Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
De streamingdienst Spotify heeft vandaag bekendgemaakt dat het 381 miljoen gebruikers heeft, waarvan er 172 miljoen betalen. Dat zijn gigantische aantallen voor een leuk idee uit Scandinavië. Maar dat dat aantal zo hoog is, komt niet omdat er ooit een goed idee was.
Disruptive dienst
Als je kijkt naar de oorsprong van Spotify, dan kun je stellen dat de app nog steeds veel in zich heeft wat het in eerste instantie zo populair maakte. Het werd opgericht in een tijd dat smartphones normaler werden én we nog steeds veel muziek (illegaal) downloadden. Ondertussen ontwikkelde de netwerktechnologie voor telefoons zich door en zo kon Spotify worden uitgevonden: niet meer downloaden maar streamen. Wel betalen, maar niet per nummer.
Dat was echter niet het enige wat Spotify zo succesvol maakte. Net als bij veel social media is het all about the algorithm. Spotify wist namelijk precies hoe het mensen hooked kon maken aan de streamingdienst: door veel mogelijkheden te bieden om nieuwe muziek en artiesten te ontdekken. Luister je dit? Dan vind je dit ook vast leuk. Het is er trots op: niet voor niets gaan de jaarlijstjes van Spotify, Wrapped, vaak over hoeveel artiesten je dat jaar weer hebt ontdekt.
Spotify en innovatie
Op zich is dit al een reden voor zoveel mensen om een abonnement op de streamingdienst te nemen, maar er is meer. Wat Spotify namelijk ook heel slim doet, dat is innoveren. Het organiseert speciale Spotify-sessions waarbij artiesten exclusief hun nummers vertolken op intieme wijze, het werkt de laatste tijd veel aan nog meer persoonlijke playlists om muziek te luisteren en te ontdekken waar je van houdt en het zet hoog in op podcasts, die al jaren weer flink aan terrein winnen. Het investeert in podcastplatforms en beroemdheden die hun podcasts exclusief voor Spotify opnemen.
Kortom, het succes van Spotify zit hem in zijn bereidheid om te investeren in meer mogelijkheden om nog meer klanten te binden. En juist omdat je gemakkelijk een hele playlist in elkaar zet, heb je er binnen de kortste keren een heleboel gemaakt. Perfect voor het streamingplatform, want hierdoor blijf je plakken. Je hebt immers geen zin om al die nummers weer te gaan zoeken en playlists te maken op een ander platform.
Wrapped-jaarlijst
Enerzijds trekt het dus mensen aan, anderzijds houdt het mensen bij zich. Het afgelopen kwartaal zijn er 16 miljoen abonnees bijgekomen, waarvan 7 miljoen betalende klanten. Als Spotify blijft doorinnoveren en de goede keuzes maakt, zal dat alleen nog maar groeien. Zeker nu het in Azië meer actief is, want juist daar laat het enorm veel groei zien. De komende tijd zal Spotify vaker voorbijkomen in de media, want het is met het einde van het jaar in zicht ook weer die tijd van het jaar voor de veelbesproken Wrapped-jaarlijsten die het altijd goed doen op social media.
Fotocredits: Leemurry01
Verder lezen over Music
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Gadgets26.03.2024
Vinyl blijft het winnen van CD’s: dit is waarom
Lekker analoogEntertainment15.03.2024
Fans van Taylor Swift zorgen voor aardbeving
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment08.03.2024
Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?
Hoeveel is nog onbekendOnline01.03.2024
10 tips om concertkaartjes te kopen via Ticketmaster
Tips tegen ticketstressNieuws29.02.2024
Live muziek doet meer met je dan Spotify
Verder lezen over Spotify
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Online25.03.2024
Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment08.03.2024
Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?
Hoeveel is nog onbekendTechnology05.03.2024
Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify
Entertainment01.03.2024
Spotify-helderziende raadt muziek aan voor je levensvragen
Online24.01.2024
Spotify biedt geen luisterboeken: waarom dat gaat veranderen
Verder lezen over Streaming
Entertainment29.04.2024
Netflix: deze films, series en documentaires verschijnen in mei 2024
Entertainment22.04.2024
Formule 1 blijft nog vele jaren bij Viaplay: prijs weer omhoog
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Entertainment05.04.2024
Disney+ verbiedt het straks ook om accounts te delen
Entertainment02.04.2024
Formule 1 gaat verhuizen: maar niet definitief
Entertainment21.03.2024
HBO Max krijgt op 17 juni ook Discovery+: kortingsactie blijft
Online13.03.2024