Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
De streamingdienst Spotify heeft vandaag bekendgemaakt dat het 381 miljoen gebruikers heeft, waarvan er 172 miljoen betalen. Dat zijn gigantische aantallen voor een leuk idee uit Scandinavië. Maar dat dat aantal zo hoog is, komt niet omdat er ooit een goed idee was.
Disruptive dienst
Als je kijkt naar de oorsprong van Spotify, dan kun je stellen dat de app nog steeds veel in zich heeft wat het in eerste instantie zo populair maakte. Het werd opgericht in een tijd dat smartphones normaler werden én we nog steeds veel muziek (illegaal) downloadden. Ondertussen ontwikkelde de netwerktechnologie voor telefoons zich door en zo kon Spotify worden uitgevonden: niet meer downloaden maar streamen. Wel betalen, maar niet per nummer.
Dat was echter niet het enige wat Spotify zo succesvol maakte. Net als bij veel social media is het all about the algorithm. Spotify wist namelijk precies hoe het mensen hooked kon maken aan de streamingdienst: door veel mogelijkheden te bieden om nieuwe muziek en artiesten te ontdekken. Luister je dit? Dan vind je dit ook vast leuk. Het is er trots op: niet voor niets gaan de jaarlijstjes van Spotify, Wrapped, vaak over hoeveel artiesten je dat jaar weer hebt ontdekt.
Spotify en innovatie
Op zich is dit al een reden voor zoveel mensen om een abonnement op de streamingdienst te nemen, maar er is meer. Wat Spotify namelijk ook heel slim doet, dat is innoveren. Het organiseert speciale Spotify-sessions waarbij artiesten exclusief hun nummers vertolken op intieme wijze, het werkt de laatste tijd veel aan nog meer persoonlijke playlists om muziek te luisteren en te ontdekken waar je van houdt en het zet hoog in op podcasts, die al jaren weer flink aan terrein winnen. Het investeert in podcastplatforms en beroemdheden die hun podcasts exclusief voor Spotify opnemen.
Kortom, het succes van Spotify zit hem in zijn bereidheid om te investeren in meer mogelijkheden om nog meer klanten te binden. En juist omdat je gemakkelijk een hele playlist in elkaar zet, heb je er binnen de kortste keren een heleboel gemaakt. Perfect voor het streamingplatform, want hierdoor blijf je plakken. Je hebt immers geen zin om al die nummers weer te gaan zoeken en playlists te maken op een ander platform.
Wrapped-jaarlijst
Enerzijds trekt het dus mensen aan, anderzijds houdt het mensen bij zich. Het afgelopen kwartaal zijn er 16 miljoen abonnees bijgekomen, waarvan 7 miljoen betalende klanten. Als Spotify blijft doorinnoveren en de goede keuzes maakt, zal dat alleen nog maar groeien. Zeker nu het in Azië meer actief is, want juist daar laat het enorm veel groei zien. De komende tijd zal Spotify vaker voorbijkomen in de media, want het is met het einde van het jaar in zicht ook weer die tijd van het jaar voor de veelbesproken Wrapped-jaarlijsten die het altijd goed doen op social media.
Fotocredits: Leemurry01
Verder lezen over Music
Gaming15.10.2024
PlayStation: The Concert volgend jaar in Ziggo Dome
Artificial Intelligence03.10.2024
Snoop Doggs nieuwe videoclip is volledig AI: oordeel zelf
Online13.09.2024
Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis
Entertainment12.09.2024
8 momenten van de MTV VMA’s 2024 die je niet wil missen
Gadgets05.09.2024
Dit zijn de Bowers & Wilkins Pi6 en Pi8 True Wireless in-ear hoofdtelefoons
Entertainment04.09.2024
Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland
Entertainment03.09.2024
Mysteryland sluit af met een spectaculaire show: 600 drones verlichten de hemel
Eindshow met drones, vuurwerk, 3D-video, licht, muziek en zangOnline23.08.2024
Spotify Shuffle is bij sommige mensen stuk
Verder lezen over Spotify
Entertainment14.10.2024
Je kunt nu audioboeken luisteren op Spotify met Audiobooks
Online03.10.2024
Zo kun je muziek luisteren op Spotify als je niets hebt gedownload
Online18.09.2024
5 tips om je podcast populairder te maken
Online13.09.2024
Ouders, kinderliedjes blijven straks uit je Spotify-geschiedenis
Entertainment04.09.2024
Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland
Online30.08.2024
Spotify Connect werkt niet meer goed op de iPhone
Online23.08.2024
Spotify Shuffle is bij sommige mensen stuk
Mobile15.08.2024
Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen
Verder lezen over Streaming
Gaming04.11.2024
Netflix stopt met interactieve series
Entertainment28.10.2024
Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten
Entertainment25.10.2024
Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix
Entertainment18.10.2024
Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix
Entertainment17.10.2024
Disney+ lanceert vandaag abonnement met reclame in Nederland
Entertainment04.10.2024
Je account delen mag straks ook niet meer op Videoland
Online03.10.2024
Zo kun je muziek luisteren op Spotify als je niets hebt gedownload
Video20.09.2024