Entertainment09.06.2022

Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv


Reclames op CTV-diensten worden ook beter bekeken, en gewaardeerd

On demand (streaming) videodiensten zijn onder Europeanen inmiddels een stuk populairder dan het ‘ouderwetse’ lineaire tv kijken. Dat is een van de conclusies van een onafhankelijk ondezoek, uitgevoerd door COG Research in zeven Europese landen, waaronder Nederland. Met name ons land, Spanje en Frankrijk springen er duidelijk bovenuit.

81 procent van Nederland heeft een voorkeur voor connected tv

Nederland staat op de vierde plek. In ons land maakt 81 procent van de tv-kijkers gebruik van een connected tv dienst (CTV). Alleen in Spanje (89%), Frankrijk (84%) en Oostenrijk (82%) is CTV nog populairder. We kijken ook relatief veel naar streaming diensten. Het gemiddelde ligt in Nederland op 1 tot 2 uur, maar ruim een derde (35%) geeft aan dat ze elke dag meer dan 4 uur naar CTV-content kijken.

De reden dat commercials op CTV in Nederland populair is, heeft volgens het onderzoek te maken met het gemak dat we doorgaans via een knop op de afstandsbediening rechtstreeks toegang hebben tot de diverse apps van de streaming videodiensten.

Meer dan 80 procent kiest liever voor CTV dan lineaire tv.
Meer dan 80 procent kiest liever voor CTV dan lineaire tv.

Meer ‘aandacht’ voor commercials

Een ander opvallend feit is dat CTV-kijkers meer aandacht lijken te hebben voor reclame. De aandachtsspanne voor commercials ligt bij CTV gemiddeld op iets meer dan 12 seconden. Bij lineaire tv is dat een kleine negen en een halve seconde en bij YouTube slechts 2,1 seconden.

Een belangrijke reden waarom commercials door CTV-kijkers meer gewaardeerd, en bekeken, worden, komt doordat de reclames op die diensten doorgaans relevanter, korter en leuker zijn. Ook waarderen zij de mogelijkheid om vanuit een commercial direct actie te kunnen ondernemen, bijvoorbeeld door middel van een QR-code. Vier op de vijf Nederlanders zegt daar wel eens gebruik van gemaakt te hebben en ruim de helft (52%) wil deze functie graag vaker zien.

“Die verhoogde interesse komt met name door de techniek van contextual targeting die bij CTV wordt ingezet. 67 procent van de Nederlandse respondenten heeft duidelijk aangegeven dat ze liever reclame zien die aansluit bij de content waarnaar ze kijken. Maar liefst 32 procent gaf aan dat ze CTV-reclame nu al vaak relevanter vindt dan de traditionele tegenhanger op lineaire tv”, vertelt Ilhan Zengin, CEO bij ShowHeroes Group, de opdrachtgever van het onderzoek.

“Dit breed opgezette experiment laat de markt voor het eerst heel specifiek zien hoe gebruikerservaring zich manifesteert: zowel als een emotionele en op aandacht gebaseerde reactie voor het CTV-scherm. Door de aangetoonde grote aandacht die gebruikers hebben voor CTV-content, in combinatie met een hoge betrokkenheid, laat ons onderzoek zien dat connected TV echt de juiste snaar raakt als het gaat om het leveren van een positieve advertentie-ervaring”, aldus Sarah Lewis, Global Director, Global Director CTV bij ShowHeroes Group.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Online Advertising

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Verder lezen over Streaming

Yellowstone gaat vandaag verder met seizoen 5B op SkyShowtime

De strijd om de Dutton-ranch zet zich voort! SkyShowtime heeft onlangs al officiële trailer onthuld voor de terugkeer van Yellowstone seizoen 5B. De nieuwe trailer geeft alvast een voorproefje van de langverwachte nieuwe afleveringen van deze wereldwijde hitserie. Yellowstone seizoen 5B is vanaf vandaag, 14 november, exclusief te zien op SkyShowtime.

Entertainment14.11.2024

Yellowstone gaat vandaag verder met seizoen 5B op SkyShowtime

Streamingdienst HBO Max gaat accounts delen ook aanpakken

HBO Max is geen Netflix met zijn 280 miljoen abonnees, maar 110,5 miljoen abonnees is alsnog een mooi aantal. Dat mag van HBO meer worden.

Entertainment07.11.2024

Streamingdienst HBO Max gaat accounts delen ook aanpakken

Amazon vertelt wat er in je serie gebeurde nadat je in slaap viel

Amazon voegt nieuwe kunstmatige intelligentie toe aan zijn streamingdienst waarmee het samenvattingen kan geven over de serie die je kijkt.

Artificial Intelligence05.11.2024

Amazon vertelt wat er in je serie gebeurde nadat je in slaap viel

Netflix stopt met interactieve series

Het is inmiddels al een tijd wat stiller rondom dit type content en nu blijkt Netflix ook nog eens de meeste interactieve producties offline te gaan halen.

Gaming04.11.2024

Netflix stopt met interactieve series

Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten

Netflix laat je scènes die je heel erg leuk vindt of je om een andere reden raken opslaan. Het heet Momenten.

Entertainment28.10.2024

Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten

Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix

Wil je iets positievers zien, dan kun je nu je hart ophalen met The Remarkable Life of Ibelin.

Entertainment25.10.2024

Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix

Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix

Heb je er wel eens over nagedacht hoeveel uur per dag je naar streamingdiensten kijkt? In Nederland schijnen we nog altijd 2 uur en 12 minuten televisie te kijken.

Entertainment18.10.2024

Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix

Disney+ lanceert vandaag abonnement met reclame in Nederland

Het is eindelijk zover: Disney+ biedt in Nederland nu ook een reclame-abonnement aan. Dat betekent dat je reclames krijgt en niet meer kunt downloaden, voor een lagere prijs.

Entertainment17.10.2024

Disney+ lanceert vandaag abonnement met reclame in Nederland

Verder lezen over TV

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Voor mannen die op zoek zijn naar een eigen plek om te ontspannen, te gamen, te socializen of gewoon even weg te zijn van de alledaagse drukte, is de mancave de ultieme ontsnapping. Of je nu een liefhebber bent van sport...

Lifestyle31.05.2023

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

LG en Samsung hebben meer concurrenten, maar de concurrentiestrijd tussen de twee Koreaanse merken is er een waar voor beide merken het meeste van afhangt. Zowel Samsung als LG willen niet onder doen voor elkaar, en ze d...

Gadgets16.05.2023

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerken
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

De afgelopen weken zijn supportersrellen, vuurwerk ‘veldbestormers’ en het gooien van aanstekers, bier en batterijen naar spelers weer volop in het nieuws. Het een terugkerend fenomeen in het voetbal en we slagen er...

Entertainment18.04.2023

WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in Sheffield
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Deze week is een nieuw rapport van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor 2022 gepubliceerd. Daarin wordt gekeken naar het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van conten...

Entertainment22.03.2023

Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Glasvezel heeft koper ingehaald

De Autoriteit Consument & Markt heeft haar meest recente uitgave van de Telecommonitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat 2022 het jaar geworden is waarin glasvezel koper heeft ingehaald. Dit betekent dus dat er in Nederla...

Online11.01.2023

Glasvezel heeft koper ingehaald

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Philips kennen we als het bekende Nederlandse techmerk uit Eindhoven, maar inmiddels is het een heel ander bedrijf: meerdere bedrijven zelfs. De Hue-verlichting wordt bijvoorbeeld gemaakt door een ander bedrijf dan Phili...

Gadgets14.12.2022

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Een kijkje in de toekomst
Nog geen PiP voor iOS YouTube app gebruikers

Tot eind vorige week konden Premium gebruikers van de YouTube app met een iOS toestel nog gebruikmaken van een zogenoemde picture-in-picture functie. Dat betrof een test in aanloop naar de definitieve uitrol van de PiP f...

Entertainment12.04.2022

Nog geen PiP voor iOS YouTube app gebruikers

Functie is na de testfase voorlopig niet meer beschikbaar