele atleten en amateurs komen samen
Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten

De Ster Gouden Loeki is een jaarlijkse publieksprijs voor de beste commercial. Ondanks dat we met z'n allen steeds vaker on demand kijken naar tv-programma's, worden er gelukkig nog genoeg mooie commercials gemaakt. De l...

Advertising31.01.2020

Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten

De mooiste en beste commercials
Plus komt met weer een emotionele kerstcommercial

Sinterklaas zit nog niet op de boot terug naar Spanje of we trappen het kerstseizoen af. In veel huishoudens zal vanaf dit weekend de kerstboom en andere versieringen opgezet worden. Een andere traditie is inmiddels ook...

Advertising06.12.2019

Plus komt met weer een emotionele kerstcommercial

Ook Lidl en Jumbo trappen kerst af

Verder lezen over YouTube

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

Weet je het Lite-abonnement van YouTube nog? Hiermee kon je tot vorig jaar voor maar 6,99 euro YouTube kijken zonder reclames.

Video18.10.2024

YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

YouTube is veel bezig met Shorts: recent heeft het bijvoorbeeld een picture-in-picture-modus toegevoegd en nu wordt het dus mogelijk om niet meer shorts van maar 60 seconden te maken: maar juist van drie minuten.

Video04.10.2024

Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube Premium wordt zowel voor solo-gebruikers als Family-afnemers duurder. Het geldt bovendien niet alleen voor YouTube Premium.

Video20.09.2024

Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

YouTube wil meer de social media-kant op. Het introduceert Communities, een soort Facebook-groepen voor kanalen.

Social Media19.09.2024

YouTube wordt met Communities nu echt een social medium

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

Al een nummer van fake-Drake gehoord? Reden voor het platform om nieuwe tools te introduceren om deepfakes te herkennen en tegen te werken.

Artificial Intelligence06.09.2024

Wat YouTube doet om AI-na-apers tegen te gaan

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

YouTube hoopt ermee te voorkomen dat jongeren doomscrollen en urenlang video’s kijken waar ze psychische problemen door krijgen of deze verergeren.

Video05.09.2024

YouTube probeert minder schadelijk te zijn voor tieners: geen video’s over uiterlijk

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie

Huawei en Discovery Channel hebben een speciale documentaireserie gemaakt over de toepassingen van moderne technologieën in ons dagelijks leven, getiteld 'Being Digi-Sapiens'. In drie afleveringen reist de Zweedse techblogger, robotica-expert en YouTuber Simone Giertz door vijf Europese landen om te laten zien hoe technologie ons dagelijks leven verandert. Ze maakt digitale innovaties toegankelijk voor een breed publiek, waardoor deze vooruitgang herkenbaar wordt.

Tech in Asia25.07.2024

Being Digi-Sapiens: documentaire over de veranderende relatie tussen mens en technologie