Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken. Bij lineaire tv kun je tijdens de reclameblokken nog wegzappen. Online en bij de meeste streaming diensten is dat vaak niet mogelijk. YouTube is daar een goed voorbeeld van. Hoewel je zogenoemde voorloop advertenties soms na enkele seconden kunt ‘overslaan’, groeit ook het aantal advertentie-onderbrekingen tijdens het kijken van een video. De ergernis die dat voor veel kijkers met zich meebrengt, is ook tot YouTube doorgedrongen.
Minder, maar wel langere reclameblokken
YouTube staat erom bekend dat video’s gemiddeld vaker onderbroken worden voor een of twee advertenties. Het aantal onderbrekingen wekt bij veel kijkers nogal wat ergernis op. Onderzoek wijst uit dat de voorkeur van kijkers uitgaat naar langere, maar minder frequente, reclameblokken.
“Kijkers verwachten een andere advertentie-ervaring, afhankelijk van de inhoud die ze bekijken. Als het gaat om lange inhoud op tv-schermen, zou 79% van de kijkers de voorkeur geven aan gegroepeerde videoadvertenties in plaats van verspreid over een video. Op basis van deze voorkeur evalueren we nieuwe opties die de gemiddelde onderbrekingen voor kijkers minimaliseren, zoals zoals minder en langere advertentiepauzes, om een meer naadloze kijkervaring op het grote scherm te creëren”, zo stelt YouTube. Het bedrijf gaat experimenteren met twee reclameblokken, een voorafgaand aan de video en eentje in het midden.
Een andere ergernis van kijkers is de manier waarop programma’s en video’s onderbroken worden voor advertenties. Dat kan midden in een scene of gesprek zijn. De reclameblokken worden bovendien nooit aangekondigd. ‘Bam!, en daar is die’. Vervolgens moet je blijven kijken omdat ook niet duidelijk is hoe lang, en hoe veel, advertenties getoond worden voordat de video weer hervat wordt. YouTube zegt op haar eigen blog ook te experimenteren met het weergeven van de resterende tijdsduur van reclameblokken.
De tests met de nieuwe reclameblokken starten binnenkort, zo stelt YouTube. Zo willen ze er achter komen hoe kijkers op een eenvoudige en ‘kijkersvriendelijke’ manier de lengte van de advertentie kunnen inschatten.
De spagaat tussen ‘kijkersvriendelijk’ en geld verdienen
Natuurlijk, streaming videodiensten moeten ook hun schoorsteen laten roken en als je écht reclamevrij wilt kijken, dan neem je een abonnement. Hoewel, bij steeds meer streamingdiensten – Viaplay is er zo een – duikt reclame ook al op bij de (duur) betaalde abonnementen.
Verder lezen over Reclame
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Advertising22.07.2024
Ster Gouden Loeki voor goede doelen: de eerste genomineerden
Entertainment13.05.2024
Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame
Gadgets10.05.2024
Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Marketing23.08.2023
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld
Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeersSocial Media17.08.2023
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten
Verder lezen over YouTube
Video13.11.2024
YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen
Online06.11.2024
Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts
Video18.10.2024
YouTube test weer Lite-abonnement, maar juich niet te vroeg
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Video04.10.2024
Alle nieuwe YouTube-video’s korter dan 3 minuten heten Shorts
Video20.09.2024
Eén van de meest gepushte streamingabonnementen wordt duurder
Social Media19.09.2024
YouTube wordt met Communities nu echt een social medium
Artificial Intelligence06.09.2024