Entertainment01.12.2023

Viaplay moet afslanken, maar niet in Nederland, vooralsnog


Streamingdienst zoekt nieuw kapitaal en gaat zich focussen op Scandinavië en Nederland

Na meer dan een maand uitstel heeft Viaplay vandaag haar meest recente kwartaalcijfers en resultaten gepresenteerd. Dat het niet goed gaat met de streamingdienst, die vele miljarden investeerde om haar uitzendgebied te vergroten (van Scandinavië naar heel West-Europa), was al enige tijd bekend. Maar nu worden de eerste zure appels en knopen doorgebeten en -gehakt.

De afgelopen maanden heeft Viaplay met investeerders en aandeelhouders onderhandeld over een nieuwe kapitaalinjectie. Die onderhandelingen en gesprekken verliepen uiterst stroef en dat was ook de voornaamste reden dat besloten werd de presentatie van de kwartaalcijfers eerst met een maand, en gisteren nog eens met een dag uit te stellen.

Verliezen lopen op, nieuwe kapitaalinjectie nodig

Inmiddels, we schrijven 1 december, heeft Viaplay wat meer details bekend gemaakt. Het verlies is in de eerste drie kwartalen van dit jaar opgelopen tot ruim 600 miljoen euro (6,87 miljard Zweedse Kronen). Alleen al in Q3 kwam daar bijna 61 miljoen euro bij. Over dezelfde negen maanden werd in 2022 nog ruim 50 miljoen euro winst geboekt.

Er moet dus wat gaan gebeuren. Met de presentatie van de kwartaalcijfers, onthulde Viaplay ook een plan voor een nieuwe kapitaalinjectie. Dat plan omvat onder andere de uitgifte van vier miljard nieuwe aandelen voor 1 Zweedse kroon per aandeel (ongeveer 9 cent). Verder worden ook de schulden opnieuw gefinancierd, deels door er aandelen voor terug te geven en deels door afschrijvingen.

Daarnaast heeft de streamer besloten om de Britse voetbalrechten weer te gaan verkopen. Die gaan terug naar de vorige eigenaar. In Nederland, dat samen met de Scandinavische landen wel een succesmarkt is voor Viaplay, verandert voorlopig nog niets. Hier wordt wel nog winst gemaakt. Lang niet voldoende om samen met de goede resultaten uit Scandinavië zwarte cijfers te kunnen schrijven, maar toch.

Wel succesvol in Nederland, met dank aan Max

Toch heeft Viaplay in de eerste twee jaar naar schatting (officiële cijfers geeft de streamingdienst al een tijd niet meer) 1 miljoen Nederlandse abonnees weten te strikken. Dat is nog altijd minder dan de helft van de kijkers en abonnees die Ziggo Sport had, maar toch. Die 1 miljoen klanten leveren Viaplay in Nederland een omzet op van zo’n 13 miljoen euro per maand. Dat is althans volgens de schattingen van sportmarketeer Chris Woerts. Zeker weten doen we dat dus niet, maar het feit dat Viaplay met alle bezuinigingen die deze week bekendgemaakt zijn Nederland buiten schot laat, doet in ieder geval vermoeden dat ze hier, vooral dankzij de Formule 1 en de enorme populariteit van Max Verstappen, wél geld verdienen.

Kortom, zoals de zaken er nu voor staan, lijkt de kans klein dat de uitzendrechten van de Formule 1 voor 2025 terug naar Ziggo Sport gaan. Het contract van Viaplay loopt tot en met het volgende F1-seizoen (2024). Daarna moet er opnieuw geboden, en betaald, worden om de uitzendrechten te kunnen bemachtigen. Of Viaplay dan ook weer een gooi naar die rechten doet, is niet bekend, maar die kans lijkt, gezien alle verliezen van de afgelopen periode, ook klein.

Overigens drijft het succes van Viaplay in Nederland vrijwel volledig op de Formule 1. De zender heeft ook (nog wel) de rechten voor het Darts, Premier League en Bundesliga, maar de kijkcijfers daarvan vallen heel erg tegen volgens Woerts. En ja, Viaplay heeft ook films en series, maar met name de films zijn vaak oud. Dat lijken dus ook geen kijkkanonnen of abonneemagneten.

Valse start voor Viaplay in Nederland

Toen Viaplay twee jaar geleden de Formule 1 uitzendrechten bemachtigde, was daar het nodige over te doen. Zeker toen de Scandinavische streamingdienst kort daarna besloot dat ze het helemaal anders wilden gaan doen. Geen Rob Kamphues, Rob van Gameren, Robbert Doornbos, Olav Mol en Jack Plooij meer, maar een nieuw team. Met namen als Amber Brantsen, Christijan Albers, Melroy Heemskerk, Nelson Valkenburg, Allard Kalff en Stephane Kox op het circuit en in de pits. Die laatste is dit jaar overigens vervangen door Chiel van Koldenhoven. De enige ‘bekende’ gezichten in het team waren analisten Giedo van de Garde, Ho-Pin Tung en Tom Coronel.

Die wijzigingen vielen heel veel Formule 1 fans koud op hun dak. Met andere studiopresentatoren konden zij nog wel leven, maar het opzij schuiven van Olav Mol en Jack Plooij werd Viaplay niet bepaald in dank afgenomen. Toen tijdens de eerste maanden van het nieuwe ‘Viaplay’ Formule 1 seizoen ook nog eens bleek dat de streamingdienst nogal wat (technische) aanloopproblemen had, namen de klachten en het hoongelach exorbitante vormen aan. Heel veel Nederlandse Formule 1 fans besloten dan ook geen abonnement te nemen op Viaplay, of dat na een paar races al op te zeggen en te kiezen voor F1 TV Pro. Dat abonnement was niet alleen zo ongeveer de helft goedkoper, maar de kwaliteit van de streams waren ook veel beter. Geen haperingen, hangende streams of ‘VHS’-beeldkwaliteit’.

Gaat Viaplay Sport7 achterna?

De wat oudere tv-kijker kan zich misschien de commotie, en het debacle, rondom Sport7 nog wel herinneren. Dat was in de jaren 90 de eerste betaalzender voor voetbal. Een initiatief van de KNVB met Koos Postema en een toen nog piepjonge Wilfred Genee als ‘achormen’. Omdat de toenmalige kabelproviders weigerden de KNVB te betalen voor de uitzendrechten van het Nederlandse voetbal, startte de KNVB met Sport7. Om de zender te mogen doorgeven aan hun klanten moesten de kabelaars twee gulden per kijker per maand betalen. Of, zoals de KNVB zelf riep ‘Live voetbal kijken voor de prijs van een zak patat per maand.’

Echter, de kabelaars weigerden daar mee akkoord te gaan. De zender werd wel doorgegeven, maar vervolgens bleven de kijkers ook weg. Er was alleen belangstelling voor de topclubs en dito wedstrijden. Bovendien kreeg Sport7 (de KNVB dus) het ook aan de stok met de voetbalclubs zelf. Die stapten naar de rechter omdat ze vonden dat de uitzendrechten van hun wedstrijden niet bij de KNVB lagen, maar bij de clubs zelf. De rechter ging daar in mee en dat betekende na een paar maanden het einde van de eerste ‘sport betaalzender’. Of, zoals Youp van het Hek de zender noemde: Sport Even. Misschien hebben we het over een paar maanden wel over ‘ViaNee’ 😉

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Sport

Jake Paul vs. Mike Tyson: Wat we kunnen verwachten van dit explosieve gevecht

Jake Paul vs. Mike Tyson. De bokswereld staat weer op scherp, want binnenkort treffen YouTube-sensatie en bokser Jake Paul en legendarische zwaargewichtkampioen Mike Tyson elkaar in de ring. Dit onwaarschijnlijke, maar buitengewoon interessante gevecht belooft een unieke mix te zijn van nieuwe generatie boksen en old-school kracht. Fans wereldwijd kijken uit naar het moment waarop deze twee verschillende maar zo gedreven boksers het tegen elkaar opnemen.

Entertainment13.11.2024

Jake Paul vs. Mike Tyson: Wat we kunnen verwachten van dit explosieve gevecht

Check de langste basejump ooit (met dank aan Red Bull F1-engineers)

Basejumpen is een soort next level gestoordheid. Je springt vanaf een hoog punt op aarde, in plaats van een vliegtuig of helikopter.

Nieuws06.11.2024

Check de langste basejump ooit (met dank aan Red Bull F1-engineers)

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft onthuld hoe fans wereldwijd aan de slag zijn gegaan met EA Sports FC 25, vanaf de vroege toegang tot en met de eerste 25 dagen na de wereldwijde release op 27 september. Een wereldwijde community van spelers uit meer dan 200 landen heeft samen inmiddels al ruim 1,7 miljard wedstrijden gespeeld in alle beschikbare modi en tot nu toe een indrukwekkend totaal van 4,3 miljard doelpunten gescoord.

Gaming31.10.2024

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De Ypsilon is terug en heeft meerdere gedaantes. We reden mee met een rallyrijder in de allernieuwste Ypsilon. Echt waar, namelijk de Ypsilon Rally 4 HF.

Automotive30.10.2024

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

AI-tool personaliseert je workouts slimmer

De tijd van vaste trainingsschema’s lijkt voorbij. EGYM Genius, een nieuwe AI-tool, past je trainingen namelijk volledig aan op jouw dag en doelen. Geen strakke routines meer waarbij je maandag altijd dezelfde oefeningen moet doen. De AI kijkt naar wat jij nodig hebt en zorgt dat je altijd vooruitgang boekt, zelfs als je een dag mist.

Online10.09.2024

AI-tool personaliseert je workouts slimmer

Wielrenner, je racefiets kan gehackt worden

Het zijn geen e-bikes, maar toch kunnen racefietsen gehackt worden. Dit is hoe een hacker dat kan doen en waar het door komt.

Cybercrime16.08.2024

Wielrenner, je racefiets kan gehackt worden

Olympische Spelen belanden nu al in een schandaal met drones

De Olympische Spelen moeten nog goed en wel beginnen, maar er is nu al een schandaal waardoor een Canadese coach alvast niet welkom is op het sportevenement.

Events24.07.2024

Olympische Spelen belanden nu al in een schandaal met drones

Verder lezen over Streaming

Yellowstone gaat vandaag verder met seizoen 5B op SkyShowtime

De strijd om de Dutton-ranch zet zich voort! SkyShowtime heeft onlangs al officiële trailer onthuld voor de terugkeer van Yellowstone seizoen 5B. De nieuwe trailer geeft alvast een voorproefje van de langverwachte nieuwe afleveringen van deze wereldwijde hitserie. Yellowstone seizoen 5B is vanaf vandaag, 14 november, exclusief te zien op SkyShowtime.

Entertainment14.11.2024

Yellowstone gaat vandaag verder met seizoen 5B op SkyShowtime

Streamingdienst HBO Max gaat accounts delen ook aanpakken

HBO Max is geen Netflix met zijn 280 miljoen abonnees, maar 110,5 miljoen abonnees is alsnog een mooi aantal. Dat mag van HBO meer worden.

Entertainment07.11.2024

Streamingdienst HBO Max gaat accounts delen ook aanpakken

Amazon vertelt wat er in je serie gebeurde nadat je in slaap viel

Amazon voegt nieuwe kunstmatige intelligentie toe aan zijn streamingdienst waarmee het samenvattingen kan geven over de serie die je kijkt.

Artificial Intelligence05.11.2024

Amazon vertelt wat er in je serie gebeurde nadat je in slaap viel

Netflix stopt met interactieve series

Het is inmiddels al een tijd wat stiller rondom dit type content en nu blijkt Netflix ook nog eens de meeste interactieve producties offline te gaan halen.

Gaming04.11.2024

Netflix stopt met interactieve series

Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten

Netflix laat je scènes die je heel erg leuk vindt of je om een andere reden raken opslaan. Het heet Momenten.

Entertainment28.10.2024

Hilarisch moment in een film? Bewaar ze nu met Netflix Momenten

Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix

Wil je iets positievers zien, dan kun je nu je hart ophalen met The Remarkable Life of Ibelin.

Entertainment25.10.2024

Drie redenen om The Remarkable Life Of Ibelin te kijken op Netflix

Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix

Heb je er wel eens over nagedacht hoeveel uur per dag je naar streamingdiensten kijkt? In Nederland schijnen we nog altijd 2 uur en 12 minuten televisie te kijken.

Entertainment18.10.2024

Kijkers spenderen gemiddeld 2 uur per dag op Netflix

Disney+ lanceert vandaag abonnement met reclame in Nederland

Het is eindelijk zover: Disney+ biedt in Nederland nu ook een reclame-abonnement aan. Dat betekent dat je reclames krijgt en niet meer kunt downloaden, voor een lagere prijs.

Entertainment17.10.2024

Disney+ lanceert vandaag abonnement met reclame in Nederland