Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Over Coca-Cola is al heel veel gepubliceerd en vaak gaat het er dan om hoe slecht het populairste frisdrankje ter wereld is. Meest gehoord is dat je er roestige spijkers mee schoon kunt krijgen. En zo zijn er heel veel vooroordelen (33 ongewone zaken die met Coca-Cola kunt doen). Met de komst van de light versies ligt Coca-Cola nog wat vaker onder de loep en wordt er vooral gekeken naar de bijwerkingen. Zo zit in Coca-Cola Zero aspartaam, en dat is zeker niet de gezondste zoetstof.
Het Voedingscentrum schrijft daar over: “Aspartaam is een veilige zoetstof zolang het gebruik onder de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) blijft. Aangezien aspartaam een E-nummer heeft, is het gegarandeerd dat je er niet te veel van binnen krijgt, zelfs al drink je veel light frisdrank. Deze stof zou alleen gevaarlijk zijn voor mensen met de erfelijke stofwisselingsziekte phenylketonurie (PKU).”
Inmiddels is er een Britse apotheker, Niraj Naik, die wil benadrukken dat er tijdens het drinken van van Coca-Cola Light (Diet Coke in het buitenland) van alles gebeurt in ons lichaam. Zijn infographic was vorige week een regelrechte hit op internet (zie onder) en ook op zijn blog ‘The Renegade Pharmacist‘ was hij duidelijk: ‘Drink iets anders!’ En hoewel hij ingaat op het drinken van ‘gewone’ cola, gelden zijn bevindingen eigenlijk voor alle varianten.
Maar, wat gebeurt er in je lichaam als je een blikje Coca-Cola Light drinkt?
Na 10 minuten
Het fosforzuur doet een aanslag op je tandglazuur. De artificiële zoetstoffen (zoals aspartaam) vallen je systeem. Aspartaam prikkelt je smaakreceptoren, waardoor je lichaam weet dat het suikers aan het verwerken is.
Na 20 minuten
De Coca-Cola Light varianten kunnen, net zoals bij gewone cola, insuline opwekken waardoor je lichaam in een soort ‘vetopslagmodus’ komt te staan. Studies wijzen uit dat de kans op diabetes type 2 (het lichaam maakt te weinig insuline aan en/of het lichaam reageert minder goed op insuline) en de kans op een hartinfarct toeneemt.
Na 40 minuten
Dit is de fase waarin je je prettig kunt gaan voelen omdat de de combinatie van caféïne en aspartaam ervoor zorgt dat je een verslavend pleziergevoel krijgt, wat te vergelijken is met het gebruik van cocaïne. Wat gevaarlijker is, is dat er excitotoxines vrijkomen, die de neuroreceptoren overstimuleren en je hersenen kunnen uitputten.
Na 60 minuten
Het verslavende gevoel is nog steeds aanwezig, waarbij je lichaam blijft verlangen naar zoetigheid, wat weer resulteert in nog een blikje Coca-Cola pakken of erger nog: omdat ook het verlangen naar junkfood kan toenemen waardoor je een soort een vicieuze cirkel terecht komt. Het resultaat is dat je waarschijnlijk toch dorst blijft houden en de kans dat je (theoretisch) uitdroogt alleen maar toeneemt.
Het is duidelijk dat Coca-Cola niet het meest gezonde drankje is als je dit overmatig gebruikt. Coca-Cola is zich daar 100% van bewust en waarschuwt ook herhaaldelijk voor overmatig gebruik (lees ook de omgekeerde wereld van advertising). De smaak is echter bijzonder en je hebt bij het drinken altijd een gevoel van lekker fris. Water is natuurlijk altijd gezonder en beter om te drinken. Wie toch niet zonder zijn blikje Coke kan, moet gewoon verstandig zijn en de inname ervan zien te beperken.
Verder lezen over Coca-Cola
Coffee corner08.02.2024
The Undrinkable Can een blikje Cola wat je niet kunt opdrinken
Metaverse05.04.2022
Coca Cola maakt op bijzondere wijze entree in metaverse
Cola met een Byte?Marketing17.06.2021
Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken
Wat is er aan de hand?Nieuws29.01.2021
Coca-Cola: hoe zit het nou met dat geheime ingrediënt?
Nieuws08.10.2019
Coca-Cola introduceert fles gemaakt van oceaanplastic
Marketing06.06.2019
Niet recyclen? Dan hoef je ook geen Coca-Cola te drinken!
Marketing13.07.2017
Coco-Cola realiseert de hoogste mediawaarde
van de top 20 foodmerkenCoffee corner07.03.2017